Storingslamp gaat branden,uitgelezen, egr klep storing,klep zelf werkt, aansturingsprobleem, vaccuumklepje boven op motor blaur/rood en geel/bruin hebben bij draaiende motor allebei spanning, weet iemand raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
effe egrklep afdichten?
Dat was ik al van plan maar blijft dan het storingslampje uit?
Dit heb ik ook gehad, ik heb de ERG klep gereinigd met een ronde staalborstel (voor koperen 15mm pijp te schuuren) en weer terug geplaatst.Nu heb ik geen last meer van de storing het lampje blijft uit. En de auto loopt weer prima.
15 jaar
Nou hebben we de klep gereinigd en het is nu weer goed; alleen snap ik het niet, de Egr klep wordt toch in deellast opengetrokken; maar gemeten bij 2 astra,s zoog de vacc leiding allen toen ze koud waren, na ongeveer een paar minuten staan er weer 2 plussen op dat schakelklepje rechts naast het inlaatspruitstuk? Terwijl koud als hij werkt plus en min op staat. Wat regelt de Egr klep dat en wanneer hij gaat werken?
Arnold, de Egr-klep werkt op een spanning vanaf de computer. Dit moet je eigenlijk meten met een scope,want afhankelijk van een aantal factoren (onderdruk , gasklepstand temperatuur ed) die de ecu binnenkomen regelt de computer de aansturing van de egr-klep. Als deze te traag reageert, dan krijg je een foutmelding Dus reinigen zodat ie weer op tijd reageert kan de foutmelding dus oplossen.
Ik geloof dat ik ergens wel een betere uitleg heb en zal dat hier ook eens plaatsen.
want als het goed is heb je een egr-vacuumklep met 2 draden , blauw/rood en zwart/bruin en de egr-klep zelf met 5 draden?
[quote=jjbalmszonen]Nou hebben we de klep gereinigd en het is nu weer goed; alleen snap ik het niet, de Egr klep wordt toch in deellast opengetrokken; maar gemeten bij 2 astra,s zoog de vacc leiding allen toen ze koud waren, na ongeveer een paar minuten staan er weer 2 plussen op dat schakelklepje rechts naast het inlaatspruitstuk? Terwijl koud als hij werkt plus en min op staat. Wat regelt de Egr klep dat en wanneer hij gaat werken?[/quote]
dit klepje is voor de Secundaire luchtpomp.
deze zul je niet op een 8 klepper vinden van opel.
Willem
Nee Siem, blauw/rood en geel/bruin, Egr klep heeft geen draden, alleen dunne vacc leiding vanaf bovengenoemde luchtklep naast het inlaatspruitstuk rechts en dikke metalen leiding naar spruitstuk. Inderdaad loopt de geel/bruine leiding naar de computer. Deze krijgt als hij koud is een min en als hij warmer wordt een plus. Het is vlg mij het oude type 1,6 XE. Had een nieuwere ernaast staan en die heeft 5 draden.
[quote=jjbalmszonen]Nee Siem, blauw/rood en geel/bruin, Egr klep heeft geen draden, alleen dunne vacc leiding vanaf bovengenoemde luchtklep naast het inlaatspruitstuk rechts en dikke metalen leiding naar spruitstuk. Inderdaad loopt de geel/bruine leiding naar de computer. Deze krijgt als hij koud is een min en als hij warmer wordt een plus. Het is vlg mij het oude type 1,6 XE. Had een nieuwere ernaast staan en die heeft 5 draden.[/quote]
De 1.6 16V X16XE / X16XEL motor heeft wel degelijk Draden aan de EGR.
deze heeft een vol elektronische EGR klep namelijk.
Dat potje voorop bij de radiateur is de vacuum actuator voor de Secundaire luchtpomp.
De secundaire luchtpomp werkt de eerste 2 minuten als de motor koud gestart is.
dan word dus ook deze vacuum actuator bediend.
zo kan je vacuum meten op de actuator als de motor koud is gestart.
je hoort de pomp ook lopen, klinkt als een stofzuiger
EGR klep:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Vacuum actuator Secundaire luchtpomp:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Willem
Dank je wel, ga morgen weer bespreken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar