Hallo
sinds twee dagen brand het accu lampje onder het rijden, vandaag was denk ik de laatste stroom uit de accu want ik ben met horten en stoten thuis gekomen.
volgens de garage die ik alleen telefonisch heb gesproken is waarschijnlijk de dynamo stuk (kosten 475,-- ex...).
ik had ook sinds enige tijd last van een piepend v-snaar geluid. heeft het een met het ander te maken, gehad. en kan ik de dynamo zelf vervangen? wat zijn de handelingen hier voor.
alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Paul,
Is de snaar niet gesprongen toevallig ?
Gr Stefan
Dynamo testen
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de procedure voor het testen van de dynamo.
Accutest
Accuzuurpeil ten minste
5 mm boven de
nee
Gedistilleerd water tot markering resp.
platen of separatoren
5 mm boven de platen bijvullen.
OK?
ja
Zuurdichtheid indien mogelijk controleren
Accu laden
Minimale dichtheid 1,24 g/cm3
nee
Regelspanning meten
OK?
Defecte accu vervangen
ja
Accu laden
Accutest uitvoeren met testapparaat KM-J-42000
nee
Regelspanning meten
Defecte accu vervangen
Accu OK?
Dynamotest
Accu op boordnet aangesloten?
Is massa-aansluiting accu-motor-carrosserie goed aangesloten en vrij van corrosie / overgangsweerstanden?
Alle op de dynamo aangesloten stekkers van de bekabeling zitten goed en zijn vrij van corrosie / overgangsweerstanden.
Poly-V-riemspanning is juist
nee
Accu aansluiten
Massa-aansluiting accu-motor-carrosserie reinigen / vervangen.
Kabelboomstekker reinigen / vervangen
Poly-V-riem volgens aanwijzingen van de fabrikant spannen
OK?
ja
Regelspanning meten:
Koude motor starten (zonder verbruikers)
Motortoerental 2000 omw./min.
Regelspanning bij dynamoaansluiting B+ en dynamohuis (niet bij de accupolen) meten.
Regelspanning: 13,7 -14,8 V
nee
Regelaar / dynamo vervangen
OK?
ja
Vermogenstest:
Stroomtang zo dicht mogelijk bij dynamoaansluiting B+
Spanning bij B+ en dynamohuis meten
Motor starten,
Motortoerental ca. 2000 omw./min.
Alle verbruikers op auto inschakelen
Regelspanning mag hierbij niet onder testwaarden zakken.
nee
Dynamo vervangen
OK?
ja
Dynamo met oscilloscoop testen
Oscilloscoopscherm bij correct werkende dynamo
OK?
nee
Dynamo vervangen
ja
Correct werkende dynamo
14 jaar
oke ik heb alle handelingen uit gevoerd. maar het blijkt toch de dynamo te zijn, kan iemand mij een beetje een beschrijving geven hoe ik deze eruit kan halen, en waar ik op moet letten of is dit geen klus voor een particulier...
trouwens nog bedankt voor de reacties.
wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat de stuur bekrachtiging ook niet meer werkt
14 jaar
Dynamo uit- en inbouwen
Uitbouwen, demonteren
Afdichting motorruimte (2) demonteren.
Afdekking waterdeflector (1) demonteren.
Bevestigingsbouten (3) en bevestigingsmoeren (4) uitbouwen.
Isolatie afsluitplaat schutbord (5) verwijderen.
Kabeltrosstekker (1) van hittefilm-luchtmassameter afhalen.
Carterventilatieslang (2) van klepdeksel demonteren.
Slangklem (3) van luchtaanzuigslang losmaken.
Bevestigingsbout (4) uitbouwen en luchtfilterhuis (5) met luchtaanzuigslangen uit houders verwijderen.
Onderstuk afdekking motorruimte demonteren zie werkwijze "Onderstuk afdekking motorruimte demonteren en monteren" in groep "A".
Looprichting van de poly-V-riem kenmerken.
