Hallo allemaal
Ik heb sinds kort problemen met mijn Zafira 2.2 DTR met de electrische EGR klep.
Met inmiddels 211000km op de teller
Ik ontdekte een door geknipte draad op de aansluiting van de EGR (grijs met zwart streepje) Ik heb deze weer gemonteerd en ongeveer een week ernaar begon de storing. (misschien toeval)
Het MML (MML=motormanagmentlampje) branden en was het vermogen weg.
Laten uitlezen en kwam storing P0400 eruit = Feedback EGR
Forthe in de diesel gedaan en hoge toeren gemaakt en leek beter te gaan.
Week later steeds sneller het MML aan en dus geen vermogen, nogmaals uitlezen en weer dezelfde storing.
Grijze kapje van de EGR eraf en bleek het gedeelte waar het asje zit helemaal zwart van de kool en met EGR cleaner alles gereinigd ook in de opening van het asjes en dit meerdere keren herhaald.
Moet zeggen dat het steeds beter gaat maar nog niet helemaal tevreden ben. Het probleem was vandaag weer als ik ongeveer na een half uur op de snelweg heb gereden dat zo nu en dan het MML aangaat en dan door de snelheid toch weer uitgaat. Het is wel erg hinderlijk.
Als je dan weer de snelweg afgaat en het lampje is aan dan even de motor uit en weer aan en dan blijft het wel uit.
Toen ik weer terug de snelweg opging en na een tijdje de cruise control aan had ging het lampje weer aan en de cruise control ging eraf en geen vermogen, toch blijven doorrijden en lampje gaat weer uit en je merkt dan ook weer vermogen te hebben (dit gebeurde 2x met de cruis control aan)
Ook had ik de cruise control erop om weer te testen en moest de cruise control uitzetten omdat een voorganger niet wilde doorrijden en ik er niet voorbij kon, en weer op moment van uitzetten ging het MML weer aan.
Binnen de bebouwde kom merk ik eigenlijk niets, alleen als de motor koud is met de koude en eerste start merk je dat het vermogen opbouwt, het is nu immers ook kouder.
Ik heb eerder in een Topic gelezen dat de draad op de EGR wordt door geknipt en er een update software in de ECU wordt gezet.
Weet iemand iets meer hierover?
(Ik ben niet de 1e eigenaar van deze auto, vandaar)
Weet iemand ook iets meer over het veertje op de EGR klep, gaat het asje altijd als de motor uit is naar een neutraal stand door het veertje?
Zelf denk ik niet direct aan de EGR, maar hoop op andere mogelijkheden door de ruime ervaring van de lezers op deze site.
Misschien iets software matig?
Of kan het aan het electrische gedeelte van de EGR liggen.
Of misschien iets anders simpels.
Als het echt aan de EGR ligt dan is het prima maar je hoort vaak dat er van alles omheen ook kan lijden tot storing.
Ik hoop van jullie te vernemen, ook als er onduidelijkheden zijn over bovenstaande uitleg.
Alvast bedankt voor jullie advies.
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo
Wat het grijze draadje betreft klop dit. Er is een buitendienst oplossing van geweest dat je het draadje moet doorknippen en een SPS moet uitvoeren (andere software). Dit feedback signaal geeft dan bij de minst hapering (EGR ed) een foutmelding met vermogen verlies te gevolg. Daarom deze buitendienstoplossing. Knip dit draaidje gewoon terug door want de software gaat er al op zitten (anders was het draadje niet door geknipt) Als er effectief een storing is van de EGR gaan er andere fouten opgeslagen worden zoals te zwakke EGR stroming
Dit type motor heeft veel te leiding van aanslag in het inlaatsysteem. Zo is de EGR klep, gasklephuis en de wervelkleppen vaak sterk vervuild. Wat de wervelkleppen betreft is dit toch een hele klus maar het gasklep huis en EGR klep kun je makkelijk reinigen.
Meestal wordt de EGR klep vervangen maar dit is op afstand moeilijk te zeggen wat het juist is
Mvg
Bart
Beste Bart,
Bedankt v oor je reactie, met name over de doorgeknipte draad en de software aanpassing.
Dat was even een bevestiging van wat ik al dacht.
Ik heb nog even aangekeken maar was niet van plan om iedere week met wd40 het asje van de egr klep te smeren.
Ik heb dus een nieuwe geplaatst en heb geen last meer gehad van storing.
Wilde eerst zeker weten dat het aan de klep zelf lag, had het idee na het reinigen dat alles weer in orde was maar het asje en het veertje om naar de nulstand te gaan hadden een hoop geleden.
Waarschijnlijk omdat alles vervuild was.
Het is nu dus opgelost en dieselt de auto ook niet meer na.
Tot de volgende keer maar weer.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar