Beste techneuten,
Gezien mijn vertrouwen in jullie na eerdere goede tips toen ik langgeleden mijn koppakking van mijn Suzuki moest vervangen, kom ik wederom terug met een ander hopeloos probleem.
Korte samenvatting: E-Kadett 1.6i, liep te hoog stationair en schokte soms.
Stappenmotor schoongemaakt, maar nu ( en misschien al eerder maar is mij dit niet opgevallen) blijkt íe overvoerd te worden met benzine.
De boel verzuipt en niet zo'n beetje ook, nu is de temp. censor de verdachte, die waarschijnlijk denkt dat de Kadett op Saturnus staat waar het -130 graden is.
En de computer daardoor weer denkt dat 'ie liters benzine nodig heeft om te kunnen starten.
(Ik had temp.censor aan de multimeter gehangen en deze gaf 4.21 Ohm aan. (?))
Achter dat verzuipen kwam ik dus pas achter nadat ik geprobeerd heb de motor te starten, deze sloeg toen (gelukkig achteraf gezien) niet aan, want dan wist ik nu zeker dat er motorschade zou zijn.
Doch merkte je wel dat de startmotor de motor niet van harte rond kreeg en zelfs even stopte.
Nooit aan gedacht dat dit door het verzuipen zou komen, hier kwam ik pas achter toen ik het luchtfilterhuis eraf haalde.
Gisteren tijdens het starten (zónder bougies om later te willen testen of 'ie wel vonkte), spoot de benzine mij meters ver/hoog om de oren, foute boel dus.
Vandaag bedacht ik mijzelf om eens de olie te checken voordat ik weer
nieuwe start/bougietest/pogingen zou ondernemen.
En mijn bange vermoedens bleken juist, blok zit tjokvol benzine.
Als je de peilstok bekijkt is het al overduidelijk.
Goed, voordat ik dus aan de gang ga met een nieuwe censor en nieuwe olie, zal ik dus eerst zeker moeten weten dat het blokje niet meer verzuipt anders kan ik aan de gang blijven met olie vernieuwen.
Ik zal het oude mengsel van olie en benzine uit het blok moeten laten lopen, dat is duidelijk.
Maar waar ik véél meer mee in m'n maag zit...
kan ik dan gewoon nieuwe olie erin gooien en een nieuw oliefilter en maar hopen dat alles goedkomt, of moet ik nu rekening gaan houden met enige motorschade?
(kromme kleppen, drijfstang, pakkingen, keerringen e.d.)
Benzine druk je natuurlijk niet zo makkelijk samen.
Ik kan me voorstellen dat als je hebt geprobeerd te starten met al die olie en benzine in je blok dat dit niet bevorderlijk is voor alles.
Gelukkig is de motor toen niet aangeslagen omdat de boel zo verzopen was dat er geen vonk mogelijk was, dan waren de zuigers waarschijnlijk door de motorklep komen zetten.
Uiteindelijk ben ikzelf nu dus wél aangeslagen.
Wie kan/wil mij a.u.b. wat tips geven hoe ik nu het beste verder kan gaan, of mij in iedergeval wil vertellen of na dit akkefietje de motor niet teveel op z'n donder heeft gehad....
Alvast bedankt voor het lezen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal gewoon de olie aftappen en een nieuw filter erop zetten schone olie erin en starten die handel je hebt de oorzaak gevonden een temperatuursensor die heb je vervangen dat gaat verder wel goed ben ik niet bang voor
Mee eens. Valt wel iets mee, als er echt iets aan de hand zou zijn had je dat wel eerder gehoord.
4,21 Ohm is niet goed .
4,21 Kohm wel, dat komt overeen met een temperatuur van ongeveer 6 a 7 graden celsius.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]4,21 Ohm is niet goed .
4,21 Kohm wel, dat komt overeen met een temperatuur van ongeveer 6 a 7 graden celsius.
mvg,
Hans.[/quote]
Als 1e iedereen hartelijk dank voor al het meedenken!
Klopt over dat Ohmage, ik had de multimeter op de stand 20k staan toen ik aan het doormeten was.
Ik ga tussen het werk door vandaag nog even aan de slag, heb al nieuwe olie en filter.
Oude olie al eruit laten lopen, en het blok moet haast wel VOL met benzine hebben gezeten want ik had 2 opvangbakken ter grote van een afwas teiltje nodig om alles op te vangen.
Hopelijk zijn er geen dingen krom/lek
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
17 jaar
Ik zou jullie zoals beloofd op de hoogte houden, is wel zo netjes en altijd leerzaam voor mensen die het zelfde probleem krijgen...
Nu zit ik bijna te denken een nieuw topic te starten, want uiteindelijk ben ik weer helemaal terug bij af. Waar het eigenlijke probleem begon.
Wat ik ondertussen gedaan heb: (ga 'd'r maar even rustig voor zitten)
Nieuwe olie erin plus oliefilter. (er kwam een onbehoorlijke hoeveelheid mix van olie en benzine uit)
Bougie's getest met de zekering van de injectie eruit zodat die geen benzine ging toedienen.
Nieuwe luchtinlaat temp. censor erin. (de oude bleek dus achteraf wél goed te zijn!)
Op dit laatste onderdeel had ik dus alle hoop gevestigd.
De accu polen los gehad zodat de computer zich zou resetten en daarna nog de paperclip methode toegepast om eventuele foutcodes op te sporen.
Deze gaf 4 x code 12 toen ik het contact op aan zette.
Daarna ben ik bij het motorblok gaan staan en heb m'n schoonvader de auto laten starten en het leek dat deze aan wilde slaan, maar ik vroeg hem gelijk hiermee te stoppen want ik zag de gasklep alweer (?) overstromen..... en had geen zin om weer 3.5 liter olie en een oliefilter te kopen.
Kortom weer terug bij af.... (met nieuwe olie en filter en temp. censor)
Wat zou het nu nog kunnen zijn?
De injector zélf die verstopt is/blijft hangen.
Of de draadjes naar de temp. censor toe waar een breuk inzit?
Om zo volledig mogelijk te zijn zal ik het verhaal plaatsen wat er gebeurde voordat ik tegen deze problemen aanliep.
Het lijkt StarWars wel, daar was deel 6 eigenlijk ook deel 1... ;)
Wat hier dus aan VOORAF ging:
2 weken geleden sloeg de Kadett onder het rijden af en wilde hij niet meer starten.
Startkabels eraan en daarna liep hij gelijk.
De oude accu zat er al lang in, dus nieuwe accu gekocht en het starten ging weer prima.
(In het verleden startte de Kadett ook altijd meteen, ook al
vond ik persoonlijk altijd dat de startmotor ietwat langzaam leek te draaien, maar hij sloeg altijd meteen aan.)
Een paar dagen na de nieuwe accu begon de Kadett soms in te houden en onregelmatig te lopen.
Toen heb ik de verdelerkap/bougiekabels en rotor schoongemaakt/ingespoten en leek het probleem even iets minder te zijn.
Ik waarschuwde mijn schoonouders al eens in het verleden dat het niet goed was de tank tot bijna op de laatste druppel steeds leeg te rijden, daar hadden ze nog wel eens een handje van.
Dus toen dat inhouden en stotteren weer terugkwam dacht ik eerst aan een vervuild brandstof systeem.
Tot afgelopen week toen ze na de boodschapjes doen de Kadett wilde starten, bleef dat ding bijna volgas stationair lopen.
Ik dacht als iets simpels van een gaskabeltje dat gewoon bleef hangen, maar dit bleek dus niet het geval.
Toen het luchtfilter eraf gehaald en dacht ik dat in 1e instantie dat de injector misschien bleef hangen of vervuild was, maar bij nadere inspectie bleek die gewoon te werken, althans, er kwam benzine uit.
(dit was voor mij nieuw een injector op een carburateur.)
Als je het contactslot omdraait dan hoor je de benzinepomp en spuit die injector benzine in het gasklephuis.
Hij bleef nog steeds oerendhard stationair draaien dus heb ik alle stekkertjes één voor een van de carberateur gehaald om het foute onderdeel op te sporen, maar daar werd ik ook niets wijzer van.