Spaninrichting poly-V-riem over de zeskantbout (1) in de richting van de pijl (tegen de wijzers van de klok in) spannen. Poly-V-riem plaatsen.
Kabelverbindingen (2) en (3) van dynamo demonteren.
Kabelgoot (5) van cilinderblok demonteren (3 bevestigingsbouten).
Bevestigingsmoer (4) van onderste bevestigingsbout van dynamo losschroeven bevestigingsbout niet verwijderen.
Onderdrukleidingen (3) markeren en van magneetklep vuldrukregeling demonteren.
Kabelboomstekker (4) van magneetklep vuldrukregeling demonteren.
Bij Y 22 DTR: magneetklep vuldrukregeling uitbouwen
Onderdrukleidingen (1) markeren en van magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Kabelboomstekker (2) van magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Magneetklep vacuümreservoir demonteren.
Bovenste bevestigingsbout dynamo demonteren.
Onderste bevestigingsbout dynamo uitbouwen en dynamo naar boven verwijderen.
Aanwijzing: Dynamo controleren zie werkwijze "Dynamo controleren" (X 16 XEL-motor) in groep "J".
Dynamo uit elkaar bouwen en in elkaar bouwen zie werkwijze "Bosch-compactdynamo uit elkaar bouwen en in elkaar bouwen" (X 16 XEL-motor) in groep "J".
Inbouwen, monteren
Dynamo van boven in onderste houder plaatsen en onderste bevestigingsbout van dynamo handvast monteren.
Dynamo in bovenste steun (koelvloeistofflens) zetten en bevestigingsbout inbouwen aanhaalkoppel 35 Nm.
Magneetklep vuldrukregeling inbouwen, vacuümleidingen en kabeltrosstekker aansluiten.
Bij de Y 22 DTR: magneetklep vacuümreservoir monteren, onderdrukleidingen en kabelboomstekkers aanbrengen.
Onderste bevestigingsbout dynamo aantrekken aanhaalkoppel 35 Nm.
Kabelgoot aan cilinderblok bevestigen. Kabelverbindingen aan dynamo monteren.
Poly-V-riem spanrol tegen de wijzers van de klok in spannen en poly-V-riem op poelie dynamo aanbrengen.
Onderstuk afdekking motorruimte monteren zie werkwijze "Onderstuk afdekking motorruimte demonteren en monteren" in groep "A".
Luchtfilterhuis met luchtaanzuigslangen in houder aanbrengen en aan carrosserie monteren aanhaalkoppel 5 Nm.
Luchtaanzuigslang aan turbolader monteren aanhaalkoppel 3,5 Nm. Carterventilatieslang aan klepdeksel monteren. Kabeltrosstekker op hittefilm-luchtmassameter aansluiten.
Isolatie afsluitplaat schutbord plaatsen en monteren. Afdekking waterdeflector monteren. Afdichting motorruimte monteren.
als je een beetje handig bent kun je het zelf beetje werk
maar daar verdien je het mee terug
mvg willem2
14 jaar
bedankt voor je snelle reactie, horen bij jouw beschrijving nog tekeningen? aangezien er nummers bij staan, zou je mij die mischien nog willen scannen en mailen? alvast bedankt.
14 jaar
ja er horen afbeeldingen bij ga het proberen
maar mijn inkt is bijna op dus even afwachten
doe mijn best
HET IS BETER DAT IK DAT VIA E.MAIL DOE ZIJN 5 A4 TJES
DUS ALS JE EVEN MAILT SVP KOMEN ZE ER AAN
14 jaar
Weet niet exact hoe het bij je Zafira zit, maar is de Snaar niet defect aangezien je ook geen stuurbekrachtiging hebt ?
14 jaar
stefan de stuurbekrachteging werkt electronisch, dus als dynamo stuk gaat stopt ook de stuurbekrachteging.
vind je misschien leuk om te weten ;)
14 jaar
Zie je, ik dacht al zoiets, vandaar even mijn terugkoppeling op de snaar, maar dit kun je dus nu ook uitsluiten :)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar