hallo allemaal,
ik heb een vreemd probleem met een astra.
ca 6mnd geleden, heb ik de distributie de thermostaat en de waterpomp vervangen.
Alles heeft lekker gefunctioneerd.
Maar nu lijkt de waterpomp het niet meer te doen.
Als ik het retour slangetje op het expantievat los trek.
Komt er geen water uit.
Ik moet het motor toerental tot misschien wel 3000 a 3500 rpm opvoeren, wil er een beetje water uit die slag druppelen.
Als ik een beetje in de bovenste radiator slang knijp, duw ik wel water uit het slangetje, (er is op dat stuk dus geen obstructie)
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
vr gr Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schoepenwiel los van de as,
hans
Nou Hans, daar moet ik de 1e bij Opel Astra nog van tegenkomen.
Vraag is: heb je dan een probleem met de motortemperatuur?
Zo niet, is er niets aan de hand.
Gr.
Ik heb er al diverse zo aangetroffen petje en bij twee was ook kort daarvoor de pomp vernieuwd.
hans
ja temp. probleem is er. (uiteindelijk gaat het water koken)
De ventialtor schakelaar werkt ook niet merkte ik, maargoed als het water niet rondgaat, doet die fan ook niet zoveel.
(omdat de auto warm rook, ben ik op onderzoek gegaan)
Vandaar dat ik merkte dat er geen opbrengst is.
Normaal moet er toch altijd water uit die retour komen?
16 jaar
Krijgt Hans waarschijnlijk toch gelijk. Heb het zelf bij de Astra nog niet meegemaakt, wel bij de Omega.
Toch pompje loshalen dan........
Gr.
[quote=Rogier10230]Normaal moet er toch altijd water uit die retour komen?[/quote]
Ja dat klopt
hans
[quote=Hans4037][quote=Rogier10230]Normaal moet er toch altijd water uit die retour komen?[/quote]
Ja dat klopt
hans[/quote]
Niet bij een gesloten thermostaat........
Gr.
thermostaat stand, is natuurlijk bepalend, dat snap ik.
Hoe dan ook, ik zal de boel maar eens gaan loshalen.
ps. Voor het juist plaatsen van de thermostaat is doorgaans ook een indicatie.
Weet iemand zo te zeggen, hoe ik kan controleren of deze juist zit?
vr gr Rogier
16 jaar
Thermostaat vervangen (1,4/1,6 L-OHC)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Thermostaathuis aan cilinderkop 10 (1,0)
Koelvloeistoftemperatuurvoeler aan aanzuigbuis 10 (1,0)
- Tap het koelsysteem af
- Verwijder de distributieriem
- Verwijder het nokkenasriemwiel
- Zwenk de achterste tandriemafschermkap naar opzij; nu is het thermostaathuis bereikbaar.
- Verwijder het thermostaathuis van de cilinderkop en neem de thermostaat uit het huis (zie figuur 4.2).
Foto figuur 4.2 --> http://www.imgdumper.com/file/img/2008/m...
- Reinig de afdichtvlakken.
- Monteer een nieuwe thermostaat met een nieuwe afdichtring. Let daarbij op de uitsparing in de cilinderkop.
Misschien heb je hier wat aan.
Succes nog!
16 jaar
Nog bedankt Proximuss,
Ik heb uiteindelijk de boel nooit los gehaald.
Toe ik ermee zou beginnen, deed alles het opeens weer.
-water komt weer retour in het resevoir
-en bij langdurig statioair draaien, slaat op een gegeven moment de ventialor aan.
Het enige wat ik me kan bedenken, is dat er een hele grote luchtbel in heeft gezeten ofzo.
vr gr Rogier
16 jaar
Ik heb ook temp probleempje gehad bij een 1.4 (X14SZ) motor.
hiervan de thermostaat vervangen en is weer okeej.
ik vermoed ook de Thermosstaat.
Willem
ik kijk het nog even aan, mochten er weer problemen zijn,
gaat alles weer los.
nieuwe pomp en thermostaat erin.
Voorlopig hoop ik dat het probleem 1malig was .
vr gr Rogier
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar