close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: felle onregelmatige tik in de motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: x 1.6 sz

Sinds geruime tijd zit er een vreemde felle metaalachtig klinkende tik in het motorblok, dit is bij koude start
niet het geval, maar als de motor enkele minuten gelopen heeft, is bij een wat hoger toerental deze onregelmatige tik te horen. { bij stationair draaien en niet al te warme motor is de tik niet aanwezig}
De motor loopt verder netjes op vier poten en slaat ook niet over, ook trekt de motor goed.
Ik heb een reinigingsmiddel aan de motorolie toegevoegd maar dit heeft geen resultaat.
Ik heb wel ondervonden dat na een snelle autobaanrit het tikken ook stationaair te horen is, echter niet zo fel.
Ook kun je onder het rijden bij gas wegnemen het tikken horen, geef je dan weer gas is het tikken binnenin de auto niet te horen.
Wie weet hiervoor een oplossing?

Geplaatst door

440cvt (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lastig constateren achter computer, dus een paar vragen:

- Wordt het erger bij belasten van de motor??

- Staat de distributie riem op tijd??

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Sorry dat ik wat later geageer, maar ja druk he.
Ik heb af en toe de indruk dat de tik ook te horen is bij het belasten van de motor , en dan vooral waneer hij warm is.
Ikweet trouwens niet of de distributieriem op tijd staat, hij is bij 162000 km vervangen {tellerstand nu 164000}
maar door wie weet ik niet .
De auto is van mijn dochter, en heeft deze net een paar maanden.
Toen zij hem pas had kon je bij het koud starten een paar tellen de hydrolische klepstoters horen, maar nu zit er dus die felle tik in .
Wat me ook is opgevallen: soms slaat de motor af wanneer van b.v. drive naar de achteruit wordt geschakeld.
Wanneer dan weer wordt gestart, gaat de motor ongeveer 2500 toeren lopen om dan vervolgens weer terug te zakken naar ongeveer 950 toeren.
Ook heb ik het uitlaatspruitstuk vast moeten zetten, men had dit schijnbaar los gehad of de kop is er af geweest.

groetjes

440cvt 0

16 jaar

heb jij een mechanische benzinepomp die op de motor zit,die kunnen gruwelijk rammelen

Nee volgens mij zit op dit type geen mechanische benzinepomp op het blok maar een elektrische in de benzinetank.
Ik heb vandaag nog eens een wat langere rit gemaakt en goed naar de motor geluisterd.
Ik heb gekonstateerd dat het tikken bij snel accellereren beduidend minder is dan bij gas loslaten + dat het
tikken bij ongeveer 2000 toeren het hards klinkt.
Als het toerental verder daald wordt het tikken weer stukken minder.
Ik heb ook met een schroevendraaier aan het oor en op het blok geluisterd, echter hoor ik de felle tik niet van de klepstoters komen ,maar het lijkt vanaf de rechter achterkant van het blok dus bij de versnellingsbak te komen.
Maar ik zal binnenkort eens naar de distributiesnaar kijken.

groetjes

440cvt 0

16 jaar

Distributie snaar gecontroleerd, deze staat op tijd.
Dacht ik trouwens al omdat de motor goed start , oppakt en goed doortrekt.
Iemand nog andere sugesties?
Als de motor echt koud is en je brengt hem naar ongeveer 2000 a 2500 toeren is de tik niet aanwezig, maar wanneer de motor een paar minuten gelopen heeft en je gaat naar ongeveer 2500 toeren is de tik wel aanwezig.

440cvt 0

16 jaar

Mijn astra 17 dti kampt ook met dit probleem, volgens m'n garagist zou het kunnen dat de verstuivers lekken (pisser).
Ik zou deze toch eerst graag willen testen alvorens ik ze laat vervangen, het scijnt een nogal kostelijke grap.

Dirk.vl 0

16 jaar

Hoe het bij een diesel is zou ik niet kunnen zeggen, maar ik weet wel dat de klacht temperatuur afhankelijk is en
hoe heter de motor des te meer is de tik te horen.
Deze astra heeft monopoint injectie en heeft geen injectoren per cilinder zoals bv een diesel of een multipoint injectie-systeem.
ik heb de auto eens opgekrikt aan een kant en de motor laten lopen echter ook geen verschil.
Zou het iets met de startmotor te maken kunnen hebben?

440cvt 0

16 jaar

dan denk ik dat er iets met je koppeling niet goed is,heb jij er aan de onderkant van je versnellingsbak een schildje zitten wat je weg kunt pakken ,zo ja even wegpakken en de motor rondraaien en kijken ofdat er geen ijzeren stripje van je drukgroep is losgekomen die zitten er drie aan

Deze astra is een automaat, dan zou het dus aan de koppelomvormer o.i.d. moeten liggen.
Maar dat verklaard nog niet de temperatuur gevoeligheid {ook al laat je hem stationair draaien}.

440cvt 0

16 jaar

een automaat kan wel degelijk temperatuur gevoelig zijn zitten de bouten goed vast van je koppelomvormer aan je starterkrans

Ik geloof niet dat de koppelomvormer of het vliegwiel zo snel zo warm kunnen zijn dat er ergens bv een bout zou kunnen uitzetten en ergens tegen aan zou kunnen lopen.
Ik heb het hier dan ook over enkele minuten nadat de motor steenkoud gestart is en stationair loopt.
Als de motor koud is, is er niets aan de hand.

440cvt 0

16 jaar

kijk effe of je bouten goed vast zitten,als ze los zitten kun je een geluid krijgen omdat de koppelomvormer kan slingeren en schuren tegen je vliegwiel

Als ik het zo bekijk kom ik daar niet zo makkelijk bij, maar ik zal eens kijken hoe ik dat doe.

440cvt 0

16 jaar

Het getik blijkt toch van de klepstoters te komen, maar zou ik dit op kunnen lossen door wat dikkere olie te gebruiken?
Nu is het zo dat bij koude motor geen getik hoorbaar is , maar na enkele minuten { wanneer de olie warm wordt} begint het getik , en hoe warmer de motor wordt des te harder wordt de tik.

440cvt 0

16 jaar

Probeer eens een paar keer kort achter elkaar te verversen met 10w40 olie en filter.

Soms zit er vuil in de stoters.

moet zeggen dat tikken bij de opel 8kleppers weinig voorkomt en voornameoijk alleen bij oude slecht onderhouden opeltjes over het algemeen.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Is het niet pingelen dat je hoort?
Op welke benzine rij je?

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Goede middag,

Ik heb vandaag de motorolie ververst en het filter vervangen + een additief toegevoegd, waarna het tikken al
beduidend minder is geworden.
Ik heb er goede hoop op dat het tikken na een paar duizend kilometer grotendeels of geheel weg is.
Waarschijnlijk heeft de garage waar deze auto eerder in onderhoud is geweest,verkeerde olie toegepast.
P.s. met pingelen heeft het niets te maken.

440cvt 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.