Hallo,
Ik was gister een stukje aan het rijden, belandde in Belgie, en op de terugweg naar Nederland kreeg mijn vectra het voor elkaar het te begeven. De 'wegenwacht' heeft naar mijn auto gekeken, en er was dus een riem gebroken. Volgens mij betreft het hier de distributieriem, hij zit in een zwart plastig 'doosje' aan de zijkant van de moter, en de riem zit in dat doosje op een soort tandwiel dat uit de motor komt.
Anyway, ik heb nu 4 mensen gesproken, en ze zeggen allemaal wat anders. Volgens de ene kan ik mijn auto wegdoen, motor kapot. Volgens de ander heb ik met een beetje geluk mijn auto weer terug door de riem te vervangen en dan doet 'ie het weer. En weer een ander zegt dat zolang ik geen krakend en piepend geluid hoorde maar mijn motor enkel uitviel, ik zeker weten alleen maar mijn riem hoef te vervangen. Nou heb ik er zelf totaal geen verstand van (dat zal wel uit dit bericht op te maken zijn..), dus vandaar dat ik hier even wou informeren;
Wat is er aan de hand, en nog belangrijker, hoe erg zal de schade zijn. Is het enkel de riem die vervangen moet worden, of ligt mijn hele motor in puin?
Alvast bedankt voor de antoorden in ieder geval!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen enkele motorschade: krukas en nokkenas optijd zetten ( tekens staan erop ), nieuwe riem met eventueel waterpomp monteren en rijden weer. Dat is het voordeel van een 16i 8-klepper.
inderdaad gaat het bij een 1.6 8 klepper gewoon goed..
Nou, ik ben er nog niet wijs uit (maar het vervangen van de riem laat ik ook mooi iemand anders doen), maar ik kan er in ieder geval uit opmaken dat mijn motortje dus nog in orde is iig. Alleen is het ook echt een 8 klepper dan? Want ik heb dat nergens neergezet, dus vraag me af waar jullie dat uit opmaken// (begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil niet de bijdehante uithangen, ik hou alleen wel van enige zekerheid).
In ieder geval al hartelijk bedankt tot zover!
20 jaar
Oh, en ik vraag me af wat een waterpomp is en waar die voor dient. Heb de term hier namelijk vaker voorbij zien komen..
En moet ik ook die wieltjes niet laten vervangen (weet niet precies hoe ze heten), heb dat ook al vaker gelezen.
Nogmaals bedankt!
20 jaar
In 1991 waren er nog geen Vectra's met 16i 16-kleppen motoren. Vandaar. De riem drijft ook de waterpomp aan die het koelwater rondpompt. De poelie hiervan wil soms nog wel eens ruw afgesleten zijn. Indien je dan een nieuwe riem (laat) monteert, slijt deze sneller door het ruwe oppervlak van de poelie. Deze mee vervangen kost 'n kwartiertje langer werk en de kosten vallen wel mee. Vaak moet de pomp toch los omdat de riemspanning met de pomp afgesteld moet worden. Loop- en spanrol(len) (wieltjes) zitten er verder niet in. Een beetje monteur heeft het met 3 kwartier uitgevoerd. Succes.
de waterpomp is de pomp die het koelwater van de motor naar de radiator pompt om het daar aftekoelen en weer door de motor te laten stromen (voor het koelen van je motor anders word hij te heet)
en die wieltjes (spanrol of gelijderol) moet je ook (laten) vervangen
Groeten Pjotr
20 jaar
Sorry, foutje van mij. Spanrol zit er wel in, maar geen looprol. Spanrol inderdaad meevervangen. Waterpomp hoeft dus niet los om de riem te spannen als deze goed is.
Oké, dan ga ik meneer de automonteur even laten klussen als mijn auto thuis afgeleverd is. En dan even langs de Opel dealer voor wat onderdeeltjes, en dan is het voor niet al teveel geld te fixen? Ik ben weer een gelukkig persoon als dit klopt...
In ieder geval bedankt allen voor de reacties!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar