Hallo,
Mijn v-snaar heeft in de winter regelmatig wat herrie lopen maken. Dit is voornamelijk met koud of vochtig weer het geval. Nu wil ik deze gaan vervangen, maar heb het volgende bijkomende probleem:
Het dynamolampje flikkert regelmatig lichtjes op. De afgelopen lange rit dat ik heb gereden werd dit geflikker steeds heftiger. Ook hoor ik onder het dashboard vermoedelijk een relais tikken.
Toen ik mijn verlichting inschakelde ging het dynamolampje continue branden. Dit hield aan en het lampje is ook niet meer uitgegaan tijdens de rit.
Aanvankelijk dacht ik eraan dat mijn dynamo mijn accu niet meer bijlaadde. Dit is volgens mij niet het geval. Accu blijft in goede conditie, ook slipt de v-snaar niet door.
Nu weet ik dat het de volgende oorzaken kan hebben:
Koolborstels dynamo
Dynamo zelf
Puur relais
Eventueel contactslot.
Ik heb thuis een metertje liggen, dus doormeten moet gaan lukken. Kan iemand me zeggen wat ik het beste kan meten en dan eigenlijk ook hoe precies (niet echt ervaren in doormeten).
Bedankt alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het beste is dat je er een andere dijnamo inzet
is vrij duidelijk
ga je een revisie halen meten ze hem gratis voor je door
Hoewel ik ook denk dat de dynamo is overleden (mits de riem niet slipt) kan je toch wel even meten.
Meet even op de plus- en minpool van de accu hoeveel volt hierop staat bij stilstaande motor. Om een zuiver beeld te krijgen na het afzetten van de motor een half uurtje wachten voor je gaat meten. Moet je in ieder geval iets boven de 12 volt meten. Vervolgens motor starten. Dan moet je zo 14 tot 14,4 volt meten.
Geef de gemeten waarden even hier door.
vr.gr. Theo
13 jaar
vandaag twee metingen gedaan
motor ongeveer 20 minuten gelopen.
motor aan--11,9 gemeten op de accu
motor uit...12 gemeten op de accu
na kwartiertje de auto weer gestart.
motor aan.. 13,6
motor uit..12,1
de eerste meting laadt hij dus duidelijk niet bij, tweede meting wel. wisselende metingen dus.
wat raden jullie aan te doen. ik kan niet perfect zien/merken dat de v-snaar doorslipt. is het misschien raadzaam deze eerst te vervangen.
13 jaar
Ook de tweede meting is te laag. Een slippende riem hoor je piepen. Gezien de leeftijd van de dynamo lijkt me de beste oplossing om een ruildynamo te plaatsen. Je V-snaar moet je dan ook vervangen. Om zekerheid te hebben kan je eventueel de dynamo eerst even bij het revisiebedrijf door laten meten.
Om een slippende v-snaar als oorzaak uit te sluiten kan je deze eventueel eerst vervangen. Als de snaar er af is wel even aan de poelie draaien om te controleren of die niet te zwaar gaat. Als dit niet de oplossing is niet te lang zo doorrijden, anders moet je de snaar weer vervangen.
vr.gr. Theo
13 jaar
Id. vervangen dynamo.
Kies tussen een nieuwe ± 228,-
ruildynamo ± 180,-
gebruikte vario 50- 150,-
Ik ging voor de ruil. Oude inleveren, ruil erop, jaar garantie.
Niet vergeten ook het relais wat je hoorde tikken te vervangen.SUCCES.
Ben benieuwd hoe je de ouwe dynamo er uit hebt gekregen. Het lukt mij niet. Zie mijn bericht van vandaag
13 jaar
bedankt voor de reacties. ik heb inmiddels de dynamo binnen, van het weekend eens kijken of het gaat lukken. meteen ook een nieuwe snaar erbij.
relais heb ik nog niet, is dat een probleem als ik die die week erop monteer. of sloop ik dan iets
13 jaar
Over het relais zou ik me geen zorgen maken, als de laadspanning onder een bepaalde waarde komt schakelt het relais af.
13 jaar
Controleer ook de bedrading IN (!) de stekkeraansluiting op de dynamo. De draden willen nog wel eens afbreken IN (!) de stekker.
bedankt voor de reacties jongens.
nieuwe dynamo heb ik geplaatst. op de accu meet hij 14,2v. lijkt me in orde.
als het probleem nu blijvend weg is, hoef ik dan geen nieuw relais te kopen
13 jaar
Neen.
na twee weekjes probleemloos te hebben gereden kreeg ik vandaag een groter probleem.
na het rijden van ongeveer 200 kilometer.
auto lekt behoorlijk wat olie. heel druppelspoor naar mijn parkeerplaats toe. na controle bleek er lekkage te zijn aan het slangetje van de pomp die op de dynamo zit. ook was de stabilisatorslang nat. wat is precies de bedoeling van die pomp. en kan ik dit slangetje makkelijk vervangen.
na peilen met de peilstok is de auto veel olie verloren, ook de achterkant van de auto zit helemaal onder de olie. doet mij denken aan een koppakking zo veel, maar hopelijk is het alleen dat slangetje.
graag jullie mening
13 jaar
Ja, dat is de vacuumpomp. Controleer of de wartel goed vast zit. Of er ergens een pakking niet goed zit. Oid.
[url=http://img545.imageshack.us/i/dynamocomb...][img]http://img545.imageshack.us/img545/1669/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Retourslang gescheurd meestal. Die worden hard door ouderdom.
bedankt jongens,
het gaat om de onderkant. slangetje zit aan de vacuumpomp met een slangeklemmetje vast. waar de andere kant aan vast zit weet ik niet. zit die daar ook met een slangeklemmetje vast dan.
en is het logisch zo een grote lekkage dat jullie weten
13 jaar
Hoi Combo,
Ik dacht aan je vraagstelling te zien, dat jij die dynamo zelf ging vervangen??!!?
Als deze nu lekt, zou ik als ik jouw was, gewoon terug gaan naar degene die de dynamo heeft vervangen. Die weet wel waar hij op moet letten.
Anders wordt dit weer zo´n lange vraag & antwoord- reeks.
hoi ralf,
dat heb ik ook gedaan en dat is goed gegaan, maar nu na twee weken opeens deze lekkage. slang heb ik ivm de nieuwe montage opnieuw gemonteerd met de slangenklem, maar alleen de kant van de dynamo. andere kant ongeroerd gelaten, vandaar mijn vraag hoe dit precies zit. dan koop ik alvast mijn materialen alvorens de auto weer op te krikken.
13 jaar
Gewoon terug gaan lijkt mij voor de hand liggend. Op de dunne leiding staat oliedruk en de dikke slang is de drukloze afvoer naar het carter. De dikke slang zit geklemd met (wasmachine) klemmen die je met de hand kan samen knijpen om te openen. De dunne zit vast met een "banjo-bout" Gebruik daarbij altijd nieuwe koperen ringen voor een dichte verbinding. Succes.
[quote=combo3]hoi ralf,
dat heb ik ook gedaan en dat is goed gegaan, maar nu na twee weken opeens deze lekkage. slang heb ik ivm de nieuwe montage opnieuw gemonteerd met de slangenklem, maar alleen de kant van de dynamo. andere kant ongeroerd gelaten, vandaar mijn vraag hoe dit precies zit. dan koop ik alvast mijn materialen alvorens de auto weer op te krikken.[/quote]
Combo, als je die dynamo destijds zelf hebt vervangen, dan weet je toch hoe deze gemonteerd zit?? Het zal wel zoiets zijn zoals "Punt" zegt, koperen ringen die niet geheel afdichten of een slappe slangklem.
Tip, haal nou gewoon die dynamo van de auto weg, en kijk wat er lekt. Neem die oude ringen meee.
Vervang die koperen ringen onder de banjo en monteer nieuwe slangklemmen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar