Opel Vectra: EGR schoonmaken of afdoppen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1.8XE

Ik heb de EGR klep er afgehad voor preventief onderhoud. Ik lees op dit forum, en verschillende andere plekken op internet dat deze op een gegeven moment dicht kan gaan zitten.

Echter, ik kon er weining aan schoonmaken, aangezien het ronde klepje 'dicht' zat....

Iemand een idee?


Ook lees ik dat veel mensen de EGR afdoppen om het inlaatspruitstuk schoon te houden, echter dit zijn veelal diesel rijders. Weet iemand of dit voor een Z1.8XE ook straffeloos mogelijk is?
Er is geloof ik zelfs een pakking via Opel te krijgen waarbij het poortje richting inlaat dicht zit.

Alvast bedankt,

mclambo

Geplaatst door mclambo (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Afdoppen en weg laten programmeren.

Willem

mclambo (0), 15 jaar geleden

Volgens mij is het dus met die pakking van Opel niet nodig, daar de uitlaatgassen nog wel gemeten kunnen worden, echter niet kunnen doorstromen richting inlaat

zie:

http://img408.imageshack.us/img408/1029/...

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

deze meting van de luchtmassameter meet verkeerde waarden, omdat de uitlaatgassen niet meer in het inlaat komen.

Willem

mclambo (0), 15 jaar geleden

???

De luchtmassameter zit achter het lucht filter... Daar komen nooit uitlaatgassen, met of zonder EGR...

Ik niet begrijp.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

klopt, maar wel ALLE lucht lucht die word aangezogen door de motor.

als er dus uitlaat gassen in het inlaat word gespoten door de EGR, word het aangezogen hoevleelheid lucht via de luchtmassameter minder, deze veranderd dus.

Willem

mclambo (0), 15 jaar geleden

Duidelijk. Heb ik nog een vraagje (ik hou van theorieen).


1e vraag: Werkt de Opel garage hier aan mee? of krijg ik een preek over het mileu, het mogelijk schade aanbrengen aan de motor etc etc
2e vraag: Als ik de EGR weg laat programmeren, blijt de EGR klep als het goed is gesloten. Is het dan nog steeds nodig om hem af te sluiten dmv een dichte pakking?
3e vraag: Waat voor echte gevolgen heeft het nu eigenlijk als ik de EGR laat uitschakelen? (zowel positief als negatief)?

Alvast bedankt,
McLambo

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Lammert

Maak gebruik van de zoekfunctie. De EGR-klep is wel het meest besproken onderdeel, genoeg leesvoer voor een heel weekend.....

Gr. paul

mclambo (0), 15 jaar geleden

Dat heb ik uiteraard al gedaan; de meeste posts zijn over EGR kleppen voor diesels, niet voor benzine motoren. Daarbij wordt bij bijna alle topics de suggestie gegeven om dat ding dan maar af te doppen, en daarmee basta.

Ik wil er gewoon wat meer over weten.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

EGR klep:

1e vraag: Werkt de Opel garage hier aan mee? of krijg ik een preek over het mileu, het mogelijk schade aanbrengen aan de motor etc etc.

> De opel zelf doet deze kleppen afdoppen wanneer nodig, en niks over het milieu, deze zelfde Z18XE motor is ook zonder EGR geleverd.

3e vraag: Waat voor echte gevolgen heeft het nu eigenlijk als ik de EGR laat uitschakelen? (zowel positief als negatief)?


2e vraag: Als ik de EGR weg laat programmeren, blijt de EGR klep als het goed is gesloten. Is het dan nog steeds nodig om hem af te sluiten dmv een dichte pakking?

> zou het voor de zekerheid wel doen, als deze maar een beetje open blijft kan de motor al rot draaien.


3e vraag: Waat voor echte gevolgen heeft het nu eigenlijk als ik de EGR laat uitschakelen? (zowel positief als negatief)?

> Milieu: er is iets meer uitstoot, dus het is iets slechter voor het milieu
> APK: Geen negatieve gevolgen
> Motor: alles blijft schoner vanbinnen, das alleen maar positief

Willem

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

EGR, een EGR is niets meer dan een Uitlaat Gas Recirculatie systeem

deze doet uitlaatgassen terug het inlaat in om her te verbranden, zo krijg je minder giftige stoffen in de uitlaatgassen.

Nadeel hiervan is dat de uitlaatgassen in het inlaat roetresten en koolafzetting veroorzaken, wat de motorloopt en uitstoot weer niet ten goede komt.

hierdoor kunnen onderdleen slecht van gaan functioneren, en de motor erg beroert gaan lopen.

Willem

mclambo (0), 15 jaar geleden

Willem,


helemaal super jouw uitleg, daar heb ik echt wat aan!

Zodra de wagen terug is van LPG inbouw, laat ik de EGR afdoppen. Qua uitstoot zit ik met LPG toch al een stuk beter dan op benzine (of diesel)

mclambo (0), 15 jaar geleden

Nou, direct nadat de wagen op LPG gezet is, heb ik zelf een dichte pakking gemaakt, om de EGR klep af te dichten. Ook heb ik (met veel pijn en moeite) de lambda sonde losgehaald en grondig gereinigd.

Daarmee heb ik naar alle waarschijnlijkheid een probleem opgelost wat gerelateerd was aan een defecte EGR.

Als ik de motor stationair liet draaien was er een duidelijk 'sisssend' geluid uit de EGR klep te horen, en de motor liep dan heel onregelmatig en beroerd stationair.
Ik verdenk dat de EGR klep van binnen lek is, en zo door de behuizing heen valse lucht aanzoog. De dichte pakking heeft dit probleem onmiddelijk opgelost.

Afgelopen weekend langs de Opel dealer geweest om de EGR weg te laten programmeren, maar volgens deze dealer is dat geen optie bij een Vectra C1/Z1.8XE motor. Volgens de persoon in kwestie (wat oudere monteur) zal ik hier geen verdere gevolgen van ondervinden (negatief dan)

kleijn (0), 15 jaar geleden

de volgende keer problemen met egr of het vermoeden daarvan even remmen rieniger op de pakking aansluiting spuiten met draaiende motor en je bespaart je een hoop werk

mclambo (0), 15 jaar geleden

Dat heb ik uiteraard geprobeerd, maar dat leverde niets op, de EGR lekte namelijk niet door de pakking heen, maar door het huis.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.