heb het volgende probleem.
Als ik de auto start en ik draai de sleutel om tot contact dan gaat het acculampje 1 keer heel snel aan en dan gelijk weer uit. Als ik de sleutel doordraai en daadwerkelijk start dan blijt het lampje uit en heb ik geen stuurbekrachtiging. De auto start wel vlot. Als ik de spanning meet dan laad de dynamo niet bij. Na óngeveer 10-20 seconden en wat gasgeven dan springt de dynamo bij en blijft dan ook netjes 14,5 volt laden.
We hebben de accu vervangen en de dynamo laten doormeten. Ook heeft er een andere spanningsregelaar op gezeten. Zonder effect.
De opel dealer heeft contact gehad met de importeur maar komt er niet uit. Heeft iemand dit probleem al eens meegemaakt of weet ie wat een oplossing kan zijn?
Ik hoor het graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien je instrumenten paneel of je dynamo defect.
Willem
Ik heb zelf een 1.7 dti Diamond 2000
Bij mij slaat de stuurpomp soms wel en soms niet aan
Als ik de accu voedt via een andere auto slaat de stuurpomp altijd aan
De accu is doorgemeten en goed
De garage adviseerd een nieuwe stuurpomp (ruilpomp = E1800)
Omdat als hij aanslaat de pomp perfect werk denk ik zelf dat het iets anders is en dat het meer lijkt op bovenstaand probleem
19 jaar
We hebben vanmiddag met een ander instrumentenpaneel getest of dat het hieraan kan ligge. Niet dus. Het probleem blijft zich voordoen.
Wat verder nog opvalt is dat als de auto op contact staat deze een hoog oplopende pieptoon geeft (als bij het opladen van een oude flitslamp voor een fototoestel). Dit geluid komt vanuit de stuubekrachtigingspomp. Deze zou mijn inziens helemaal nog niet mogen werken als de auto alleen op kontakt staat.
Iemand nog suggesties?????????????????
19 jaar
de stuurpomp word aangestuurd door de D+ van de dynamo,dwz.als de motor draait en de dynamo gaat laden gaat de stuurpomp pas werken,deze mag dus niet werken als alleen het contact wordt aangezet.
Links bij de schokbrekerpoot zit een 2-polige stekker die naar de stuurpomp loopt,als je deze loshaalt en dan nog eens je dynamogedrag controleerd ben je een stap verder.
Ikzelf denk aan een inwendige sluiting in de stuurpomp,als deze verder goed werkt is er nog wel een schakeling te bedenken die de pomp aanstuurt dit zal een stuk goedkoper zijn dan de stuurpomp vervangen.
Heb vanavond de stekker van de stuurpomp losgehaalt, de stuurbekrachtiging doet dan helemaal niets meer (logisch). Maar de dynamo laad dan nog steeds alleen maar bij als er gas gegeven wordt. Als ie daarnaa weer stationair loopt dan blijft ie bijladen. Wat tevens opvalt is dat als de stekker erin zit het acculampje bij het op contact zetten even aanflitst en dan gelijk weer uitgaat. Als het stekkertje los is dan gaat ie helemaal niet aan.
Zijn er nog suggesties want zo langzaam aan weet ik het niet meer.
19 jaar
De dynamo moet op spanning komen door het lampje als het lampje niet brand komt die pas op spanning na gas geven,het lampje moet in rust een min krijgen van de dynamo,zoniet maakt de dynamo geen massa of de dynamo/regelaar is defect.
Om te controleren of je geen draadbreuk hebt;het dunne draadje van de dynamo halen(D+)en tegen massa houden,het dynamolampje moet nu branden.
Probleem lijkt opgelost. We hebben het inderdaad in de kabels gezocht. Elektrische schema's erbij gehaald. Het cockpitje eruitgehaald en de blauw-witte draad (naar de dynamo) doorgeknipt. Vervolgens een nieuwe draad van de dynamo naar het cockpitje gebracht en verbonden met de doorgknipte draad. (beide uiteinden). Tot op heden werkt alles zoals het hoort. Dynamo laad direct bij en de stuurbekr. werkt pas weer als de motor loopt. Bedankt.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar