Beste Collega's
Zit met een groot probleem , ben met tussenpose al 2 weken aan het stoeien met een zafira 1.8 16v automaat.
Als de auto gestart word loopt deze voor 10 seconde goed en dan begint deze op 3,5 cilinder te lopen startionar.
Als er dan gas word gegeven en de toerenteller rond de 3000 tpm komt smoort de auto als een gek.
Te veel brandstof lijkt mij, heb dit geconstateerd aan de hand van de bougie's.
Heb het volgende al ondernomen / uitgewisseld van een voorraad auto.
Allereerst de nokkenassensor omdat deze als fout werd aangegeven in de tester, na demontage bleek dat de bedrading rot was en kortsluiting maakt, nokkenassensor overgezet van eigen auto, geen resltaat.
Voorpijp losgamaakt van het spruitstuk om uit te sluiten dat de Katalysator dicht zou zitten, dit was niet het geval.
Bobine gallerij overgezet, geen resultaat.
Compressie gemeten, alles in orde.
Lamdasonde overgezet, geen resultaat.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken
Iemand enig idee??
alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Denny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo allen,
ik heb geen idee maar heb op het moment precies zo'n zelfde zafira staan, alleen bij ons was de storingscode dat de lambda signalen niet klopte, dus heb ik 2 nieuwe sensoren gemonteerd, daarna gaf deze aan dat er een brandstof tekortwas, dus heb voor de zekerheid het brandstoffilter vervangen, waarna de auto weer in storing viel. het constand schokken in stationair blijft, ook het inhouden tijdens het rijden.
heeft iemand een idee alvast bedankt!!
joyce
Joyce.Wat heel veel gebeurt is dat de EGR-klep valse lucht trekt.Om deze uit te sluiten moet je hem even met remmenreiniger inspuiten.Als hij lekt(meestal onderop) dan begint hij anders te lopen.Meestal krijg je op dit probleem een foutcode op je Lambdasonde/ emissie.(ook dit kan een Maf-sensor probleem zijn).
Jouw probleem Denny lijkt mij meer een maf-sensor probleem.Deze gaan toch wel vrij vaak stuk bij dit motortype.
Bedankt allemaal het was de MAF sensor, even overgezet van een andere auto en liep weer als een zonnetje
Allen bedankt voor de iedeeen
Groeten Denny
Danny,
Misschien domme vraag: MAF sensor en LM meter; is dat hetzelfde? Bij mijn Premacy kon ik de LM makkelijk even schoonspuiten met remmenreiniger (ff aanzuigslang loshalen).
Kan dit ook bij de MAF sensor van een Zafira?
Ben bezig met een Zafira van vrienden; zie topic "inhouden en stotteren"van gisteren bij particulieren.
Kan overigens zijn dat het probleem opgelost is, door tip over schoonmaken vacuumslangetje van kleppendeksel naar gasklephuis
m. vr. gr., Bert
16 jaar
Is inderdaad hetzelfde, luchtmassameter en Manifold Air Flow Meter oftewel Maf.
Je kunt het altijd proberen maar meestal is het metalen filmpje beschadigt.
Groetjes Danny
O.k., duidelijk.
Weet nu ook gelijk WAT er dan aan een MAF kapot gaat.
Ik las ergens dat om te controleren of de MAF kapot is je even de stekker los moet trekken. Als íe dan minder slecht loopt, dan is de MAF de oorzaak.
Klopt dat verhaal? Kan me voorstellen dat als de ECU helemaal geen signaal meer krijgt v/d MAF dat de motor het dan helemaal niet doet. Of zit hier ook een soort noodloop in ?
bedankt en met groet, Bert
16 jaar
ik denk van wel dat er een soort van noodloop in zit
had over een tijdje een astra coupé X18XE1 ook met slecht relantie gedrag en echt pruttelen onder het rijden.
hebben em uitgelezen en hadden een foutcode van de mafsensor dat er ergens een onderbreking zou zijn in de temperatuursensor.
hebben toen de hele bekabeling doorgemeten maar nergens iets te bespeuren.
je zag ook dat de inlaat temperatuur constant op 15° werd geregeld dus precies of er een onderbreking was.
hebben toen het motorstuurapparaat vervangen wat dan volgens TIS de volgende stap was en alles was opgelost.
dus denk wel dat als je de stekker los trekt dat je kan rijde ma dat dan het vermogen vele minder is. dus een soort noodloop. :)
grtz.
Ik las deze week een topic over foutcode in maf sensor en onderbrekeing tempsensor die er op lijkt. Bleek een losse massa in de ecu te zijn. Die hoeft niet vervangen te worden maar een extra massa aansluiten op gele kabel pen 48 van lmm en bruine pen 7 v/d koelvloeistof sensor, was voldoende.
type topic nr 21739 in bij "zoeken", en je vindt meer.
Laat ff weten of dat het was. Zou wel zuur zijn want dan heb je voor niks de ecu vervangen.
met groet, Bert
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar