auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Diversen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16szr

Goeiendag,

Ik heb wat kleine, niet ernstige, probleempjes. De antwoorden zijn misschien wat voor de hand liggend, maar wat zekerheid is toch wel prettig.

- Aan de rechterkant van de auto (als je er in zit) lopen de banden sneller leeg, dan aan de linkerkant. Misschien ligt het aan de velgen?

- Als de thermostaat vervangen moet worden, klopt het dat de distributieriem en de nokkenaspoulie los moeten om bij het thermostaathuis te komen?

- Als de Multiriem ( v-snaar) vervangen moet worden, klopt het dat de motorsteun los moet?


- Het meest irritante punt, Als het ook maar een druppeltje regent beslaan gelijk alle ramen. De raamrubbers zien er goed uit. Geen scheurtjes of iets dergelijks.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Rick

Geplaatst door

mooiverhaal (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi,

voor wat betreft het banden probleem denk ik toch dat er ergens een gaatje zit of misschien dat de band door ouderdom poreus is geworden waardoor hij heel langzaam leegloopt.

voor wat betreft het beslaan van je ramen zou ik denken aan je interieurfilter om deze eens te vervangen (wat vaak vergeten word)


de andere 2 punten moet ik je schuldig blijven,maar zult zeker reactie krijgen van de deskundigen hier.

s6

danny1937 0

16 jaar

1. vaak klein lek in de band of lek ventiel.
2. ja.
3. ja.
4. Vermoedelijk stelmotortje van de recirculatieklep defect.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Petje57 heeft op punt 1,2 en 4 gelijk motorsteun hoeft niet los bij opel spanner is automatisch en moet je met steek/ringsleutel 15 terugtrekken..Makkelijker van onder of steek 15 eropzetten en met ringsleutel 13 in de bek van 14 steken voor grotere arm multiriem eraf nieuwe erop geen moeite maar luchtfilterbak moet eruit

KoenOss 0
badge

16 jaar

Klopt, Koen, zat met vraag 3 even aan de Astra-F te denken. Daar moet de steun wel van los.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Goeienavond,

Ik heb vandaag de thermostaat, distributieriem en de multiriem vervangen. Met succes. Het ging hier wel om een astra f, dus de motorsteun moest wel los. Ik heb wel lopen tobben om de motor weer goed op tijd te krijgen. Op de krukaspoulie was namelijk geen markering te vinden!! Hoort dat zo of heb ik misschien niet goed gekeken?

En die stelmotor waar Petje57 het over heeft. Waar kan ik die vinden en is deze erg prijzig?

Groeten Rick

mooiverhaal 0

16 jaar

Wat de poelie aangaat: je hebt niet goed gekeken. Aan de binnenrand zit een inkeping. Je moet wel goed zoeken cq. een bril opzetten, maar hij zit er wel. Wij kijken altijd naar de pijl op het krukastandwiel. Nokkenastandwiel heeft 'n inkeping die op 12 uur moet staan ( bij inkeping achterdeksel ).

Tja, en wat betreft de stelmotor: dat is nou net het verschil met 'n Astra-G: de F heeft deze niet.
Waar je wel even naar kijken kunt is de zwarte afdekplaat boven het pollenfilter, onder de motorkap.
Deze zit vaak verkeerd gemonteerd aan de bovenzijde. De plaat moet met de bovenzijde IN de gleuf liggen, niet er op of er onder. Tevens aan de zijkanten dan kijken of de waterafvoeren niet dichtzitten met bladeren enz.
De recirculatie wordt bij deze modellen met vacuum aangestuurd en werkt alleen als de motor loopt. Deze aansluiting zit onder de motorkap met een T-stuk aan de rembekrachtigingsslang. Deze slang zie je dan via het schutbord onder het pollenfilter de kachel in verdwijnen. Je bediend deze met de onderste knop van de kachelbediening, net boven de asbak. Het zij kunnen zijn dat deze schakelaar niet meer werkt of dat de slang er af is gegaan.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Inderdaad, op het nokkenastandwiel zag de inkeping gelijk, ik kon hem op het krukastandwiel niet vinden. Ik heb toen de riem er afgehaald en de eerste bougie (die het dichtst bij de distributiekant zit) eruit gehaald en met een ijzerdraadje gevoeld wanneer de zuiger op zijn hoogste ( dode) punt zat. Nokkenastandwiel goed gezet, riem erop en toen gekeken op de krukas of ik de inkeping zag. Misschien moet ik me een brilletje laten aanmeten. Daarna was het starten en lopen...hij zat wel goed dus. Viel me weer 100 % mee...

Bedankt voor de info over de recirculatie, ik ga er morgen eens naar kijken

groeten

mooiverhaal 0

16 jaar

"...hij zat wel goed dus."

Dat is nog maar de vraag.........De x16szr loopt ook redelijk goed wanneer de riem een tand verkeerd staat. Praktijkervaring.
Zoek dus voor de zekerheid de inkeping op de krukaspoelie. Die moet dan bij het teken op de deksel staan ( positie +/- 1 uur ) als de inkeping van de nokkenas goed staat op 12 uur.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.