close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: foutcode p420

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Geachte lezers,
Hebben hier een zafira staan die laatst een foutcode had wat betrekking had op de eerste lampda sonde,code weet ik niet meer,toen een nieuwe sonde van ngk eringezet die men voor deze auto aangaf.nu een maand later lampje brand en geeft de volgede melding P420 wirksamkeit unter schellenwert,weet niet wat dit prcies betekent maar ik denkt dat hij zijn waardes niet haalt,zou dit komen omdat het geen orginele is of is er iets anders waar ik naar kijken moet.Auto loopt verder goed.

Gr,
Hans l

Geplaatst door

Hans4045 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

foutcode: 16804 P0420
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.

Mogelijke oorzaken:
Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
Een zuurstof-sensor werkt niet naar behoren
De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
De exhaust manifold / catalytic converter / uitlaat is beschadigd
Vertraagde bougie timing

Mogelijke oplossingen:
Meet het voltage bij de zuurstof-sensor op Bank 1. Dat voltage moet laag zijn en constant (~200mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
Check/vervang de katalysator

Opmerkingen:
Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas (ik weet op gas moet je koken... :-) ). Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels heb ik al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels weet ik ook dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft.
There are several notes from the manufacturer about this engine (Polo 1.2 2002) which all point down to software related problems. Even though none mentions your particular problem some do relate to the oxygen sensor system so I would suggest to to start with a software update for the ECU to see if that resolves the problem already.
For 1.8T's experiencing this fault code, this thread may be useful.

jhl 0
badge

16 jaar

Hans deze uitleg is wel voor VAG, maar het helpt je misschien verder
Suc6
Jan

jhl 0
badge

16 jaar

Ik zou eerst lambda signaal meten en als je even niet vertrouwd een orginele sonde monteren.
Heb al div keren problemen gehad met imitatie sonde`s.


Gr Ron

R_Bakker 0
badge

16 jaar

Die imitatie lambdasondes is inderdaad geen kwaliteit!
Ik zou de katalysator eens goed bekijken en zijn werkzaamheden controleren op de viergasmeter.
Als dat ok is zal ik zeker de lambdasonde uitwisselen met een originele.

danny1929 0
badge

16 jaar

Danny FOUT FOUT FOUT. Origineel bestaat niet.Meestal duurder !!!!
Origineel is altijd Beru, Bosch, Pierburg e.a. in originele doos en meestal duurder.
Facet en EPS benaderen trouwens heel goed originele kwaliteit.

jhl 0
badge

16 jaar

"Danny FOUT FOUT FOUT. Origineel bestaat niet.Meestal duurder !!!!'"

Met origineel bedoel ik uiteraard een exemplaar wat er van de fabriek af op zit.
Zoals je weet bestaat de hele auto uit onderdelen van toeleveringsbedrijven en is het merk slechts een fabriekshal waar het huwelijk wordt voltrokken hé!
Imitatie is die ellende waarvan je de stekker moet afknippen en de draden opnieuw moet verbinden,hartstikke storingsgevoelig dus FOUT FOUT FOUT!

danny1929 0
badge

16 jaar

Rustig jongens!..........het is weekend, relax

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

zelfs imitatie heeft de juiste stekkers Danny.
Maar je hebt een punt, ik schaf nooit lambdasondes aan waarvan je moet aan de draden knippen. Bij Bosch heb je in 95% van de gevallen de keuze tussen de "juiste" en één met draden die je moet knippen.

jhl 0
badge

16 jaar

heb er dus laatst een imitatie van ngk ingezet deze had de juiste stekker,alleen ging dus het lampje brande zoals ik boven beschreef,ik dacht dat het mischien daaraan lag dat het geen orginele is,auto komt eind vande week terug,allen alvast bedankt voor het meedenken.

Gr hans l

Hans4045 0
badge

16 jaar

wat voor motor zit er in de zafira??

ik ga er van uit dat het een 2,2 is....

p0 420 Efficiency katalysatorsysteem onder drempel (cilinderrij 1)

dit houd in dat je 2de lamdasonde een fout heeft of je katalystor zijn werk niet goed doet.
het laatste kan diverse oorzaken hebben ev buiten de kat om!!

het gaat dus om de sonde na de kat die een fout ziet/heeft

Opeltje 0
badge

16 jaar

Opeltje het is iniedergeval geen 2.2,ik dacht een 1.8,maar zal morgen even navraag doen,zou het dan ook de tweede kunnen zijn.

Hans4045 0
badge

16 jaar

even nagekeken,het is een 1.6 16v motor code z16xe 74 kw.

hoop dat je hier wat aan hebt,auto komt morgen voor de storing.

gr
Hans l

Hans4045 0
badge

16 jaar

foutcode is hetzelfde bij deze auto.....dus de omschrijving ook....

Opeltje 0
badge

16 jaar

even een aanvulling, de foutcode wordt dus gezet door de tweede lambda, die dus klaarblijkelijk teveel schommelt. Reden hiervoor zit in het traject VOOR die tweede lambda en dus kan die tweede als normaal werkend worden beoordeeld.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

[quote=hellbat]even een aanvulling, de foutcode wordt dus gezet door de tweede lambda, die dus klaarblijkelijk teveel schommelt. Reden hiervoor zit in het traject VOOR die tweede lambda en dus kan die tweede als normaal werkend worden beoordeeld.

Groeten Marcel[/quote]
in principe heb je gelijk marcel.
maar ik heb het wel meegemaakt dat de sonde defect was en af en toe het signaal liet wegvallen........en dan toch deze foutcode....

Opeltje 0
badge

16 jaar

meten is dus weten, even de scoop op de tweede lambda zetten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Klant gisteren de auto gebracht en heeft inmidels 1000km gereden,geen la,pje meer gebrand,uitgelezen en ook geen codes aanwezig,met klant afgesproken dat hij het eerst nog even aanziet,gaat het lampje branden komt hij terug.

allen bedankt.

Hans l

Hans4045 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.