close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: electonica dipje

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y20DTH

Hallo

Als ik mijn vectra b net heb gestart en wegrij doet alles het gewoon.
Maar als ik tijdens het rijden het gas los laat lijkt het net of alles heel even een beetje wegvalt. Je kunt het op dat moment aan de verlichting van de gehele dashboard en aan de koplampen zien.

wie weet hoe dit kan

Geplaatst door

Hummer01 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kan betekenen dat je accu of dynamo niet echt meer lekker zijn.

Opeltje 0
badge

17 jaar

Misschien is dit beter geformuleerd.
Tijdens het stationair draaien of gewoon rijden doet alles goed, maar op het moment dat je even het gas loslaat ontstaat er heel even een dipje die te zien is aan de verlichting van het dashboard, koplampen en te horen is aan de climate control

Hummer01 0

17 jaar

dit doet hij trouwens alleen als de motor koud is. Dit alles is al een jaartje aan de gang

Hummer01 0

17 jaar

Ja mijn zafira van 2003 doet hetzelfde , maar dan alleen de koplampen met koude motor y22dtr

venedijk 0
badge

17 jaar

Accu en/of alternator.

Nic8069 0
badge

17 jaar

ik heb dit dipje ook. met mijn Zafira 2.0 DTI

Vreemd is, dat het niet uitmaakt of je je airco, achteruitverwarming aan of uit hebt. Hij doet het ook niet altijd. Tot nu toe heb ik 1 keer met een lege accu gestaan.

Wat heb ik gedaan :

- Eerst de dynamo laten testen, deze was echter goed
- Nieuwe Spanningsregelaar ( voor de zekerheid)



ik weet ook niet of hij wel bij laad, ik zal eens een tijdje met een multimeter gaan rijden. Kijken wat er onderweg allemaal gebeurt.

mesjokke 0

16 jaar

Mijn Zafira doet dit ook al 8 jaar lang. Maar enkel te zien aan de verlichting. Ligt enkel aan de spanningsregelaar, niet aan accu of dynamo zelf, hoewel de spaningsregelaar wel in de dynamo ingebouwd zal zijn. Maar vervangen heeft in dit geval (genoemde Zafira's) geen zin want kennelijk komt dit vaker voor, gewoon slecht ontwerp.

In geval van Hummer, dat ook dashboard/airco mee gaat, is wel abnormaal. Zou het laten controleren. Spanning meten met gewone voltmeter zal lastig zijn omdat de dip te kort is.

hoogfrequent 0

16 jaar

mijn dashboard verlichting gaat ook mee in de dip, net als het display van de boardcomputer. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik met de airco aan ga rijden. Misschien hoor ik t ook wel aan mijn airco.

mesjokke 0

16 jaar

Als tie het alleen met koude motor doet kan het ook betekenen dat de dynamo gewoon zwaarder moet werken om de spaaning constant te houden.
De accu word op dat moment bij geladen en er staan in dit jaar getijde ook veel verbruikers aan.
Zolang alles functioneert zou ik me er niet druk over maken.

primera p11 0

16 jaar

Zal dit niet komen doordat het gloeisysteem aan het nagloeien is.

dit vergt Veel Stroom, en een Dynamo kan bij stationair nou eenmaal niet maximaal leveren en dus wordt de verlichting iets zwakker.

ik vermoed dat er weinig aan de hand is.

aangezien dit wel ERRUG veel voorkomend is.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem ook al 3 jaar bij mijn X18XE1 (benzine) Zafira.
Tijdens stationair zie ik de dipjes aan de koplampen en aan de dashboardverlichting. Accu is al vervangen (was 5 jaar), maar geen verbetering. Ik denk idd dat het de spanningsregelaar is. Maar hard werken hoeft deze niet, lijkt mij. Accu met acculader opladen en dan proberen heeft geen resultaat, dip is er nog steeds.

GercoXXL 0

16 jaar

het enige wat je kan proberen is een extra massa kabel te legen van de motor naar de carosorie en door naar de accu.

maar ik verwacht dat er niks aan de hand is namelijk

als de motor bover de 1500 toeren komt levert de dynamo ongeveer rond de 13.8 volt en stationeer onder na bij 1 volt minder en dus gaat de verlichting minder hard branden.

als je heel goed op let zal je zien dat alle auto's dit doen (zelfs scootertjes heel erg) dus niks om jullie druk om te maken.

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Tijne:

Hier wordt bedoeld dat bij een zelfde toerental de verlichting (incl dashboard) en dip laat zien. en niet het verschil bij verschillende toerentallen.
Wat er gebeurd is dat de spanningsregelaar niet een constante waarde vasthoud (denk ik)
Het is opzich niet zo schokkend allemaal, maar het valt wel op dat er meer mensen mee te maken hebben.

mvg Gerco

GercoXXL 0

16 jaar

oke dan heb ik het verkeert begrepen maar dat is inderdaat een vreemd verhaal dan. en is het dan alleen bij stationeer of ook bij hogere toerentallen?

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Tijne,

Wat mij opvalt is dat het bij stationair is. Je ziet dan het licht van je koplampen tegen de achterzijde van auto voor je. Dit varieert dan een beetje in lichtsterkte. Tijdens rijden is het me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Het kan best zijn dat de laadstroom dan zo groot is, dat dipjes niet voorkomen.

Laten we eens proberen om bijv. even 1500 en 2500 toeren stationair te draaien en kijken of het nog gebeurd.

Ik hoor graag reacties van mensen die dit dan ook hebben geprobeerd.

mvg Gerco

GercoXXL 0

16 jaar

ja inderdaat ben ik eigenlijk ook wel heer erg benieuwt naar (wil hier wel is een studie van maken)

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Hallo,

Ik heb vandaag gekeken wat er gebeurd met die dipjes als ik het toerental op 1500 houd.
Dan heb ik geen dipjes meer. Ook niet met airco en elektr. ruitverwarming aan. Zodra ik gas loslaat,komen die dipjes weer terug. Ik denk dat het een probleem is met de spanningsregelaar. Deze zit ingebouwd in de dynamo en is niet los verkrijgbaar (is mij verteld door de opel dealer)

Heft iemand dezelfde ervaring?

Persoonlijk lig ik hier niet wakker van, ik ga er in ieder geval niets aan (laten) doen.

mvg Gerco

GercoXXL 0

16 jaar

Dit is onderhand wel een heel bekend feit dus dit topic kan echt gestopt worden. Er is dan ook geen probleem met de installatie, wel een gegeven dat dit nu eenmaal zo is.

Wel is het een probleem op zich dat men bij Opel geen goede spanningsregeling gebouwd heeft. Net zo goed als dat opel het maar niet voor elkaar krijgt een goed motormanagement te bouwen voor in ieder geval de 1.6 en 1.8 benzinemotoren in de Zafira's. Slecht overnemen en inhouden mag toch niet meer voorkomen. Nog nooit in zulke slecht afgestemde auto's gereden. En dat anno 2008. Maar ja, ieder merk heeft zijn eigen problemen.

hoogfrequent 0

16 jaar

[quote=hoogfrequent]Dit is onderhand wel een heel bekend feit dus dit topic kan echt gestopt worden. Er is dan ook geen probleem met de installatie, wel een gegeven dat dit nu eenmaal zo is.

Wel is het een probleem op zich dat men bij Opel geen goede spanningsregeling gebouwd heeft. Net zo goed als dat opel het maar niet voor elkaar krijgt een goed motormanagement te bouwen voor in ieder geval de 1.6 en 1.8 benzinemotoren in de Zafira's. Slecht overnemen en inhouden mag toch niet meer voorkomen. Nog nooit in zulke slecht afgestemde auto's gereden. En dat anno 2008. Maar ja, ieder merk heeft zijn eigen problemen.[/quote]
Tja op die spannings regeling weet ik geen antwoord.

Op dat overnemen van het gas enigzins wel.

Ik heb vaak zat in zafira's gereden met dit ''probleem'' slecht opppakken

als ik er eenmaal een km of 100 in heb afgelegd heb IK er totaal geen last meer van omdat ik mij daarop ga aanpassen.

Opel is niet het enige merk met dit probleem.

toen dat drive bij wire of Elektrische gasklep een beetje in de markt ging liggen was dit bij VEEL merken een probleem.


Inhouden:

- Zal een technisch mankement zijn.

Ik weet wel dat er bij de zafira en andere opel typen met een 1.6 16V (Z16XE) Dipjes in het motorvermogen zitten.

Maar dat is bij d e 1.6 altijd al geweest bij de 1600 16klepper.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.