Beste allemaal,
Ik heb hier een Opel Corsa C z12xe Easytronic. Auto is niet-lopend aangeschaft, motorstuurapparaat defect.
Diagnose gesteld, en inderdaad, stuurapparaat defect. Deze heb ik vervangen, software ingeladen en immo geprogrammeerd, allemaal prima, motor loopt.
Maar dan.. komt er een 'F'je in de display, dus storing Easytronic (MTA)
Uitlezen, probleem met koppelingspunt, code weet ik zo 123 niet meer. Toen wilde ik het koppelingsaangrijppunt inleren, wat niet helemaal goed ging.
Daarna ook geprobeerd de pararmeters van de koppelingsactuatoren opnieuw in te leren, daar ging 't al helemaal fout. Eerste 1 a 2 keer totaal geen verandering in de posities, daarna wel een vluchtige verandering (één keer gehad), en daarna weer gewoon vaste waardes, de onderste 'actuele positie selecti...' op 0, maar alle keren een TIME-OUT.
Ecu heeft z'n oude parameters dus vrolijk al gewist.. helaas
Nu kwam ik erachter, dat ze de koppeling handmatig ontkoppeld hadden (bovenop ecu, staat in 't boekje), waarschijnlijk om de auto weg te krijgen (staat nu overigens wel gewoon in z'n vrij..), vandaar de storing met het koppelingspunt, schroef teruggedraaid en dat probleem is nu verholpen en getest, werkend.
Alleen blijft nu dus, als enige, de storing P1735 aanwezig 'Parameters versnellingsbak niet ingeleerd' oid, en krijg het dus ook niet voor elkaar.
Zou je zeggen, schakelmotoren kapot, of de aansturing (ecu/kopp.actuator aan voorkant v/d bak), maar je zou zeggen dat deze auto rijdend stil is komen te staan (defect motorstuurapparaat)..
Is er nog iets te testen, of is het ecu en/of actuatoren kopen en proberen (auw)?
Bijkomstig probleem is dat ik geen beschikking heb over een eigen Tech 2, en ik mezelf niet een pain-in-the-ass wil voelen bij de dealer waar ik dit gedaan heb. (vroegere werkgever)
Aanschaffen van een Op-Com pakket was misschien een optie, altijd handig, maar volgens de Nederlandse distributeur wordt het inleren v/d Easytronic (nog (??)) niet ondersteund.
Klein detail, beide dimlichten waren ook kapot, kan toeval zijn, of een flinke overspanning geweest, waardoor motorecu en eventueel easytronic defect zijn geraakt? Lijkt me ver gezocht, maar meld 't wel even. Aan de andere kant, beide grootlichtlampen waren óók defect, ik denk dat de vorige eigenaar vrolijk lampjes omwisselde om kosten te 'besparen' (allen h7)? Zou wel triest zijn, maargoed.
Tevens 'n foto van het scherm v/d Tech 2, na 'n aantal seconden komt de melding time-out.
[url=http://img4.imageshack.us/i/foto0760.jpg...][img]http://img4.imageshack.us/img4/5084/foto...[/img][/url]
Wie heeft hier een goede ingeving, tip, actuatoren, mta-ecu, oid?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou je de foutcodes eens overzichtelijk kunnen presenteren. Het klopt dat je met op-com op dit moment de adaptie van de easytronic voor Corsa-C niet kunt uitvoeren.
http://op-com.wikidot.com
Kort gezegd?
P1735 Aanwezig
dat was het.
En het inleren van de parameters gaat dus niet.
Moet ingeleerd worden met de Tech-2. Als dat ook niet gaat is volgens Tis-2000 de easytronic ecu defect.
Dan sla je een aantal stappen over, Tis zegt eerst versnellingsbak controleren zonder de actuatoren erop (schakelen), en de actuatoren testen, leuk punt, weet jij hoe je de schakelactuatoren test als los onderdeel?
Overigens, het kan heeft goed dat er een onderdeel kapot is, maar ik vind het raar dat een motorecu én een actuator of ecu v/d easytronic tegelijk kapot gaan. (logisch gezien, men rijdt, auto valt stil door kapotte ecu, dus hij heeft geschakeld.)
Misschien een onvrijwillig bad genomen? Dan is er nog wel meer kapot.
Of elektrisch gelast aan de auto, of de dynamo was wat al te enhousiast.
Enthousiaste dynamo zou kunnen inderdaad.
Ik ga van de week maar weer eens verder kijken, ik laat 't wel weten als 't in orde is.
Bedankt voor 't meedenken.
Mocht er nog iemand zijn die dit leest en zegt 'hee, zo kan je 't testen', hoor ik dat graag.
Ter info: De ontwikkelaar van OP-COM heeft de adaptie van de easytronic inmiddels op z'n lijstje staan. Helaas ben jij daar nu niet meegeholpen.
Handig om te weten, bedankt. Weet je toevallig wat de tijd is tussen op 't lijstje hebben en goed en compleet werkend in de software verwerkt hebben? ;-)
Ik heb ook al eens zoiets aan de hand gehad.
Bij het inleren van de schakelpunten ging hij steeds bij de tweede versnelling de fout in.
Zoals Robie zegt eerst de bak controleren.
Ik heb de bak met een schroevendraaier in alle versnellingen kunnen schakelen (deksel/stelmotoren verwijderd).
Daarna de procedure hervat en Uiteindelijk kwam ik op de ECU of de stelmotoren.
Gelukkig hadden wij een donor staan dus kon ik deze twee uitwisselen.
Zonder resultaat.
Iedere keer ging het bij de tweede versnelling mis.
De ECU en de stelmotoren op de donor gemonteerd en daar ging het goed.
Uiteindelijk toch maar de 'gok' genomen en een bak besteld.
Daarna alles ingeleerd en geprogrammeerd met de oude ECU en de stelmotoren.
Alles werkt weer 100%.
Waarschijnlijk ging het schakelen naar de tweede versnelling toch net iets te zwaar terwijl ik het met de schroevendraaier wel mee vond vallen.
't Gaat niet mis, hij geeft een time-out.
Ik ga binnenkort verder met de auto, heb dan weer beschikking over een Tech2.
Binnenkort verwacht ik de procedure voor de easytronic adaptie toe te voegen aan http://op-com.wikidot.com. In één van de volgende updates zal dit namelijk ondersteund gaan worden.
p1735 parameters niet ingeleerd ? een keer meegemaakt dat de schakelmof 2e versnelling versleten was waardoor de programering iedere keer in de 2e versnelling niet ging en op de tech 2 time out verschijnt / bij deze wagen heb we de ecu bak vervangen en ook de schakelmotoren daarna de bak gedeelte losgehaald . en het probleem gevonden .... ??????
Ik was het tamelijk zat, en voor een redelijk bedrag een ecu krijgen zat er ook niet in.
''Dus'' auto omgebouwd naar handgeschakeld toen ik er een beetje zin in had.
Toen ik klaar was, was de koppeling erg licht, en op 't eind stuitte ik op een zwaar, dood punt.
Bak er afgehaald, en de drukgroep bleef ingedrukt zitten.
Wel vliegwiel en koppeling vervangen voor de echte handgeschakelde onderdelen (hand = vlak, mta = kom vliegwiel).
Ik weet niet of bij het inleren van de schakelparameters de koppeling ook bediend wordt, zo ja, lag daar vermoedelijk het probleem.
Het was een rare auto, veel dingen tegengekomen, maar het is allemaal in orde nu, handgeschakeld en wel. ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar