Hoi,
Ik heb een opel meriva 1.6 van het bouwjaar 2003. Ik ben onlangs er onlangs mee naar de keuring geweest en was afgekeurd voor een te hoge CO. Een paar dagen na de keuring begon het gele lampje ( auto met sleutelje erdoor) te branden en trok de auto bijna niet meer op. Ben ermee naar de garage geweest maar gaf geen enkele foutcode aan. Na nazicht in de garage bleek de katalysator stuk de zijn, volgens hun oorzaak van de te hoge CO. Ging mijn auto terug ophalen maar zelfde dag brandde het lampje alweer en weer trok de auto bijna niet op.
Had gemerkt dat het lampje begon te branden vanaf een graad of 90 en als de auto een tijd stilgestaan had, was het lampje weer uit, totdat ik ermee begon te rijden totdat die tot aan zijn 90 graden kwam en het alweer begon.
Ben naar 2 opeldealers geweest, daar gaf die een code met 'gaspedaal' aan, juiste code ken ik niet.
Ze waren er 90% zeker van dat de computer van de auto stuk was maar het kon ook de gasklep zijn. Daar het allebei dure kosten zijn, weet ik nie meer wat ik moet doen, omdat ik al bij 2 opeldealers geweest ben.
Kent iemand hier iets meer van?
Alvast bedankt
Grtjs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder te meten aan de auto denk ik niet dat iemand hier kan zeggen wat de exacte fout is.
Katalysator kan inderdaad stuk (geweest) zijn, maar dan is dat een gevolg van een andere (ernstige) storing.
Ook hier geldt zonder te meten of verdere gegevens niet te zeggen wat het precies is.
Als het lampje brandt dan wordt er normaal een foutcode opgeslagen. Bij Opel blijft die lange tijd bewaard.
Dus is het heel vreemd dat er geen code kon worden uitgelezen. Was dat een vrije garage of een dealer die dit constateerde?
En weet je toevallig ook met welk apparaat er geen code gelezen kon worden?
Hou oud zijn de bougies? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de tank (vrijwel) leeg gereden?
Hoi,
Het was bij een vrije garage waar geen codes konden worden uitgelezen, weet ook nie welk toestel hij hiervoor gebruikte. Daarom dat ik naar 2 opeldealers gereden ben om dit uit te lezen.
Gaf bij allebei een code aan met 'gaspedaal'. Die zeiden dat het 90 % zeker was dat de computer kapot was. Maar als computer kapot is doet die toch helemaal niks meer? Lichtje begint te branden vanaf dat de auto een graad of 90 is en trekt dan bijna niet meer op.
Bougies en brandstoffilter zijn een maand of 2 geleden vervangen bij een grote onderhoudsbeurt.
14 jaar
Een motor-computer heeft een groot aantal onderdelen op een printplaat.
Afhankelijk van welk onderdeel er defect is kan de computer nog steeds gedeeltelijk werken.
Hoeft niet direct te betekenen dat de motor bijvoorbeeld niet meer aan slaat.
Alleen zie ik de verbinding met de motor-temperatuur nog niet.
Tenzij de computer (te) warm wordt en er dan een soldering geen kontakt meer maakt en dat is dan toevallig als de motor 90 graden is.
Dat is te testen door bij koude motor voor het starten de motor-computer te verwarmen met bijvoorbeeld een fohn.
Komt de klacht nu sneller dan is de motor-computer inderdaad kapot.
Zelfde test kan ook met de gaspedaal sensor gedaan worden (verwarmen). Komt nu de klacht sneller dan is het de gaspedaalsensor of de bedrading tussen sensor en computer.
Deze fout verklaart voor mij niet waarom de katalysator kapot zou zijn. Volgens mij is dat een andere storing.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
hoi,
Efkes melden dat de auto ondertussen gerepareerd is. Computer was stuk en werd opgestuurd naar AC-tronics waar die hersteld werd.
Grtjs
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar