Opel Vectra: Geen trekkracht motor wordt heet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI

Afgelopen vakantie had ik met mijn Vectra op de snelweg in frankrijk geen trekkracht meer. (Berg op.)
Er ging geen motor mangement lampje branden.
De auto werdt wel heel heet. Boven de 100 graden.
Berg af liep de temp. terug naar 85 graden en had ik weer trekkracht.
Berg op liep de temp. snel weer op en verdween ook de trekkracht weer.
Uiteindelijk bij een Parkeer plaat de auto aan de kant gezet aflaten koelen en koelwater niveau gecontrolleerd.
Auto gestart en weg gereden met normale trekkracht.
Op de snelweg weer het zelfde probleem.
Uit eindelijk op de camping de auto naar de garage laten slepen.
3 dagen daar gestaan en niets gevonden. Ze hadden alleen het luchtfilter schoon gemaakt.
Terug naar huis had ik wel trekkracht maar hij hield wel wat in.
In nederland bij de opel geweest, niets gevonden.
Vorige week geen trekkracht meer.
Eerst geen mm lampje (bij opel niets te vinden) maar naar 2 dagen ging dan toch het mm lampje aan.
De vacuum sensor was stuk en al ik daarna toch geen trekkracht zou hebben, dan is er iets met de wervelkamer. (kosten 500€)
Nu heb ik nog steed het idee dat de auto niet lekker loopt.
Bij het stoplicht gaat de ventilator aan (auto 80 graden) 7 sec, dan weer uit als hij aanslaat zak het toerental van de motor.
Weet iemand wat ik hiermee moet. En wat is de wervelkamer? kan je die schoonmaken?
mvg. Olaf

orangemor

Geplaatst door orangemor (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

als in de bergen de temp te hoog oploopt dan geeft dit aan dat de capaciteit van het koelsysteem onvoldoende is een goede test moet uitslag geven

bij een groot hoogte verschil hebben wagens met een mapsensor een probleem
zodra je de auto wil starten kijkt de computer naar de luchtdruk en slaat dit op in geheugen maar kom je hoog in de bergen waar de lucht ijler is dan zit in de berekening van de computer een fout als je de motor uit zet en weer aan dan is onmiddelijk het vermogen weer terug

je kan de verstuivers reinigen met een brandstofreiniger dit zorgt er voor dat de verstuivers weer goed gaan vernevelen zodat het vermogen ook weer terug komt

orangemor (0), 16 jaar geleden

Dank je wel voor deze uitleg.
Kun je me ook vertellen wat de wervelkamer is.
En de tempratuur op lopen zou dit een defect aan de temp. sencor kunnen zijn.

bvd. Olaf

HerZon (0), 16 jaar geleden

Een sensor meet alleen, die zorgt er niet voor dat de temperatuur bv te hoog op loopt.

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk dat ze bedoelen wervelkleppen, deze zitten in het inlaatspruitstuk en raken vaak vervuilt door de egr...

een DI motor heeft geen wervelkamer..

JoeNeL (0), 16 jaar geleden

Idd, deze motor heeft geen wervelkamer.

Een wervelkamer is trouwens de plaats waar de brandstof met lucht vermengd wordt net voordat ze ingezogen wordt in de cilinder bij diesels zonder directe injectie.

Jouw diesel heeft wel directe injectie wat wil zeggen dat je brandstof direct in de cilinder verneveld wordt.

Wil je eens nakijken hoe de temperatuur zonder sleurhut evolueert? Komt de temperatuur op tot 90 graden? Normaal gezien moet de thermostaat bij deze motoren op 92 graden opengaan. Dus als je motor warm gereden is zou de temperatuur rond de 90 graden moeten blijven hangen. Indien hij daar na een 10-tal kilometer nog niet geraakt, wil het zeggen dat de thermostaat een beetje blijft openstaan en dus aan het verslijten is.
Daardoor loopt de temperatuur regeling van de motor niet optimaal en zou hij ook wel eens warm durven lopen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Bij mij werd de motor bij normaal rijden nooit warmer dan 80 graden. Bij sportief rijden ging hij richting 100. Na het vervangen van de thermostaat blijft de temperatuur constant iets onder de 90 op de thermometer op dashboard.

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zitten toch swirlklepjes in het inlaat traject niet? al vaak moeten reinigen wat hielp ivm motorvermogen.

orangemor (0), 16 jaar geleden

Eeerst over de temperatuur.
Als ik gewoon rij blijft hij rond de 80 graden.
Als ik hard rij en veel toeren maak wordt hij wel warmer maar als ik bij het stoplicht sta of mindertoeren maak zakt hij direct weer terug naar 80 a 85 graden.

Gisteren toevoeging bij de diesel gedaan om de injectors te reinigen.
Vervolgen wat harder en hoger in toeren gereden.
Temperatuur werdt 90 graden even er boven en weer zaken op 90 graden.

Dat zou dus normaal zijn?

Ik las ook op het forum iets over de lmm dat als die vervuilt is je geen trekkracht meer heb.
Maar als ik jullie goed begrijp zou ik de wervelkleppen moeten schoonmaken en misschien de thermostaat vervangen.
Graag jullie reactie hier op.

mvg Olaf

JoeNeL (0), 16 jaar geleden

Ik denk echt niet dat het de LMM is. Dan zou je het probleem altijd voorhebben.

Ik zou mijn focus leggen op de reden waarom die motor zo warm wordt bij zware belasting. Hier zou de thermostaat vervangen wel eens kunnen helpen. Ik moet wel zeggen dat bij dit type motor je het hele huis moet vervangen.

[quote=orangemor]Eeerst over de temperatuur.
Als ik gewoon rij blijft hij rond de 80 graden.
Als ik hard rij en veel toeren maak wordt hij wel warmer maar als ik bij het stoplicht sta of mindertoeren maak zakt hij direct weer terug naar 80 a 85 graden.[/quote]
Je motor moet altijd op dezelfde temperatuur blijven. Daar dient die thermostaat namelijk voor. Ik rijd met dezelfde wagen rond met dezelfde motor en een thermostaat die net vervangen is. Als hij warm gereden is, blijft de temperatuur altijd net onder de 90 graden staan. Hij daalt niet voor rode lichten, hij stijgt niet bij sportief rijden op de snelweg.

Ik heb het gevoel dat jouw temperatuur wel wat stijgt en daalt en daardoor zou ik dus eerst de thermostaat(huis) vervangen.

Grtz,

JoeNe

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad eerst de thermostaat eens vervangen en ook heel belangrijk, is de radiateur wel ok of is deze vervuilt of verstopt???

mvrgr J

JoeNeL (0), 16 jaar geleden

[quote=venedijk]nderdaad eerst de thermostaat eens vervangen en ook heel belangrijk, is de radiateur wel ok of is deze vervuilt of verstopt???[/quote]
Dat zou inderdaad ook mijn volgende aandachtspunt worden.

orangemor (0), 16 jaar geleden

Ok en dan nu weer een vraag.
Bestaat er een reinigings middel voor je radiateur.
Bijvoorbeeld zoals een toevoeging waar je dan 50 km mee moet rijden en dan het hele koelsysteem moet laten leeglopen.
Om er vervolgens schone koelvloeistof in te doen.
En is het vervangen van je termostaat een lastige klus.

Nou nog maals bedankt voor de antwoorden en ik hoop dat jullie me hier ook mee kunnen helpen.

Mvg Olaf

JoeNeL (0), 16 jaar geleden

Reinigingsmiddelen voor de radiator die bestaan wel. Maar meestal is dat maar een tijdelijke oplossing. Na een tijdje verstoppen er toch weer kanaaltjes. Als je nog veel wilt rijden met je Vectra zou ik opteren voor een nieuwe radiator, maar zo ver staan we nog niet dacht ik.

Thermostaathuis is redelijk makkelijk te vervangen. Er staan wel van die ambetante schroefjes (omgekeerde Torx, als ik mij niet vergis). Ik herinner me dat ik daar wat over gevloekt heb, maar er was toen gelukkig iemand in de buurt met een setje dat paste. En voor de rest de juiste koelvloeistof bij de hand houden. Ik geloof dat er G12 ingaat, maar dat kan je misschien eerst effe nakijken.

orangemor (0), 16 jaar geleden

Dank jullie wel voor alle uitleg.
Nu alleen nog even inplannen wanneer ik er mee begin.
Ik hou jullie nog op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Olaf

orangemor (0), 16 jaar geleden

Nou ik heb de wervelkleppen en de inlaatspruitstuk en de EGR klep schoongemaakt.
En de thermostaat vervangen.
Met behulp van het werkplaats handboek en de site opeltje en een goede vriend.
We hebben rustig alles afgebouwd en ons gelijk een ongeluk geschrokken toen de EGR klep er niet makelijk uit ging.
Met een beetje wrikken kwam hij los en er kwam gelijk een brok roet mee.
Dit was niet een goed teken.
Deksel er af en toen bleek gelijk waarom er geen trekkracht meer was.
De 8 gaten waarvan er 4 een klep hebben zaten allemaal voor meer dan de helft dicht.
Dat de auto uberhaupt nog reed was voor ons een wonder.
Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
De thermostaat was niet veel werk.
Koelvloeistof was schoon.
Proefrit !! Dat was echt top 1, de temperatuur netjes op 90 graden en 2, wat wilde de auto weer lekker van zijn plek.
Heerlijk!!!!
Dus nogmaal iedereen bedankt voor jullie hulp en ik NIET 500 € armer. TOP.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.