close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Frontera: Frontera 2.2 dti, veel rook

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dti

Hey,

Juist een frontera tweedehands gekocht. Dit betreft het model van 2000, 5 deurs met een 2.2dti motor. Er staan ongeveer 132.000 km op de teller.

Bij nazicht bleek dat er +/- 2 cm teveel olie inzat, gemeten op de peilstok.

Optrekken gaat normaal, bijtrekken ook. geen rook.

Nu wanneer je bv rond de 2000 tr/min rijdt in een bepaalde versnelling en je lost je gas een klein beetje, totop het punt van bijtrekken of niet (dus eigenlijk een constante snelheid wil rijden, of net iets vertagen), dan voel je dat de motor wat 'nerveus' wordt en klein beetje begint te schokken. Dan komt er veel rook uit achteraan en stinkt ook. Dan hoor je ook wat ratelen precies aan de motor (kan normaal zijn, weet ik niet). Het ratelen is ook ni constant, soms meer dan anders. Ni bijzonder harder als hij koud staat. Los je dan de gas volledig (in of uit versnelling) dan stopt de rook, geef je gas bij dan stopt de rook ook.

Ik heb de wagen binnengedaan voor een klein onderhoud. Ben naar huis gereden met de wagen en dan heeft hij het nog. Dus met het juiste oliepeil erin heeft hij het ook.
Nu de garagist zei wel dat het kon liggen aan vervuiling in de motor, aanslag, wat kon gereinigd worden. Hij was hier echter niet zeker van. Het konden nog allerlei dingen zijn, wat ik kan begrijpen aangezien niemand in de motor kan kijken

Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaringen met dit probleem, misschien zelf al eens voorgehad? Kan aanslag en vervuiling ervoor zorgen dat de motor zo wat 'nerveus' wordt, hiermee bedoel ik dat hij zeer gevoelig is als je een tikkeltje gas bijgeeft ofzo?
Het motorlichtje (oranje) brandt ook soms, maar meestal smorgens en hij start dan ook slecht (batterij lijkt wat te weinig vermogen te geven). Dit kon blijkbaar aan een defecte gloeibougie liggen zeiden ze in de garage.

alle info is welkom!


Mss ook nog te vermelden, in de garage hadden ze gezien dat de cardankappen, stabilisatorstangrubbers versleten zijn, tevens moet de V riem + rol + poelie vervangen worden. Als dit moet vervangen worden moest ik een 1000 euro rekenen, kan het echt kwaad als ik dit niet laat vervangen (buiten enkel de cardankappen). Raar is wel dat ze op de keuring voor tweedehandswagens op deze punten allemaal een 'in orde' hebben toegekend op 28/09/2007.
Heb al wel gebeld met het keuringsstation en mag mij morgen weer aanbieden om dit allemaal te laten controlere. Even duimen dat hier een goede oplossing voor gevonden kan worden.

tnx bij voorbaat!

Geplaatst door

crazyke (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien het achterstallige onderhoud zal je moeten investeren om de wagen wer echt goed te krijgen, zeker je laatste allinea...

Slecht startten kan komen door:

Verstopping in brandstofleidingen
- Verstopping in de brandstoffilter(s)
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Koude startinrichting werkt onvoldoende of niet
- Foutief inspuitmoment
- In de winter paraffinevorming in de brandstofleidingen of brandstoffilters
- Lekkende inspuitleiding(en)
- Lucht in brandstofsysteem
- Te laag starttoerental
- Onvoldoende compressie
- Onjuiste klepspeling
- Afstelling van de inspuitpomp ontregeld door rek van de getande riem (indien van toepassing)
- Niet lang genoeg voorgegloeid
- Onregelmatig werkende elektromagnetische afsluitklep
- Onvoldoende werking van de opvoerpomp
- Brandstofleidingen in slechte volgorde aangesloten
- Sterk vervuild luchtfilter
- Verstopping in retourleiding naar tank
- Loszittende pompbevestigingsbouten
- Inspuitpomp defect of versleten
Gloeibougies defect/aansturing gloeibougies.

Uit laten lezen bij de dealer wat er van foutmeldingen in de computer staan, zal het nerveus gedrag wel naar boven brengen.

Injector cleaner om de verstuivers weer aanslagvrij te maken lijkt me ook een goed plan.

Wat de keuring betreft, het is een moment opname, als alles dan NET binnen de grens zit, is het goed, de volgende dag kan de grens al overschreden worden.....


Heb je zwarte rook dan het volgende:

Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof, het inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook het gebruik van de motor speelt een rol in de samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens de lagere luchtdruk en minder goede cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan de volgende punten aandacht worden geschonken:
- Te veel ingespoten brandstof
- Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
- Versleten verstuiver(s)
- Niet de juiste verstuiver(s)
- Slecht gerichte brandstofstralen
- Foutief inspuitmoment
- Vervuild luchtfilter
- Te lage compressiedruk
- Niet de juiste of onzuivere brandstof
- Inspuitpomp defect of versleten

Ik denk aan je vervuilde verstuivers, maar dit is met injector cleaner redelijk snel te controleren.

Al gecontroleerd wanneer OF de distributie riem is vervangen?
Bij het breken daarvan kom je echt voor grote schade te staan.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Dank je voor je reactie!

Ben daarstraks naar een officiele opel verdeler gegaan en heb hem laten uitlezen. Zeer goede service gekregen. De garagist stapte in de auto en liet hem draaien, zei ook dat hij tot +/- 3000tr/min niet mooi op alle 4 de cilinders draaide, daarboven wel. Blijkt dat de computer foutcode 2 geeft, vacuumsysteem en luchtmassameter nakijken. blijkbaar zou dit de oorzaak kunnen zijn waarom de motor niet mooi rond de 2000 tr draait en dan ook het 'nerveus' gedrag krijgt.
Morgen heb ik een afspraak gemaakt dus ik hoop echt dat het probleem dan opgelost geraakt! Garagist zei ook dat er niets fundamenteels stuk is, maar eerder iets aan de aansturing. Maar ik hoop dat deze foutcode ook de oorzaak is van mijn probleem.

hopelijk morgen meer, en beter, nieuws :)

grts

crazyke 0

17 jaar

Hey,

Ben naar de garage geweest, vacuumsysteem was in orde dus ze zeiden me dat het 9 van de 10 toch de luchtmassameter gaat zijn. Nogal duur onderdeel, maar als het probleem daarmee is opgelost...

Dit moest hij wel bestellen en maandag moet de wagen weer naar da garage. Dus nu effe duimen dat het allemaal is opgelost daarmee :)

grts

crazyke 0

17 jaar

Vandaag is mijn auto naar de garage gegaan.

De luchtmassameter bleek inderdaad kapot te zijn, die is vervangen en tevens was de inlaatcollector helemaal aangeslagen. Die is weer uitgekuist en nu is het probleem opgelost, rijdt keigoed en geen rook meer.

Voor misschien mensen dat hetzelfde probleem tegenkomen, dit is dus de oplossing :)

grts

crazyke 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.