Opel Corsa: dynamo regelmatig defect

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Hallo

Ik heb een Opel Corsa 1.7 diesel van het bouwjaar 1998.
Nu gaat de dynamo ongeveer elk jaar defect. Deze wordt dan vervangen door een ruil dynamo. ( de vijfde )
Hoe kan dit ? Nu is de dynamo weer defect en zoek naar de echte oplossing. Wie weet raad ?

Groet Erwin

erwinvoeten

Geplaatst door erwinvoeten (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben een dynamo expert en kan je vertellen dat deze dynamo's een groot probleem zijn! Ze gaan inderdaad snel kapot. De originele dynamo's van Hitachi gaan al snel kapot, maar als je een ruildynamo van een gerenenommeerd chinees prulmerk pakt is het nog veel erger (zoals je al ervaart)! Zelf repareer ik altijd het liefste de originele, omdat die toch het langste meegaan. Je zou ook een duurdere (originele) Bosch kunnen nemen, die maken ook passende dynamo's. Moet eerlijk zeggen dat bij mij in de winkel nog nooit imand daarvoor heeft gekozen, puur omdat ze het te duur vinden voor zo'n auto.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop..

Maar wat gaat er steeds kapot aan de dynamo ? En die ruildynamo, is dat een nieuw exemplaar of versta je daar een 2e hands onder ?

Is de bedrading e.d. ook in orde ? Dus geen breuk / slecht contact ? Het moet toch een oorzaak hebben dat die dynamo`s kapot gaan.

Gr Stefan

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Standaard gaan er meerdere diodes kapot, heel af en toe verbrand de stator ook wel eens doordat de diodes kapot waren en de dynamo daardoor zeer zwaar belast word.
Precies de oorzaak (in de auto) heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen, ik weet dat het een probleem is bij die dynamo's en repareer ze dus. Meestal komen de origineel gemonteerde Hitachi's na een reparatie pas na een jaar of 4-5 pas weer terug.
Die ruildynamo zal wel een nieuwe chinese zijn, deze worden op veel plekken voor relatief weinig verkocht.

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

kijk eens of er wel een goede massaverbinding is, leg desnoods een extra massadraad van dynamo naar minpool van de accu.

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop..

Maar wat gaat er steeds kapot aan de dynamo ? En die ruildynamo, is dat een nieuw exemplaar of versta je daar een 2e hands onder ?

Is de bedrading e.d. ook in orde ? Dus geen breuk / slecht contact ? Het moet toch een oorzaak hebben dat die dynamo`s kapot gaan.

Gr Stefan[/quote]
Heb de bedrading ohm's gemeten van de plus en de min.
Die is goed, heb deze alleen onbelast gemeten.

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=scott10811]Ik ben een dynamo expert en kan je vertellen dat deze dynamo's een groot probleem zijn! Ze gaan inderdaad snel kapot. De originele dynamo's van Hitachi gaan al snel kapot, maar als je een ruildynamo van een gerenenommeerd chinees prulmerk pakt is het nog veel erger (zoals je al ervaart)! Zelf repareer ik altijd het liefste de originele, omdat die toch het langste meegaan. Je zou ook een duurdere (originele) Bosch kunnen nemen, die maken ook passende dynamo's. Moet eerlijk zeggen dat bij mij in de winkel nog nooit imand daarvoor heeft gekozen, puur omdat ze het te duur vinden voor zo'n auto.[/quote]
Hallo

Heb je toevallig nog een goede dynamo voor de verkoop ?

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=pe3hmp]kijk eens of er wel een goede massaverbinding is, leg desnoods een extra massadraad van dynamo naar minpool van de accu.[/quote]
Heb de massa gemeten, onbelast en deze is goed 0.2 Ohm

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

de 0.2 Ohm zullen waarschijnlijk je meetdraden van de multimeter zijn, meet het eens als iemand de dynamo beweegt of maak klemmen en start de motor eens, meet dan de spanning tussen de min pool van de accu en de dynamo massa, als er iets niet goed zit zul je spanningspieken zien.

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Weerstanden meten heeft geen zin, je kunt dan beter spanningen meten. Plus en min van de multimeter DIRECT op de dynamo, vervolgens de min van de mm op de accu; het verschil is een verlies over de massa. Je kunt hetzelfde met de + doen.

Dit alles heeft in dit verhaal alleen geen zin, die dynamo's zijn gewoon slecht en gaan kapot. Hoe heb je eigenlijk geconstateerd dat de dynamo defect is? Alleen aan het lampje of heb je ook gemeten?
Bij de ruildynamo's (van merk=???) gaat meestal trouwens de keerring lek tussen het vacuumpompje achterop de dynamo en de dynamo zelf, hierdoor verslijten de koolborstels in no-time.

Misschien dat ik nog wel een origineel gereviseerde dynamo heb liggen, moet ik morgen even kijken, kunnen 2 modellen zijn wat ik natuurlijk wel even moet weten; gemakkelijkst te herkennen verschil: 2- of 4-polige stekker.

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=scott10811]Standaard gaan er meerdere diodes kapot, heel af en toe verbrand de stator ook wel eens doordat de diodes kapot waren en de dynamo daardoor zeer zwaar belast word.
Precies de oorzaak (in de auto) heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen, ik weet dat het een probleem is bij die dynamo's en repareer ze dus. Meestal komen de origineel gemonteerde Hitachi's na een reparatie pas na een jaar of 4-5 pas weer terug.
Die ruildynamo zal wel een nieuwe chinese zijn, deze worden op veel plekken voor relatief weinig verkocht.[/quote]
Heb de dynamo gedomenteerd. Heb de wikkelingen doorgemeten en volgens mij zijn deze goed. Zijn de volgende onderdelen ( foto ) na te meten ?
Er zit ook een boutje met een gaatje erin deze zit bevestigd aan de pomp. Maakt het uit hoe deze gemonteerd wordt ?

[url=http://img705.imageshack.us/i/p1170020.j...][img]http://img705.imageshack.us/img705/5144/...[/img][/url]

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, maakt niet uit hoe het boutje gemonteerd word.

Foto:
Links is de spanningsregelaar, deze is niet door te meten.
Rechts is een koolborstelhouder, deze behoeft niet doorgemeten te worden en ziet er goed uit!
Onder is een condensator, deze is verder niet van belang, alleen om de radio te ontstoren, deze kan ook geen problemen veroorzaken verder.

Na dit gezien te hebben, ga er maar vanuit dat de diodebrug kapot is, deze is door te meten met een diodetester. Als je met een gewone diodetester meet, moet je wel even de stator (wikkelingen) los solderen. Je kunt ook nog proberen de rotor door te meten, je kunt met een ohmmeter op de 2 sleepringen meten, als de meter iets aangeeft is dat al goed. Meestal is de weerstand rond de 2 ohm.

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=scott10811]Nee, maakt niet uit hoe het boutje gemonteerd word.

Foto:
Links is de spanningsregelaar, deze is niet door te meten.
Rechts is een koolborstelhouder, deze behoeft niet doorgemeten te worden en ziet er goed uit!
Onder is een condensator, deze is verder niet van belang, alleen om de radio te ontstoren, deze kan ook geen problemen veroorzaken verder.

Na dit gezien te hebben, ga er maar vanuit dat de diodebrug kapot is, deze is door te meten met een diodetester. Als je met een gewone diodetester meet, moet je wel even de stator (wikkelingen) los solderen. Je kunt ook nog proberen de rotor door te meten, je kunt met een ohmmeter op de 2 sleepringen meten, als de meter iets aangeeft is dat al goed. Meestal is de weerstand rond de 2 ohm.[/quote]
Heb de diode's doorgemeten. Bij 4 stuks meet ik 0,5.
Bij de andere 2 meet ik nul. Volgens mij is deze dan defect ?
Is deze diode brug los te verkrijgen ?

Bedankt voor al je info.

Thx

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

0,5 wat??
De diodes meet je door door eerst de ene kant op te meten en dan de plus en de min van de mutlimeter om te draaien; naar 1 kant moeten de diodes sperren ofwel niets doorlaten (ivm gelijkrichten van de wisselstroom)

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Diodebrug is los te verkrijgen, misschien kun je een foto sturen -er zit namelijk nogal verschil tussen- dan kan ik je een prijsopgaaf doen en eventueel opsturen

erwinvoeten (0), 14 jaar geleden

[quote=scott10811]Diodebrug is los te verkrijgen, misschien kun je een foto sturen -er zit namelijk nogal verschil tussen- dan kan ik je een prijsopgaaf doen en eventueel opsturen[/quote]
[url=http://img696.imageshack.us/i/p1180021.j...][img]http://img696.imageshack.us/img696/761/p...[/img][/url]

Hallo Scott
Hierbij de diodebrug, laat je even wten wat het kost, kan je de dynamo ook geheel nakijken en de brug erin zetten ?

Alweer bedankt.

Groet Erwin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.