Nadat de MML ging branden en de motor erg slecht ging lopen en bijna geen gas meer aannam, heb ik met Op-com
de foutcode uitgelezen.
De foutcode was P1510-{4} idle position switch open circuit-present.
Nadat ik het schema had bekeken en de ECM had losgemaakt, ben ik na een aantal metingen er achtergekomen dat
poot 37{komend van de stationair stelmotor} in 1 van de connectors nergens meer aan zat.
De brugjes van de connector-pootjes naar de elektronica liggen net zoals de elektronica in gelei en het brugje van poot 37 was in het midden onderbroken.
Het bleek dat de andere kant van het brugje direct aan massa lag, dus was deze fout met een extra massadraad
aan de bruin/groene draad van de stelmotor op te lossen.
Deze foutcode kwam dus niet meer terug,maar nadat de motor ongeveer 15 seconden redelijk goed had gelopen ging de MML weer aan en de motor weer slecht lopen.
Na uitlezen kwam foutcode P0505 idle air control blocked-present te voorschijn.
Na uitwissellen van de stelmotor blijft de fout terugkeren, ook nadat ik met Op-com had geprobeerd de stelmotor opnieuw in te leren.
Ik heb ondertussen het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd en tevens is mij opgevallen dat de stelmotor geheel in de uiterste stand gaat staan nadat het contakt wordt aangezet.
Kent iemand dit probleem en een eventuele oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo allemaal
Jammer dat er niemand reageert, waarschijnlijk is het ook geen normale fout.
Wat ik nog ter aanvulling wil toevoegen is: er wordt te veel brandstof ingespoten t.o.v. lucht , de verhouding klopt niet.
Echter wordt bij het uitlezen geen foutcode m.b.t. de LMM o.i.d. gegeven.
Nu kan het nog zijn dat de lambda sonde niet juist werkt,maar dit kan ik niet meten omdat de motor niet blijft lopen.
Maar dat het mengsel te rijk is,is wel duidelijk { de bougies zijn nat}
wellicht geeft deze aanvulling meer duidelijkheid.
Groeten H.W.
Goede avond
Ondanks dat er niemand reageert, heb ik toch nog een update met betrekking tot de klacht .
Nadat ik met veel pijn en moeite de motor redelijk aan het lopen heb gekregen {nadat ik de stelmotor met een 12v voeding had terug geregeld en de stekker los had laten liggen}, ging hij na verloop van tijd redelijk goed stationair lopen { ongeveer 1000 toeren}.
Ik heb hem op bedrijf temperatuur laten komen en daarna de stekker weer op de stelmotor geplaatst.
Er gebeurde verder niets, de motor bleef gewoon stationair lopen waarbij hij op een gegeven moment ging varieren in toerental gedurende 5 minuten {even omhoog daarna weer normaal}
Daarbij viel wel op dat hij na gelang hij langer liep hij steeds beter gas aannam.
Volgens OP-com loopt hij wel erg mager {lean}
Na ongeveer 45 minuten ging plotseling de MML uit en Op-com gaf ook geen foutcodes meer.
Ik heb daarna de motor ongeveer twee minuten uitgezet en weer gestart en ook daarna geen foutcodes.
Dit heb ik nog een paar keer herhaald,maar telkens geen foutcodes.
Ik ben benieuwd wat hij doet wanneer hij koud is.
Als er nog iemand is die weet wat dit kan zijn , hoor ik dit graag.
Alvast bedankt.
Groieten H.W.
10 jaar
Goede avond
Nog steeds reageert er niemand,dat is jammer.
Maar ondertussen ben ik wat verder gekomen.
Ik heb de EGR klep gereinigd en tevens de Luchtmassameter {LLM} vervangen, de motor slaat nu goed aan en loopt
goed echter te hoog stationair, waarbij hij begint met 2500 toeren, daarna zakt naar 1100 toeren en weer klimt naar 2500 toeren enz.
Wanneer ik de stekker van de stelmotor lostrek en de stelmotor met een voeding terug regel en daarbij de gasklep terug duw, loopt de motor ongeveer 1000 toeren en niet meer varierend.
Wanneer ik de stekker van de stelmotor weer vastdruk, regelt de stelmotor het toerental weer omhoog en gaat het toerental weer omhoog en omlaag enz.
Heeft nu iemand wel een mogelijke oplossing???
Alvast bedankt
Groeten H.W.
10 jaar
Weet je al wat meer? heb net een nieuw topic geplaatst en zie dat jij ongeveer dezelfde storing hebt
10 jaar
P0505 nullaststappenmotor.
zie topic van andre379
CORSA STORING
10 jaar
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar x57 nr 37 brn/grn moet zeker niet aan de massa zitten.
in dit geval kan dus de storing in de bedrading zitten,
nullaststappenmotor x57.
4 schakelaar zwart/rd
37 schakelaar brn/gr
26 motor brn/gl
35 motor zwart/gl
stekker bij stappenmotor
1 zwart/gl
2 brn/gl
3 zwart/rd
4 brn/grn
10 jaar
Goede avond allemaal
Om te beginnen, het probleem is opgelost.
Ik heb met op-com de stelmotor opnieuw laten inleren en nu draait de motor ongeveer 950 toeren stationair en mooi rond.
Om op de opmerking van P.Rutser terug te komen; poot 37 van de ECU cotaktdoos zit normaal zeer zeker aan massa.{orginele opel schema's}
Op poot 37 zit de bruin /groene draad welke naar de schakelaar in de stelmotor loopt {poot 4}.
Bij mij was de massa van poot 37 in de ECU onderbroken en daarom heb ik een extra massa draad gelegd vanaf de bruin /groene draad.
Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat ik de kunststof luchtinlaatkap beter heb moeten justeren i.v.m. valse lucht onder het afsluitrubber door.
Trouwens foutcode P0505 kan twee fouten aangeven namelijk:idle air control voltage low-not present of idle air control blocked-present.
Toen de massa was onderbroken in de ECU,had ik de eerste melding.
Ps. Ik heb de ECU open gehad en het e.e.a uitgemeten, vandaar dat ik tot de conclusie kwam dat de massa van poot 37 was onderbroken.
10 jaar
Sorry ik heb geen schema van de ecu bij mijn schema gaan die 4 draden van de ecu naar de nullaststappenmotor.
ik dacht dat bruin altijd massa was bij opel.
maar fijn dat het opgelost is en ik heb ook weer wat geleerd.
gr. ton
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar