gisteravond olie ververst en bougies vervangen ( ging goed ) en vandaag 2 bougiekabels maar dat vreemde stationair draaien doet ie nog steeds. neigt nog steeds af te slaan maar doet dit niet.
van de ontsteking zijn de volgende zaken al vervangen in de afgelopen 1000 km
luchtfilter
bougies
olie
oliefilter
5 bougiekabels bobine --> verdeelkap meegeteld
rotor
verdeelkap
accu en d.riem zijn +/- 15000 km geleden (1jaar) vervangen
starten doet ie goed al moet deze als ie koud is een keer of 3 ronddraaien en bij warme motor slaat ie gelijk aan.
een collega heeft even naar de auto gekeken en de olievuldop eraf gedraaid met draaiende motor en er spetterde olie uit ( is dit normaal )
de slangen van het koelsysteem zijn erg hard als de motor warm is en zacht als de motor koud is ( ik heb geen koelproblemen ).
iemand een idee wat er nog aan de hand kan zijn, carburateur schoonmaken o.i.d. ?
groetjes,
martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens de opel dealer in amersfoort kan het zijn dat de stappenmotor vervuild is en dat ie daarom niet mooi loopt.
hij heeft het aangewezen waar hij zit maar ik ben zo stom geweest om niet te vragen HOE ik hem schoon moet maken.
dus is mijn vraag hoe ik dit schoon moet maken.
groetjes,
martin.
demonteren en reinigen met bv remreiniger.
groeten opeleltje
Dat ie wat olie spettert is normaal,een 13i heeft geen spatplaat in het kleppendeksel.Trekt ie wel de oliedop aan als je hem er bijna oplegt (dan heeft ie geen overdruk namelijk endat is gord,een versleten motor zal dit niet of nauwelijks doen)
13i is trouwens monopoint injectie en geen caburateur.
Verwacht echter niet dat een Opel multec (monopoint injectie) 300% mooi rond loopt stationair,ze schommelen altijd iets.
Wat ook wel eens voorkomt is dat de pakking tussen monopointhuis en het inlaatspruitstuk lekt,vindt ie ook niet fijn.
Trek de bougiedoppen een van de verdelerkap af,bij die kappen(volgens mij zwart met uitstekende pikkies)oxydeert de boel nogal eens.
20 jaar
hier ga ik morgen mee aan de slag.
toevallig heb ik nog een busje remmenreiniger van wurth staan al is deze bijna leeg. kan ik hiervoor eventueel ook industry cleaner van wurth gebruiken?
ik wil morgen gelijk even kijken voor een nieuwe pakking. kan ik zo de boel loshalen, pakking monteren en vastzetten of kom ik er moeilijk bij?
hoe kan het komen dat mijn auto nu opeens trilt en stottert als hij stilstaat maar ook bij het rijden. boven de 80 km heb ik hier geen last meer van. ( ook stappenmotor?)
veel vragen weer, bedankt tot zover.
groetjes,
martin.
20 jaar
geen idee,ik weet niet wat industry cleaner is.Pakking is eenvoudig te vervangen,wel met een (scherp) stanley mesje de eventuele pakkingresten verwijderen.
Stotteren kan zoveel oorzaken hebben,(wederom)valse lucht,slechte onsteking (kap/kabels),lijkt me niet door een stappenmotor te komen,maar ik kan het mis hebben (Opeltje?)
Geeft ie geen storing?Als je een vraagbaak hebt waar ook de modellen na 1988 in staan staat daar ook in hoe je hem zelf kan uitlezen,compleet met lijst met knippercodes,erg handig.
Suc6
20 jaar
heb ik op cdrom. zat ik tot nu ook in te lezen (schijnt hetzelfde te wezen als de c1.4nz motor)
storing heeft ie niet, althans ik zie geen lampje branden van motormanagement. wel voordat ik de motor start maar gaat dan direct uit. kan wel ff gaan kijken met die knippers.
hier staat onder meer in dat je onstekingstijdpunt af kan stellen door het verdraaien van de verdeelkap, laatste optie.
morgen wil ik gaan doen.
pakking vervangen monopointhuis/uitlaatspruitstuk (ik weet bijgod niet waar deze precies zit maar kom ik wel uit), pakking aan de voet van de carburateur/monopointinjectie indien mogelijk, stappenmotor schoonmaken of vervangen en de olievuldoptest.
groetjes,
martin.
20 jaar
Klopt inderdaad,is vrijwel hetzelfde als de C14NZ.
Demontage van het monopointhuis moet ook op je cd-rom staan,kan niet missen,ik meen dat ie op 2 of 3 lange draadeinden gemonteerd zit,dus het losdraaien van 2 of 3 moeren volstaat. Laat je ff horen hoe het afloopt?
Suc6
20 jaar
zekers. bedankt voor je antwoord.
kan ik hem gewoon losdraaien en eraf trekken, voetpakking eraf, nieuwe erop en de boel vastzetten?
nog een vraagje. ik heb het ergens gelezen en ik weet zeker dat ik hem ergens moet hebben maar ik kan het niet vinden.
hoe kan ik de foutcodes bij mijn kadett laten knipperen met de knipperlichten.
gaat om korte en lange knippersignalen.
gr.
martin.
20 jaar
trouwens gelijk even een nieuwe vraagbaak kopen want op de cdrom staat niet hetgene wat ik wil lezen. tot nu toe heb ik er genoeg aan gehad maar het wordt uitgebreider dan mijn cd aan informatie verschaft.
20 jaar
Ja,je kan hem er dan zo aftillen,de pakking kan wat plakken.Als je al te grof geweld moet gaan gebruiken zit er nog wat vast.
Als je weet waar de uitleesstekker zit kan het niet mis gaan,ik meen op de stekker bruine en de bruin gele draad (moeten schuin tegenover elkaar zitten) met een zelf gemaakt draadje doorverbinden.Dan het contact aanzetten en kijken ,eerst krijg je de tientallen bijvoorbeeld 2 keer,dan even pauze en dan bijvoorbeeld 4,dat is dan code 24.Hij begint altijd met 2 of 3 keer code 12 en daar sluit ie mee af ook.Als er niets anders dan 12 uitkomt heeft ie geen storing.
Erg leuk om voor de 1e keer te doen,vooral met bekenden erbij,net alsof je heel professioneel bezig bent.
Suc6
20 jaar
bedankt, moet nog wel even de stekker zoeken maar dan test ik hem gelijk even.
kan het zijn dat Opeltje dat op zijn website had staan ?
gr.
martin.
20 jaar
het ergste probleem is nu verholpen, het stotterend en inhoudend rijden. er zat een bougie in met te weinig afstand tussen de electrodes. kop was ook een beetje zwart aan het worden. heb hem op 0.75 mm afgesteld en doet het nu goed.
pakkingen waren dus niet nodig. hij loopt nog niet zuiver genoeg stationair dus wil ik nog wel even de stappenmotor schoonmaken.
net op de sloop 2 sloten gehaald voor de deuren dus die sluiten nu allemaal weer goed af. stond daar een astra op de sloop met rotte dorpels, zo rot heb ik het nog niet eerder gezien. bijna de hele dorpel weggerot.
gelijk de lampjes in het dashboard vervangen dus alles werkt weer zoals het hoort.
groetjes,
martin.
20 jaar
Mooi,dat het alweer een beetje beter is.
Ja,Astra's kunnen inderdaad ook erg slecht zijn,ja.
Maar zo heb je ook Kadettjes gehad hoor,alleen die liggen al jaren op de sloop.Wat er nu nog aan Kadetten rondrijdt is over het algemeen nog wel redelijk.
Maar van een (redelijk) recent model als de Astra verwacht je het gewoon niet.
Maar als je echt slecht wil zien moet je op de sloop maar eens Omega's A bekijken,soms echt niet normaal zo slecht.
Nou suc6,en zie het maar als een hobby zo'n oud Opeltje
20 jaar
het begint echt een hobby te worden om die ouwe, gare ( dat is ie wel een beetje) auto op te knappen. binnenkort komt er een stuk dorpel in van ongeveer 1 meter dan ziet die kant er weer gezond uit. voor de rest blijft deze auto dusdanig betaalbaar dat ik er in rond blijf rijden bovendien is het sleutelen nog zelf goed te doen.
binnenkort wil ik er ook een startonderbreker in gaan bouwen. gezien de kosten voor plaatsing doe ik het zelf.
we hebben 2 kadetten dus de komende tijd nog wel genoeg te doen.
groetjes,
martin.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar