close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts ā‚¬1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Foutkode P0130

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Foutkode P0130 is hier al wel vaker besproken en komt zo lees ik ondanks dat de omschrijving betrekking heeft op het lambdasignaal vaak door bv een defekte luchtmassameter.

Maar in dit geval heb ik even een paar mensen nodig die helpen redeneren. De storingen ga ik eerst wissen en daarna zie ik in de datagegevens dat zowel de luchtmassa meter als ook het lambdasignaal werken. Als ik de auto na een proefrit, dus met warme motor stationair laat draaien, stopt na verloop van tijd de lambdaregeling en blijft het signaal op 4,8 V staan. en dan gaat ook het storingslampje branden met de foutkode P0130.

De luchtmassameter blijft wel reageren op gasgeven, maar het kan natuurlijk zijn dat dit signaal niet correct is. Maar als ik de motor op toeren laat draaien, gaat de lambdasensor weer keurig pendelen. Deze 4-gastest geeft ook een veel te hoog O2-gehalte als het lambdasignaal op 4,8 V blijft hangen en gaat weer mooi naar 0,3 O2 als het lambdasignaal weer pendelt.

Ik zou zeggen dit zit in de lambdasensor, maar ben benieuwd wat jullie redenering is???

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Luchtmassa meter storing geeft hij vaak wel fouten in die richting is nu dus niet zo.

Defecte Lambdasonde kan deze storing veroorzaken.
Je hebt de L spanning gemeten met een voltmeter? of met diag. app.
In de ECU kan je ook zien wat de L spanning is, is die ook zo hoog?
Oiram

Hoi Oiram, ik heb het nog niet met de scope gemeten, maar wel via de diagnose-tester en daar geeft ie inderdaad een L spanning aan die als hij net is gewist mooi varieert en op een gegeven moment bij stationair draaien op 4,8 ongeveer blijft hangen. Geef ik dan gas, dan gaat de spanning , op de tester afgelezen, weer mooi varieren. Laat ik hem weer stationair lopen, dan stopt het varieren en gaat hij weer richting 4,8 V waarop hij blijft hangen. Laat ik hem iets langer stationair doorlopen, gaat op een gegeven moment het storingslampje ook branden.

Maar 4,8 V is dat een teken dat hij rijk of arm meet? Want op de 4-gastester gaat het O2 getal als het L signaal op 4,8 V blijft hangen ook stijgen tot 3 a 4 en dat duidt op een te arm mengsel dacht ik toch.

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

4,8V is inderdaad rijk. In eerste instantie gaat de ecu het mengsel verarmen omdat de sonde rijk door geeft.
Dat gaat even goed, totdat de limiet berijkt is. Op het moment dat de limiet berijkt is, wordt de foutcode gezet.
Daarna gaat de ecu in noodloop, en wat er dan gebeurt weet ik ook niet.
Als het mengsel inderdaad arm wordt en de sonde op 4,8V blijft staan, dan is de sonde mogelijk defect.
Werkt de lamda-verwarming wel naar behoren?

oldford 0
badge

15 jaar

old ford:4,8 V is rijk, daar ben ik blj mee want de 4-gastest laat zien dat de O-2 waarde oploopt en dus is jullie conclusie net als de mijne dat de lambdasensor rijk meet terwijl hij arm is en dus een verkeed signaal aan de ecu afgeeft. Ga morgen meten jongens als er tijd voor is en dan denk ik daarna een nieuwe sensor monteren.

Ik kom er dan even op terug.

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Tester is te traag om weer te geven ik vermoed ook dat lmm is.

SciroccoGT 0
badge

15 jaar

heren, volgens mij is het net andersom. Een Lambdasonde(ook wel O2 sensor genoemd) reageert op de hoeveelheid O2 in de uitlaatgassen, en gaat daarvanuit een spanning opwekken. De hoogte van de spanning is dus afhangelijk van de hoogte van het zuurstofgehalte. Meet je een waarde van 4,8 volt op de lambda, heb je dus veel zuurstof in de uitlaatgassen ( wat ook de 4-gasmeter aangeeft) en draait de motor dus op dat moment ARM.

Vermoedelijk heb je dus een probleem met valse lucht. Statioinair= gesloten gasklep= veel vacuum= meer lekkage.
Andersom, hogere toerentallen= gasklep verder open= minder vacuum= minder drukverschil voor lekkage.

Groeten Marcel

P.S. Eventueel zou een defect in de verwarming van de sonde ook dit symptoom kunnen veroorzaken. Bij warm stationair lopen zou de verwarming op 95% moeten draaien. Te meten op pen M15 ( ervanuitgaande dat het een x18xe1 motor is) op de regelmodule. Hier zou je met de scope een 95% laag PWM signaal moeten meten. ( pieken 11 tot 14 volt) Ohja, voor de volledigheid, ik ben er ook vanuitgegaan dat het om een Astra G gaat. Ik kan 4 1800 motoren vinden van 98 die allemaal een andere lambdaregeling hebben.

hellbat 0
badge

15 jaar

Het is inderdaad een Astra -G. Zal dan eerst eens opzoeken wat een hoge signaalspanning nu echt betekend, arm of rijk (Veel of weinig zuurstof), want daar valt of staat de eindconclusie mbt funktioneren van de lambdasonde mee. Als jouw opmerking juist is Marcel, verklaart het ook dat de injectie tijd stationair hoger is, dan op toeren (afgelezen op de tester, nog niet gemeten met de scope).

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

in het engels helaas, maar denk toch wel duidelijk.

Inderdaad, spanning hoog is arm in dit geval, al zou ik niet willen beweren dat deze spanning door de sensor gegenereerd word. De 5 volts spanning wordt door het stuurapp. "geleverd".

Aangezien het een arm mengsel is, denk ik dus ook aan valse lucht, ik gok op een luchtlekkage langs de voet van de EGR-klep... die zijn vaak helemaal weggeroest...

Henk

ls het mengsel arm zal de lambda een signaal afgeven om te verrijken, dus signaal lambda hoog dan is het mengel te arm.Dit herrinner ik me toch nog van de bosch cursussen.

geert3496 0
badge

15 jaar

Probleem bij deze Opel is dat het niet een standaard weergave is voor een lamdasonde.
Ook TIS-2000 geeft geen uitsluitsel. Hooguit dat het signaal niet meer dan 4,75 volt mag zijn onder normale omstandigheden.
Normaal is weergave van 0 tot 1.2 volt voor een ouderwetse sprongsonde of 0 tot 5 volt voor een breedbandsonde, maar deze laatste pendeld over een veel kleiner gebied dan de oude. Helaas verschillen de types/merken breedbandsondes te veel om een exact voltage te kunnen geven.
Ik denk dat Opel hier een sprong-sonde gebruikt maar het voltage opgekrikt heeft naar 5 volt.
De ouderwetse sonde geeft lage spanning af bij veel (nou ja, 2%) O2 = arm, en hoge spanning bij weinig (geen) O2 = rijk.
En een plaatje hier: http://www.eurotaxonline.nl/adds/_egisse...

Testen wat het signaal betekent is ook simpel, even een proefrit maken met testapparatuur aangesloten.
Wat geeft de sensor bij Vol gas? Dat zou rijk moeten zijn.
Wat geeft de sensor bij afremmen op de motor? Dat is arm omdat de injektie uitgeschakeld wordt.

P.S.
Moest even zoeken in de documentatie van Tis-2000 maar heb de beschrijving van de lambdasensor voor de X18XE1 en X20XEV motoren gevonden.
Het is een TiO2 (Titan Dioxide) sensor.
Volgens de tekst:
Bij lambda 0,9 (Rijk) geeft de sensor 3,85V aan.
Bij lambda 1,1 (arm) geeft de sensor 0,4V aan.
Het bijbehorende plaatje suggereert dat 3,85V zelfs al bij lambda 0,98 gegeven wordt en de 0,4V bij lambda 1,02.

oldford 0
badge

15 jaar

Motor code er even bij zetten Siem, zit nogal wat verschillen in de systemen.
Ben uitgegaan van Simtec 70 ECU X18XE1

Deze sonde werkt totaal anders als wat je normaal gewend bent bij veel andere merken.(zirconium sensor)
Geeft een spanning 0.95v bij rijk mengsel (veel zuurstof)

Deze auto heeft een (titanium) sonde, is eigenlijk een variabele weerstand.
Staat bij dit systeem een ingaande systeem spanning op van ong. 5 volt.
Gemeten mengsel arm = weerstand sonde word hoog = uitgaande spanning laag
Gemeten mengsel rijk = weerstand sonde word laag = uitgaande spanning hoog

Deze sonde meet ook niet echt liniair maar regelt meteen onder of boven lambda 1.000

4.8 volt = dus rijk

Om een diagnose te stellen kijk ik ook wel naar de injectortijd, zie je
of de ECU zelf probeerd het mengsel te verrijken.(arm mengsel ziet)

Oiram

Oiram,
Je spreekt jezelf tegen, zie onderstaande 2 citaten:
Geeft een spanning 0.95v bij rijk mengsel (veel zuurstof)
4.8 volt = dus rijk
Of bedoel je 0,95v bij een ARM mengsel (veel zuurstof)?

oldford 0
badge

15 jaar

Oiram, motorkode weet ik niet, wel een 1.8 - 16V met 85 kW en gefabriceerd tussen 1998- en 2000. Deze is van eind 1998. X18XE1 staat bij het kenteken.

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Bij de "zirco"sensor is die 0,95v van Oiram inderdaad een rijk mengsel, maar dan vooral met WEINIG zuurstof.
Een hoge spanning bij deze sensor is dus rijk.

Bij de "titanium"sensor is dit juist andersom, als de uitgelezen spanning op je tester hoog is , dan is je mengsel juist arm.
deze sensor geeft een weerstandsverandering, en genereerd zelf geen spanning zoals de "zirco"sensor dat doet.

Henk

[quote=Siem Bijman]Oiram, motorkode weet ik niet, wel een 1.8 - 16V met 85 kW en gefabriceerd tussen 1998- en 2000. Deze is van eind 1998. X18XE1 staat bij het kenteken.[/quote]
Dan is de motorcode X18XE1

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Henk, waarop baseer je deze afwijkende mening?
Ik heb hier de officiƫle Opel documentatie en ook nog een document van Toyota, waar toch echt staat dat een hoog signaal rijk is.

oldford 0
badge

15 jaar

Mijn fout oldford je hebt gelijk 0.95 volt bij Rijk mengsel.(Weinig zuurstof)
Als het mengsel rijk is zit er natuurlijk maar weinig zuurstof in de gassen.
Zelf werk ik eigenlijk nooit met het zuurstof verhaal.
Als ik 0.95v zie denk ik, RIJKKKK

--------bovenstaande niet van toepassing op deze Opel------------


henk bezinetank maakt mij nou ook aan het twijfelen.
Is hier nou niet een Opel monteur die definitief kan zeggen
4.8volt is ....................?
Die moet het weten want deze sonde zit hoofdzakelijk op Opel.

Oiram

Ik begin nou ook te twijfelen, en jammer genoeg geen x18xe1 in de buurt wanneer je hem nodig hebt, dan maar proberen om mijn gedachte te verklaren, aan de hand van Oldford zijn doorverwijzing.

Als we het er over eens zijn, bij de Titaniumsensor is een lage weerstandswaarde een rijk mengsel, en een hoge weerstandswaarde v d sensor is arm. Dat geeft dat diagram van Oldford ook aan (ik meen op pag 12) en staat ook beschreven op mijn doorverwijzing.
Nou is het zo dat bij een lage weerstand, de spanning ook laag is (denk aan extreem, kortsluiting) en bij weerstand hoog de spanning dus ook hoog.

Intussen blijf ik zoeken naar een X18XE1, en als ik em vind, zal ik er eens een Tech2 insteken... ik kom erop terug.

Henk

Nou allemaal bedankt voor het helpen meedenken. We zijn vanmiddag eens in alle rust met deze auto aan de slag gegaan en mijn collega zag direkt al dat het gasklephuis behoorlijk vol met koolaanslag zat en heeft dit eerst goed schoongemaakt.

daarna gaan proefrijden en hoewel hij wel wat schokken bleef met koude motor was hij bij terugkomst mooi warm en hebben we de diagnose tester er weer aangezet en ook de 4-gastester.

Probleem was verdwenen! Lambdasignaal wisselde nu ook stationair heel mooi en ook veel sneller. De auto gaat ook niet meer in noodloop, dus is dit de oplossing geweest voor de storing. Maar, nav de tip van Henk over de voetpakking van de EGR was dat natuurlijk wel belangrijk dat we daar ook naar gingen kijken. Als we goed luisterden, hoorden we ook een lichte fluittoon en een beetje remmenreiniger op de voetpakking gespoten, schoot de lambdawaarde direkt naar 0.87,en was de fluittoon weg. Even later kwam die weer terug en was de lambdawaarde weer normaal, maar wel iets aan de arme kant, 1,02 ongeveer.

Conclusie lijkt me dat de voetpakking van de EGR-Klep de oorzaak is van het vervuilen van de gasklep en dit op den duur de lambdawaarde in de war stuurde. Als de voetpakking nog erger lekt, dan zal dat direkt een oorzaak zijn van deze storing.

Al met al ben ik jullie zeer dankbaar voor de hulp met redeneren en hopelijk ook allemaal weer iets wijzer geworden !!

Siem

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Het is meestal niet de pakking die lekt maar de onderzijde van de klep zelf( de afsluiting van het asje).
Dus meestal wordt het een revisie klep of een nieuwe.
P.s het vervuilen van de gasklep staat hier los van en wordt veroorzaakt door de carterventilatie.
Denk om het bekende gaatje! Hier zijn meerdere topics van.

danny1929 0
badge

15 jaar

Aan de hand van dit topic ook aan de slag gegaan met code P0130
Gaatje gasklephuis opgeboord, lambdasonde vervangen, luchtmassameter controle, voetpakking egr klep vervangen
Stationnair bleef mil lampje branden.
Zuurstofgehalte uitlaatgas 4,2 %.
Aan de hand van suggestie danny1929 de egr klep vernieuwd.
Mil lampje blijft uit, zuurstofgehalte uitlaatgas 0,5%.

gerard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.