Twee weken geleden heb ik door de Opel garage een nieuwe v-snaar laten plaatsen omdat mijn toerenteller het niet meer deed. Vanaf dat moment hoorde ik rechtsvoor een zoemend geluid dat hoger en lager werd naarmate je meer en minder gas gaf. Ik terug naar de garage, monteur mee en natuurlijk was op dat moment het geluid heel zwak. Niets aan de hand zei hij en ik weer verder. Dit weekend starte hij nog wel alleen na twee kilometer ging de airbag lampje branden, rechtsvoor in het kastje hoorde ik iets knipperen en ik voorzichtig met een omweg naar huis (om de accu op te laten laden) Volgende dag starte hij niet meer. Tja ik naar de Opel garage gesleept en vandaag hebben ze er een nieuwe dynamo in moeten zetten.. 583 euro!! Mijn gezonde verstand zegt dat ik nu wordt genaaid! Is dit een probleem dat vaker voorkomt, is het slijtage of heeft de garage de v snaar te strak gezet, waardoor de dynamo overbelast is geraakt.. Ik hoop op een reactie. Met vriendelijke groet Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lastige is dat je nu niet meer zo makkelijk kan aantonen of de v-snaar te strak gespannen was (en als dat al zo was dat dat dan de oorzaak van de schade aan de dynamo is). Zit er trouwens op jouw auto een v-snaar, of een multiriem met spanner (waardoor de snaar niet zo snel te strak gespannen wordt).
Gaat het om een isuzu dieselmotor? Deze hebben op zich wel vaker dat rond de 2 ton de dynamo aan vervanging toe is werd mij destijds verteld....
ik vermoed dat je gewoon domme pech hebt want als een dynamo stuk gaat van een te strakke riem moet die riem wel zeer strak hebben gestaan
gr jan
Beste Kasper, ik heb geen isuzu dieselmotor en heeft geen multieriem. Het is een Opel 1.5 td uit 1999 met 133.000 kilometer. Ik heb deze nieuw gekocht en rij altijd heel rustig. Ik ken elk geluidje van deze auto, is het dan niet vreemd dat ik na vernieuwing van de v-snaar een zoemend geluid hoor? Ik heb op internet gezocht en gelezen dat een te strakke v-snaar de dynamo te zwaar kan belasten.
18 jaar
1.5td uit 1999 is wel een isuzu motorblok hoor. X15TD heb ik zelf ook gehad. Er staat niet met grote letter isuzu op ofzo. Alleen het woord diesel op het kleppendeksel.
133.000km is wel er kort voor een dynamo van dit blok.
Als je een normale v-snaar hebt kan deze inderdaad relatief makkelijk te strak staan wat ook de dynamo nog eens kan kapot laten gaan.
Als je lid bent van de ANWB kan je hen bellen voor juridisch advies. Misschien dat op basis van de kapotte dynamo te zien is wat er mis is. Moet je wel even de oude dynamo zien terug te krijgen....
18 jaar
Peter,
De dynamo laad niet meer bij deze is "elektrisch kapot"van een te strak afgestelde V-snaar gaat de dynamo eerder mechanisch kapot (lager)
Hans
bij een corsa b 15 td gaat de alternator toch niet lang mee . Dit is normaal en je moet zeker de garage de schuld niet geven . Als de riem te slap ligt gaat hij piepen en ga je ook naar de garage terug om hem aan te spannen . Dus moet hij wel goed spannen . En aanvaard eens dat er af en toe eens iets kapot kan gaan aan een auto .
tegenwoordig willen de klanten altijd de garage de schuld geven .
Als je aan iets werkt dat bijna versleten is , kan het inderdaad gebeuren dat het dan binnen korte termijn kapot gaat .
opc, dat ben ik met je eens. Maar andersom is het natuurlijk ook weer zo dat als iets defect gaat door een fout van de garage het niet goed te praten is dat een garage de kosten op de eigenaar afschuift.
Maar in dit geval hebben we denk ik allebei te weinig informatie om te kunnen zeggen of er hier al dan niet fouten zijn gemaakt.
Ik weet wel dat ik met mijn 15td motor hetzelfde probleem had als de TS. Toerenteller deed het niet meer. V-snaar versleten. Maar voordat ze die gingen vervangen hebben ze ook de dynamo nagekeken, en deze bleek ook niet goed meer te werken. Deze zijn toen beide vervangen.
En het zoemend geluid van Peter hoeft trouwens niet op een foutief gemonteerde v-snaar te wijzen, maar kan ook wijzen op een normale versleten dynamo...
En zo kunnen we doorspeculeren!
18 jaar
Waarschijnlijk zijn de lagers al niet best meer geweest en door het opspannen ga je ze dan juist horen.
Een dynamo heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven.
Het is wat opc ook al zei, een garage kan er ook niet altijd wat aan doen.
Als tie al niet best was, en je gaat de boel dan opspannen dan is het ook zo kapot.
18 jaar
Vooruit dan.. Ik leg mezelf erbij neer, maar toch vind ik het raar dat vanaf het moment dat er een nieuwe v-snaar was geplaatst een zoemend geluid waarneembaar was. In ieder geval bedankt voor jullie reactie en ik hoop jullie de komende tijd niet nodig te hebben. Wilt er iemand trouwens een corsa kopen? nee grapje hoor. bedankt en succes met deze site
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar