Kan je bij dit type motor de EGR software-matig laten uitzetten door de Opel dealer ?
Ik heb namelijk het idee dat 's morgens (na een koude start) de EGR klep niet mee doet (staat waarschijnlijk dicht ?)
Als de klep naar +/- 15 km mee gaat doen beginnen bij mij de problemen. De auto schokt dan soms bij een klein beetje gasgeven op een contante snelheid. Dit nadat ik 100.000 km probleemloos heb gereden.
Ik ben bij de dealer geweest maar men wil hier geen antwoord op geven. Het is allemaal wat vaag....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ook lambda sensor zijn.
Kan ook Lambda-sensor zijn. Is die makkelijk bereikbaar / vervangbaar ?
Ik moet het dus in de EGR klep zoeken of in de Lambda sensor. Is de labda sensor een soort van temperatuur sensor ? Ik heb er dus nooit last van gehad en ineens had ik dit probleem.
19 jaar
nee, een lambda sensor meet uitlaat gassen, en aangezien deze pas gaat werken als de motor op temperatuur is, verdenk ik de lambda sonde van de storing.
deze zit in de voorpijp (lijkt een beetje een bougie)
Willem.
Wat mij opvalt (en misschien gaat er nu bij iemand een lampje branden) dat als ik zorg dat ik niet boven de 2000 toeren kom de motor als een zonnetje loopt. Boven de +/- 2200 toeren (= 80 in de vijf) begint het gestotter. Als ik weer onder de 2000 toeren zak is het goed.
19 jaar
Tussen de uitlaat en de erg-klep zit een pijpje.
Als je die nu eens afsluit met een plaatje?
Als dan het probleem opgelost is dan weet je dat aan de egr-klep ligt.
19 jaar
Ok. Dat afsluiten van de EGR klep met een blikken plaatje lees ik wel meer.
Maar ik probeer het te snappen. Stel de EGR klep is niet meer goed, waarom gaat de motor dan slecht lopen boven de 2000 toeren bij half-last. Is dit soms een situatie waarbij de EGR klep open komt te staan ?
19 jaar
Ja klopt, bij halflast opent de egr klep, en dan komt warme uitlaat gas in de motor waardoor hij niet evensoepel zal draaien.
Willem
Bij halflast gaat de klep open. Maar alleen dan je minimaal 2000 toeren of hoger rijdt ? Onder de 2000 toeren heb ik geen problemen bij halflast (en in de 5 rij je dan bijna 80km/h).
Kan het zijn dat terugmelding van de klep (potentiometer) gammel/kapot is waardoor een verkeerde klepstand teruggemeld wordt aan de computer. Dan heeft afsluiten van de klep toch ook geen zin meer ??
19 jaar
Jep, als de klep dicht gemaakt is, kunnen er geen hete uitlaatgassen in de motor komen waardoor de motor soepeler zal gaan lopen, en niet meer zal stotteren.
bij een verkeerde terugmelding zal een storing in de computer gegeven worden waardoor het MM lampje zou moeten gaan branden tijdens rijden.
Ik hoop dat ik niet vervelend wordt .. MAAR ..
Ik heb 100.000 km gereden zonder stotteren. Al die tijd zijn er uitlaatgassen gerecirculeerd zonder dat dit stotteren opleverde... Dus ik snap niet waarom de motor nu wel gaat stotteren. Nogmaals: alleen boven de 2000 toeren bij halflast. Leg me dat eens uit dan ?
19 jaar
Vervuild inlaat misschien.
dat is namelijk nog niet als hij nieuw is.
In de uitlaatgassen die je blok in gaan komt ook roet mee die zich afzet in het inlaat en op de inlaatkleppen.
Op een gegeven moment is het teveel roet dat er zich in het inlaat en op de kleppen zit.
en gaat ie rot lopen.
En ik denk echt dat de egr de problemen veroorzaakt.
probeer eens een injectorreiniger.
Willem
Maar als de inlaat en de kleppen vervuild zouden zijn dan zou hij toch continue rot lopen ? Ik bedoel, onder de 2000 toeren tot 80 km/h geen problemen. Alleen bij halflast in een hoger toeren gebied Bij stationair of vollast ook geen problemen. Maar nu snap ik toch nog steeds niet hoe je weer bij de EGR uitkomt ? (nogmaals ik wil niet vervelend worden hoor, ik probeer het alleen te snappen).
Groet Erik
19 jaar
Als er een een vuil afzetting op de kleppen en in de inlaat bevind, EN de EGR gaat zich er nog eens mee bemoeien, dan zal hij zeer slecht kunnen lopen.
Maar aangezien een injectoerreiniger een goedkope oplossing om iets te proberen is, kun je iig even kijken of dat helpt.
Vol flesje op een kwart of halvolle tank reinigt extra goed.
Willem
Kan ik om definitief vast te stellen of het aan de EGR ligt, de EGR stekker er af trekken ? Ik snap dat dan het MM-lampje gaat branden.
Ik ben het met je eens dat ik ook denk dat de EGR de boosdoener is. Maar (zoals ik ook in mijn vorig stukje schreef) snap ik nog steeds niet wat er dan kapot is aan mijn EGR. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Symtonen:
- 's morgens bij koude motor geen problemen
- geen problemen zolang ik onder de +/- 2250 toeren blijf
- geen problemen bij volgas
- geen problemen bij gas loslaten
DUS alleen bij 2500 - 4500 toeren en constante snelheid (halflast).
groeten
Erik
19 jaar
LAATSTE NIEUWS:
Ik ben bij de Garage geweest. EGR vervangen. Probleem opgelost.
TECH-2 eraangehad. FEEDBACK (%) gaf hele rare waarden terug.
grt
Erik
19 jaar
Ik had daar wel een vermoeden van.
Willem
Erik,
Ik heb dezelfde symptomen, wat heeft het vervangen gekost?
18 jaar
tweede hands gekocht via autosloop ¤ 50
daarna liep hij weer als en zonnetje.
nieuw zijn die dingen ontzettend duur.
Heb jij ook een 1.6XEL motor ?
18 jaar
Yeps,
Na update software en schoonmaken gasklephuis reed ie bij mij wel wat beter. Maar ik wil de egr ook wel eens reinigen en of vervangen. Heb jij deze egr zelf gemonteerd?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar