Opel Vectra: Geen diesel??

Bouwjaar: 1996

Vraagje voor de techneuten,
Mijn vectra 1.7TD krijgt geen diesel meer aan de injectoren(heb de injectieleidingen gelost en gecheckt). Heb de startblokkering al nagemeten en deze werkt(de magneetklep op de injectiepomp krijgt op twee klemmen 12V als contact op staat). De sturing van de magneetklep meet ook niet door dus neem ik aan dat deze ook niet stuk is. Toch als ik het contact opzet en terwijl aan de injectiepomp voel met men hand voel en hoor ik niets schakelen maar weet niet of ik dat wel kan voelen in geval deze wel werkt? Als ik de leiding aan men dielfilter los en start dan krijg ik daar ook geen diesel maar weet niet of de injectiepomp diesel moet aantrekken of dat men pomp in men tank deze moet doorpompen? Alles heeft altijd goed gewerkt tot ik een paar dagen geleden mijn injectieleidingen heb gelost om men verstuivers te kuisen en ik bij het terug monteren met een leiding per ongeluk even tegen de plus klem van men startmotor en het frame van injectiepomp ben gekomen??? Nergens geen zekering doorgebrand, geen kabeltje beschadigd. Ik weet het niet meer maar hoop één van jullie wel?????

Dank je!!

Largo

Geplaatst door Largo (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

RDijkstra (0), 18 jaar geleden

Wat bedoel je met: "de sturing van de magneetklep meet ook niet door dus neem ik aan dat deze ook niet stuk is."

Wat heb je precies gedaan?
heb je de tankontluchting al gecontroleerd?

De dieselpomp zit bij de motor dus moet diesel aanzuigen vanuit de tank.

Distributie niet versprongen?

Largo (0), 18 jaar geleden

Ik heb de driepolige stekker losgekoppelt en met men weerstandsmeter over de klemmen op het stuurapparaat gemeten en meet iets van een 90 en een 9 ohm of zoiets toch allezins geen kortgesloten circuit? De tankontluchting heb ik nog niet gecontrolleerd maar daar heb ik niets aan gedaan, drie dagen geleden startte hij nog gewoon pas sinds ik aan men leidingen gewerkt heb is dit.

Als ik de toevoer darm aan de dieselfilter los en hem met men vinger afsluit als ik start voel ik wel niets zuigen?

Largo (0), 18 jaar geleden

Vraagje,
Stel dat men sturing van men magneetklep stuk is en de klep in gesloten stand staat. trekt de brandstofpomp dan nog diesel aan in dat geval of niet?
Zo ja dan werkt deze niet aangezien het een mechanische is zie ik niet in hoe dat dat mogelijk is alleen als hij vacuum trekt.

zo neen dan vrees ik voor men stuurapparaat???

Largo (0), 18 jaar geleden

Ikke weer,
Heb net op het Internet wat zitten rond te neuzen en heb op de site http://www.dieselpage.com/zexel.htm gelezen dat je wel degelijk een klik moet horen of voelen als je je contact opzet dus is deze wel degelijk niet werkende maar vraag me nu wel af of ik daar zomaar een ander stuurapparaat van een afbraak mag opzetten of dat deze altijd opnieuw moet geprogrammeerd worden in functie van men startblokkering??
En of dat de spanning die ik aan de stekker van het stuurapparaat van de klep krijg via de startblokkering wel goed is. tussen klem 2 en massa meet ik 12V en tussen klem 1 en massa meet ik 12V. De stuurspanning voor het stuurapparaat moet deze 12V bedragen??

Alvast bedankt!

RDijkstra (0), 18 jaar geleden

Misschien heb je hier wat aan dit komt uit mijn vraagbaak:

Elektronische brandstofafsluitklep
De X17DT-dieselmotor is voorzien van een startblokkering met transpondertechnologie (zonder elektronisch managementsysteem), zie figuur 19.41.

Figuur 19.41: Elektronische brandstofafsluitklep (ELAB)

1 Elektronica-unit

Hierbij is een elektronica-unit met een flens aan de op de verdelerinspuitpomp zittende brandstofafsluitmagneetklep gemonteerd. Bij een actieve startblokkering wordt de brandstoftoevoer via de elektronica-unit onderbroken.

De elektronica-unit moet opnieuw worden geprogrammeerd indien:


- het stuurapparaat van de startblokkering of
- de elektronische brandstofafsluitklep (ELAB) zijn vervangen.

Omdat de ELAB niet gediagnostiseerd kan worden, moet de programmering met de diagnosetester TECH 1A/2 via het stuurapparaat van de startblokkering geschieden.

suc6 Reinder

Ps:ik heb zo'n zelfde vectra'1.7 TD

Largo (0), 18 jaar geleden

Bedankt Reinder voor je feed-back ik ga morgen kijken of ik via een auto-afbraak aan een tweedehands stuurapparaat kan geraken dat dan al geprogrammeerd is en hoop dat het dan hierbij hersteld is!
Ik vraag me nu anders wel af of het niet mogelijk is dat ik met die kleine kortsluiting het geheugen van die ELAB gewist heb en dat daarom het stuurapparaat niet meer werkt!
Anderzijds als ik nu naar de garage moet moet ik men auto ook gaan slepen ofzo dus zal eerst eens zien of ik aan zo een stuurapparaat geraak aan een normale prijs!

Allezins bedankt en ik houd je nog wel op de hoogte met het eindresultaat!

Sluukes,

Lange

Largo (0), 18 jaar geleden

Eindelijk gemaakt!!!
Beste Reinder zoals belooft hier is de oplossing : Ik heb het stuurapparaat van de injectiepomp afgehaald( nie simpel, de bouten erin moeten uitgeboord worden omwille dat het ronde koppen zijn tegen antidiefstal en dit nadat je het inlaatspruitstuk en de oliekoeler uitgebouwd hebt!). Vervolgens heb ik de spanning op het stuurapparaat nagemeten en deze was ok. Dan heb ik de magneetklep uitgebouwd en er stroom opgezet voor te zien of deze werkte en deze werkte ook( dus al mijn moeite voor niets en alles er terug inbouwen). Daarna heb ik de ontluchtingsschroef op de injectiepomp gelost en eens doorgestart maar nog steeds geen diesel. Uiteindelijk heb ik een spuit genomen en op de toevoer leiding van de injectiepomp van de dieselfilter gezet en opgetrokken tot er diesel in de spuit zat en dan alles terug gemonteerd en lang doorgestart en alles is opgelost!!

Lang geduurd maar toch,..

Sluukes,

Lange

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.