Opel Vectra: dreigen afslaan stotteren

Bouwjaar: 1991

Hey freakies!

Ik ben er weer met mijn vectra. Na lang toch goed gereden
te hebben, heb ik weer een probleempje erbij.
Ik heb nog niet al te lang geleden een nieuwe accu in de auto
gestopt, en sindsdien heb ik toch een tijd kunnen rijden.

Nu kreeg ik sinds vandaag weer die stomme trekjes die hij toen
ook had. foutcode 31, 48 en ook 73. 48 en 73 wijzen op iets met
stroom. De accu geeft stilstaant gewoon 12.6V, lopend 13.9V.
Dus daar kan ik het niet vinden.

Het probleem zit hem nu dus eigenlijk dat hij stotterd als ik
in zn 1 / 2 / 3 tussen de mwah... 1500 en 3000 toeren zit.
Alles erboven niet zo, en vanaf de 4 (ook in de lagere toeren)
valt dit geeuvel ook wel mee.

Stationair loopt hij tussen de 800 en 950 tpm.
Tijdje geleden had ik dit opgelost door met remmenreiniger de
'klep luchtregeling stationair toerental' schoon te maken.
Maar denk dat het nu met iets anders te maken heeft.

Heb ook nog niet al te lang geleden sensoren uit proberen te
meten, maar heb ook daar geen gekke waardes uit gekregen.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de temperatuursensor (welke ik
jammer genoeg maar op 2 temperaturen had kunnen meten atm), de krukaspositiesensor, luchtvolumesensor en de gaskleppositiesensor.

Bougiekabels / verdelerkap zijn vervangen.
Accu vervangen
bougies vervangen
oliefilter
benzinefilter

Weet niet of het uitmaakt, maar zit universele open luchtfilter op.

Motorcode: c20NE

Wie heeft er nog een idee?

GreetZ

Peertjuh

Geplaatst door Peertjuh (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Check de massa verbinding van de accu naar het motorblok eens, dit kan ook rare effecten geven.

Willem

Peertjuh (0), 18 jaar geleden

Massa verbinding van de accu naar het motorblok, zal die nog wel eens controleren maar volgens mij zijn alle kabels ok.

Heb hieronder nog eens wat meetwaardes opgesomt die ik 2 weken geleden heb gedaan:

12,63V bij niet gestarte motor
0,12A bij niet gestarte motor
13,88-13,98V bij gestarte motor

Regelmodule-relais:
0.05/0.04 Ohm, bij meting van motorregelcontacten (30 en 87)
volgens specificatie Null.
0.05/0.04 Ohm, bij meting van brandstofpompcontacten (30 en 87B)
volgens specificatie Null.

Voedingsspanning relaismodulehouder was correct.

Peertjuh (0), 18 jaar geleden

Wou net naar de dealer gaan om te vragen, maar geen technische dienst schijnbaar op zaterdag :-(.
Iemand die me nog kan helpen? Om een of andere reden deed hij net weer even normaal, maar ik heb wel regelmatig momenten dat hij flink hapert / inhoud en moeilijk het stationaire toerental onder controle kan houden.

Ben echt met een richtlijn geholpen, want kan evt. morgen wat klussen. Heb de auto nodig doordeweeks.

GreetSZ

Peertjuh (0), 18 jaar geleden

Opgelost! voor de oplossing zie:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.