Opel Safira: dynamo zafira 2.0 diesel 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo
sinds twee dagen brand het accu lampje onder het rijden, vandaag was denk ik de laatste stroom uit de accu want ik ben met horten en stoten thuis gekomen.
volgens de garage die ik alleen telefonisch heb gesproken is waarschijnlijk de dynamo stuk (kosten 475,-- ex...).
ik had ook sinds enige tijd last van een piepend v-snaar geluid. heeft het een met het ander te maken, gehad. en kan ik de dynamo zelf vervangen? wat zijn de handelingen hier voor.
alvast bedankt voor de reacties.

pauluz8641

Geplaatst door pauluz8641 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Paul,

Is de snaar niet gesprongen toevallig ?

Gr Stefan

kleijn (0), 14 jaar geleden

Dynamo testen

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de procedure voor het testen van de dynamo.

Accutest


Accuzuurpeil ten minste

5 mm boven de
nee
Gedistilleerd water tot markering resp.

platen of separatoren
5 mm boven de platen bijvullen.

OK?

ja

Zuurdichtheid indien mogelijk controleren
Accu laden

Minimale dichtheid 1,24 g/cm3
nee
Regelspanning meten

OK?
Defecte accu vervangen

ja

Accu laden

Accutest uitvoeren met testapparaat KM-J-42000
nee
Regelspanning meten

Defecte accu vervangen

Accu OK?




Dynamotest


Accu op boordnet aangesloten?
Is massa-aansluiting accu-motor-carrosserie goed aangesloten en vrij van corrosie / overgangsweerstanden?
Alle op de dynamo aangesloten stekkers van de bekabeling zitten goed en zijn vrij van corrosie / overgangsweerstanden.
Poly-V-riemspanning is juist
nee
Accu aansluiten
Massa-aansluiting accu-motor-carrosserie reinigen / vervangen.
Kabelboomstekker reinigen / vervangen
Poly-V-riem volgens aanwijzingen van de fabrikant spannen

OK?

ja

Regelspanning meten:

Koude motor starten (zonder verbruikers)
Motortoerental 2000 omw./min.
Regelspanning bij dynamoaansluiting B+ en dynamohuis (niet bij de accupolen) meten.
Regelspanning: 13,7 -14,8 V
nee
Regelaar / dynamo vervangen

OK?

ja

Vermogenstest:

Stroomtang zo dicht mogelijk bij dynamoaansluiting B+
Spanning bij B+ en dynamohuis meten
Motor starten,
Motortoerental ca. 2000 omw./min.
Alle verbruikers op auto inschakelen
Regelspanning mag hierbij niet onder testwaarden zakken.
nee
Dynamo vervangen

OK?

ja

Dynamo met oscilloscoop testen


Oscilloscoopscherm bij correct werkende dynamo



OK?
nee
Dynamo vervangen

ja

Correct werkende dynamo

pauluz8641 (0), 14 jaar geleden

oke ik heb alle handelingen uit gevoerd. maar het blijkt toch de dynamo te zijn, kan iemand mij een beetje een beschrijving geven hoe ik deze eruit kan halen, en waar ik op moet letten of is dit geen klus voor een particulier...
trouwens nog bedankt voor de reacties.
wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat de stuur bekrachtiging ook niet meer werkt

kleijn (0), 14 jaar geleden

Dynamo uit- en inbouwen

Uitbouwen, demonteren

Afdichting motorruimte (2) demonteren.

Afdekking waterdeflector (1) demonteren.

Bevestigingsbouten (3) en bevestigingsmoeren (4) uitbouwen.

Isolatie afsluitplaat schutbord (5) verwijderen.

Kabeltrosstekker (1) van hittefilm-luchtmassameter afhalen.

Carterventilatieslang (2) van klepdeksel demonteren.

Slangklem (3) van luchtaanzuigslang losmaken.

Bevestigingsbout (4) uitbouwen en luchtfilterhuis (5) met luchtaanzuigslangen uit houders verwijderen.

Onderstuk afdekking motorruimte demonteren – zie werkwijze "Onderstuk afdekking motorruimte demonteren en monteren" in groep "A".

Looprichting van de poly-V-riem kenmerken.

Spaninrichting poly-V-riem over de zeskantbout (1) in de richting van de pijl (tegen de wijzers van de klok in) spannen. Poly-V-riem plaatsen.

Kabelverbindingen (2) en (3) van dynamo demonteren.

Kabelgoot (5) van cilinderblok demonteren (3 bevestigingsbouten).

Bevestigingsmoer (4) van onderste bevestigingsbout van dynamo losschroeven – bevestigingsbout niet verwijderen.

Onderdrukleidingen (3) markeren en van magneetklep vuldrukregeling demonteren.

Kabelboomstekker (4) van magneetklep vuldrukregeling demonteren.

Bij Y 22 DTR: magneetklep vuldrukregeling uitbouwen

Onderdrukleidingen (1) markeren en van magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Kabelboomstekker (2) van magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Bovenste bevestigingsbout dynamo demonteren.

Onderste bevestigingsbout dynamo uitbouwen en dynamo naar boven verwijderen.


Aanwijzing: Dynamo controleren – zie werkwijze "Dynamo controleren" (X 16 XEL-motor) in groep "J".

Dynamo uit elkaar bouwen en in elkaar bouwen – zie werkwijze "Bosch-compactdynamo uit elkaar bouwen en in elkaar bouwen" (X 16 XEL-motor) in groep "J".

Inbouwen, monteren

Dynamo van boven in onderste houder plaatsen en onderste bevestigingsbout van dynamo handvast monteren.

Dynamo in bovenste steun (koelvloeistofflens) zetten en bevestigingsbout inbouwen – aanhaalkoppel 35 Nm.

Magneetklep vuldrukregeling inbouwen, vacuümleidingen en kabeltrosstekker aansluiten.

Bij de Y 22 DTR: magneetklep vacuümreservoir monteren, onderdrukleidingen en kabelboomstekkers aanbrengen.

Onderste bevestigingsbout dynamo aantrekken – aanhaalkoppel 35 Nm.

Kabelgoot aan cilinderblok bevestigen. Kabelverbindingen aan dynamo monteren.

Poly-V-riem spanrol tegen de wijzers van de klok in spannen en poly-V-riem op poelie dynamo aanbrengen.

Onderstuk afdekking motorruimte monteren – zie werkwijze "Onderstuk afdekking motorruimte demonteren en monteren" in groep "A".

Luchtfilterhuis met luchtaanzuigslangen in houder aanbrengen en aan carrosserie monteren – aanhaalkoppel 5 Nm.

Luchtaanzuigslang aan turbolader monteren – aanhaalkoppel 3,5 Nm. Carterventilatieslang aan klepdeksel monteren. Kabeltrosstekker op hittefilm-luchtmassameter aansluiten.

Isolatie afsluitplaat schutbord plaatsen en monteren. Afdekking waterdeflector monteren. Afdichting motorruimte monteren.


als je een beetje handig bent kun je het zelf beetje werk
maar daar verdien je het mee terug
mvg willem2

pauluz8641 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor je snelle reactie, horen bij jouw beschrijving nog tekeningen? aangezien er nummers bij staan, zou je mij die mischien nog willen scannen en mailen? alvast bedankt.

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja er horen afbeeldingen bij ga het proberen
maar mijn inkt is bijna op dus even afwachten
doe mijn best


HET IS BETER DAT IK DAT VIA E.MAIL DOE ZIJN 5 A4 TJES
DUS ALS JE EVEN MAILT SVP KOMEN ZE ER AAN

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Weet niet exact hoe het bij je Zafira zit, maar is de Snaar niet defect aangezien je ook geen stuurbekrachtiging hebt ?

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

stefan de stuurbekrachteging werkt electronisch, dus als dynamo stuk gaat stopt ook de stuurbekrachteging.
vind je misschien leuk om te weten ;)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zie je, ik dacht al zoiets, vandaar even mijn terugkoppeling op de snaar, maar dit kun je dus nu ook uitsluiten :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.