Wel viel het me op dat de startmotor steeds met meer moeite de motor rondkreeg, de motor wilde ook niet meer aanslaan zelfs.
Met startkabels op een andere auto ook niet, kortom van de regen in de drup.....
De laatste dagen al flink op internet rondgekeken en kwam tot de conclusie dat het de stappenmotor zou kunnen zijn, wat te maken zou kunnen hebben met dat verhoogde stationaire toerental.
Ook de carburateur heb ik toen goed met reiniger ingespoten, maar geen verbetering.
De stappenmotor heb ik er uitgehaald en schoongemaakt, nu weet ik niet zeker of deze nog goed is.
Ik kon op dat moment niets heen en weer bewegen, terwijl er in het werkplaatshandboek staat dat het pinnetje 28 mm uitgeschoven zou moeten zijn en je op moet letten dat deze in de juiste stand weer terug wordt gezet...
Nu klopte deze afstand wel, maar hoe zou je dat anders bij moeten kunnen stellen?
Ook vraag ik mij af hoe zo'n stappenmoter (er gaan 4 draden in) te testen is.
Toen kwam ik op het idee dat je misschien aan dat pinnetje moest draaien, toen ik dit met een tangetje deed, knapte het binnenste omhulsel iets wat het pinnetje geleid.
Dat leek me niet echt een goed idee achteraf, maar toen kon ik wel dat pinnetje uit de stappenmotor draaien en dat leek me ook de enige manier om de afstand eventueel bij te kunnen stellen.
Ik heb de stappenmotor uit het carburateurhuis gehad en aangesloten en als je het contact aanzet zei m'n schoonvader dat het pinnetje wel langzaam naar buiten kwam en weer langzaam terug bewoog........
Ik ben toen gaan zoeken (mede doordat de startmotor steeds langzamer en met moeite rondging,) in de massakabel, dus toen alles losgehaalt en fijn opgeschuurd om dat uit te sluiten.
Verder heb ik zo goed als alle stekkerverbindingen los gehad en ingespoten met contactspray.
De stand van zaken is op dit moment is dat hij nog steeds niet wil starten/aanslaan, zelfs geen aanstalten maakt en als ik dat probeer meteen lijkt te verzuipen en de benzine het gasklephuis bijna uitstroomt.
Zou hij zonder goed werkende stappenmotor uberhaupt moeten kunnen starten?
Zowiezo voordat ik die injector en stappenmotor eruithaalde, startte hij nog meteen ookal daaride de motor dan meteen volgas stationair.
Kortom mijn trukendoos is bijna leeg en ik wordt er een beetje simpel van onderhand.
De Kadett heeft 3 jaar probleemloos gelopen met weer en wind.
Goed dit was dus het verhaal wat er aan vooraf ging, sorry dat het zo'n lange brij is, maar details kunnen in dit geval belangrijk zijn.
Een pluim voor wie het helemaal uitgelezen heeft.
17 jaar
Of de injector is overleden, dat komt wel voor, of je hebt de onderste afdichtring onder de injector beschadigd met monteren. Dat gebeurt regelmatig, ook bij monteurs en dan blijft de benzine gewoon doorstromen. Dat is dus het eerste dat je moet kontroleren, verder is de stappenmotor waarschijnlijk nu stuk, dus die moet je gewoon vervangen door een exemplaar van de sloop (nieuw is nogal duur) en meteen de pakking onder de "carburateur" wat dus eigenlijk gewoon een injectie-unit is vervangen.
Succes met de verdere werkzaamheden, Nico.
Haal het filter er af en kijk of er extra benzine via een omloop in de inlaat loopt.
Als het goed is zit er een buffer(brandstofdrukregelaar) op het inlaatspruitstuk,als deze stuk is en het membraan gescheurd loopt de benzine zo de cilinders in.
NB: Hierdoor ook verhoogd en soms onregelmatig toerental en dat hangt weer af van de buitenlucht temperatuur.
spreek uit ervaring bij dit type motor.
popey
Ps: Wel even het jaartal van de motor en type nauwkeuriger vermelden.
17 jaar
Daar was ik weer!
Thanx voor alle tips, ik ga morgen als ik tijd heb weer verder aan het oto'tje..
Dan even langs de sloop en hopelijk hebben ze zo'n injector en stappenmotor liggen.
Ik was misschien na de vele tekst toch nog iets vergeten, het bouwjaar is 91' en er zit een OHC - C16NZ motor in.
Het luchtfilter had ik eraf tijdens het starten en zal ik er ook even af houden totdat ik zeker weet dat de boel niet meer overstroomt.
Ik heb een exploded view van het injectiesysteem kunnen vinden.
Die doe ik erbij.
Onderdeel 11 t/m 14 heb ik er ook al "af" gehad, dat membraam en dat zag er zo op het oog goed uit.
Wordt vervolgd...
17 jaar
Dit is de goede tekening en het gaat om nr 14. met 2 torx boutjes.
nummer 18 goed schoonmaken,dat is de stationair stappenmotor.
nr:17 is de gasklep verstel opnemer.
Ik dacht 0-50 ohm,met een weerstandmeter te meten.(kan ik opzoeken als het nodig is)
De brandstof retour slang moet open zijn,het teveel aan brandstof gaat weer terug naar de tank.
Misschien heb ik verkeerd ,maar de inspuithoeveelheid hangt ook af van de gasklepstand(dus aantal Ohms)
Moet ik mijn boek weer erbij halen.
Ik had de laatste Kadett Beauty 1.6NZ motor voor de Astra,met orgineel schuif/kanteldak ,dus zo lang geleden is het.
Was een prima auto,alleen nr 10 stuk en radiateur en benzineslang van tank naar inspuitventiel.
gr popey
17 jaar
Ik wil een tekening opsturen met tekst.
Daarin staat dat de hoeveelheid in te spuiten brandstof mede afhankelijk is van de stand van de gasklep.
Ik kan de tekst "hotlinkl"niet vinden en de daarbij behorende code.
Dus geen tekening.
In het verleden is het wel gelukt.
popey
17 jaar
Als ik het hele verhaal lees kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie, en dat is dat ik het met ernst eens ben dat de injector gewoon permanent doorlaat zonder dat er stroom op staat. Als het goed is moet de pomp uitslaan als je hem alleen op contact zet. Dus niet starten maar enkel op contact zetten. Na enkele seconden moet de pomp stoppen en de injector afsluiten. Is dat niet het geval dan kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de injector dood is en niet meer afsluit. Dan zal de pomp dus continu brandstof in het inlaatspruitstuk pompen en de boel laten verzuipen. Dat de startmotor niet makkelijk meer ronddraait komt omdat teveel benzine nu eenmaal moeilijk comprimeerbaar is, dat in tegenstelling tot het normale mengsel.
Sytze
Ik denk dat het constant bijna leegrijden van de benzinetank een handje geholpen heeft het inspuitventiel om zeep te helpen.
Een gewone carburateur raakt al verstopt met dit soort gedrag.
Als het filter er af is moet dit toch te zien zijn.
Ook raad ik aan de carterontluchtingslang goed schoon te maken en door te blazen of spoelen.
Zeker bij korte ritten.
Een overmaat aan brandstof ontsteekt niet makkelijk.
Lijkt me ook niet goed voor de Lambdasonde.
we horen nog van je
popey
17 jaar
Kleine update...
Tussen de bedrijven door een injector en een stappenmotor en een brandstofdrukregelaar membraam op de sloop gehaald en eerst schoongemaakt.
Dus de onderdelen 2, 11, 18.
Verzuipen doet hij dus inderdaad niet meer, ik vraag me bijna af of de motor nu te weinig benzine krijgt.
Als ik het contact aanzet dan hoor je de benzinepomp even werken en wordt er a.h.w. een pufje benzine in/op de gasklep gespoten.
De hoeveelheid kun je vergelijken als je 1x drukt op de verstuiver van je deo/afthershave (tja hoe moet ik het anders uitleggen)
Nu loopt dus niet de hele boel over, toch een vooruitgang dus..
Maar... hij wil nog steeds niet aanslaan, soms lijkt het nét of 'ie even gaat lopen maar vaak hoor je dan een klein plofje uit de gasklep.
Nu zit ik mij af te vragen of de bougie's eventueel stuk kunnen gaan als de cillinders vol met benzine hebben gezeten toen de boel verzopen was en geprobeerd is toen de motor te starten?
Ik heb de Bougie's wel gestest op vonkjes, en dat deden ze, doch weet ik dat ik met mijn motorfiets wel eens een bougie gehad heb die wel vonkte maar toch niet goed bleek te zijn.
UPDATE:
Ik heb er onderhand een setje nieuwe bougies ingezet, die waren volgens mij toch onderhand al aan vervanging toe.
Helaas geen verbetering, wil nog niet starten...
Rare boel..
Onderhand ben ik nog steeds aan het brainstormen.
Zou er dan toch iets flink naar de knoppen zijn door al die benzine in het blok?
Zo niet kan ik misschien het probleem wat beter isoleren door b.v. Startpilot in het gasklephuis te doen, of kan dat beter niet bij monopoint injectie motoren?
Dit om te kijken of hij dan wel teken van leven geeft, dan kan ik het ontstekingsgedeelte in iedergeval uitsluiten..
Zou het niet kunnen omdat "verzopen" bougie's de geest kunnen geven dat er dan toch wat meer van het onstekingsgedeelte kapot is?
Zou aanslepen een optie zijn?
Ik roep maar wat..
Alweer 'n kleine UPDATE: ( ja het is altijd wát..)
Ik zoek mij nog steeds suf op dit forum en kwam dit topic tegen.
Het heeft veel weg van mijn verhaal uiteindelijk is daar een oplossing gevonden in onverwachte hoek.
(2e post van onderen.)
En daar staat " Het bleek de ontsteking te zijn in combinatie met het startblokje of contact blokje. "
Kan iemand mij vertellen wat een contact of startblokje is?
En de ontsteking, zou dat de ontstekings module zijn?
Gaarne jullie visie en alvast bedankt!
17 jaar
onstekingmodule stuk van de Hall gever.
Dat komt meer voor.Normaal in koude toestand goed,zodra deze warm wordt houd tie er mee op.
Helaas nu al en ploffen is al een indicatie.
Nog even volhouden je bent er bijna.
Stekkerjes voorzichtig behandelen,door ouderdom en vanwege de hitte breken ze wel eens.
popey
17 jaar
Bedankt voor alle de moed om telkens weer bij dit topic terug te keren!
Vandaag na 't werk nog even getest of de Kadett wilde aanslaan.
Dit heb ik getest door benzine in de gasklep te spuiten met een soort van plantenspuit.
Startpilot werd hier en daar op dit forum afgeraden had ik al gelezen.
Nog steeds geen teken van leven, verzuipen doet de injectie niet meer dus bleef er nog maar 1 ding over
(hoop ik) en dat was de ontsteking.
Verdelerkap eraf gehaald en daar zat zowaar een gat gebrand in het "slepertje" van de rotor zelf, de bovenkant dus.....
@Popey ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Onderdeel 13 daar zien de stekkertjes, oftewel de plastic omhuizing daarvan er niet meer jofel uit.
Zo gauw je ze aanraakt verpulveren ze gewoon en dat is met meerdere stekkertjes het geval in het onstekingshuis, mijn gedachte was dus dat alles daarin dus gewoon doorgebrand is, of valt dit mee?
Ik hoop dat er niet meer stuk is zoals onderdeel 13 zélf.
Nu zag ik dat het onstekingshuis met moer 13 op het blok zit geklemd, deze kan ik er afnemen en dan in dezelfde stand positie terugmonteren, mits ik natuurlijk de stand van de krukas niet wijzig, neem ik aan?
Nu maar hopen dat ze de onderdelen op de sloop hebben liggen, zal nieuw een duur grapje zijn.
En nog belangrijker dat het past, want toen ik bougie's ging halen hadden ze aan het bouwjaar en de aanduiding 1.6i niet genoeg, ze moesten zelfs de motorcode hebben.
Ik ben enorm geholpen met de foto's.
Ik zei nog tegen m'n schoonvader, de auto heeft onderhand al een grote beurt gehad!
Om toch maar positief te blijven.... zijn antwoord kon ik verwachten: "wat heb ik eraan als ie t niet doet.."
;-)
17 jaar
Inductiespoel gaat niet zo gauw stuk.
De stand van de krukas vastzetten of ergens markeren.auto uit de versnelling.
Daarna ontsteking uitnemen en verwisselen.
De kunst is om in dezelfde positie de andere er in te zetten.
Als ik het goed onthouden heb kan het maar in 1 positie en dit vanwege een kerf die even uit het midden(excentrisch) zit aan de onderkant.
De moed haal ik uit het feit dat ik al 3 jaar gepensioneerd ben.(prevut)
Vanmiddag heb ik thuis nog een weerstand van de ventilator van een Astra 2.0 gewisseld.
Heb mijn vingers verstuikt.In eerdere auto's ging dat makkelijker.
Van huis uit ben ik scheepswerktuigkundige van de grote vaart en werkte ik met motoren van 500 tot 15.000Pk of meer.
werk ze
popey
Ps :de rotorkap moet regelmatig vernieuwd worden en gecontroleerd worden opslijtage en goed schoonhouden
van binnen,anders vonkoverslag.
Ik heb 10 jaar met deze auto gereden.
Op de sloop weten ze vaak wat duur is en niet
17 jaar
Dat waren geen kinderachtige motoren op de grote vaart als ik dat zo lees.
Mijn ervaring gaat niet verder dan een Alto'tje wat ander sporadisch spul en wat motorfietsjes.
Nou, de moed is mij langzamerhand behoorlijk in de schoenen gezonken...
Ik ben de hele dag bezig geweest.
Wat ik al had vervangen:
Olie + filter.
Temp.sensor bij de luchtinlaat.
Injector.
Stappenmotor.
Bougies.
En vandaag:
Nieuwe rotor/verdelerkap.
Bracht geen verbetering alleen een beetje ploffen uit de gasklep.
Toen op de sloop een heel onstekingshuis/module inc. de bobine. uit 'n Astra 1.6i.
Alles overgezet inc. bobine, hiermee móést 'ie volgens mij wel geen lopen, maar nee dus.
Zelfs geen ploffen uit de gasklep.
De onstekingsvolgorde was wel anders, dit zag ik als ik de bougiekabels vergeleek van de oude en nieuw verdelerkap, dit heb ik teruggezet zoals het origineel op de Kadett was.
Toen alleen de bobine van de sloop erop gezet met het oude ontstekingshuis en toen gaf hij weer ploffen uit de gasklep.
Wat een gedoe...
Toen ik met m'n vingertjes rond het gasklephuis voelde, toen voelde ik wel wat benzine onder de gaskleppotentiometer (onderdeel 17 uitkomen).
Misschien dat ik die morgen nog eens los moet gaan halen of zien door te meten.
Ook schoot er door mij hoofd dat misschien de nokkenas timing op de een of andere manier niet meer goed zou staan of was verlopen.
Ook viel het mij op dat als ikde startkabels ertussen deed dat als ik de - aansloot of afkoppelde, de donor-autom die de stroom leverde iets lager stationair ging lopen en ik kleine vonkjes zag, de ene keer niet en de andere keer wel.
Dit terwijl het Kadettje gewoon uit van het contact stond.
Ben even de draad kwijt met deze "problemcar"...
17 jaar
Heb je , na al dat overzetten van ontsteking enzo, de volgorde van de bougie kabels wel goed?
De volgorde is 1,3,4,2 gerekend vanaf de distributie zijde.
Op de rand van de stroomverdeler staat een streepje , wat overeen komt met het onstekings tijdstip van de eerste cylinder.
mvg,
Hans.
Bedankt voor 't meedenken.
Ik heb het ontstekingsgedeelte van een Astr 1.6i gehaald en daar was de onstekinsvolgorde anders dan op de Kadett, dit viel mij op toen ik de bougiekabels van de verdelerkap naar cilinders/bougies volgde.
Ik heb toen met overzetten de volgorde aangehouden zoals die op de Kadett zat, dus wat kabels omgewisseld van plaats.
Wel vreemd dat een Astra een andere ontstekingsvolgorde zou hebben dacht ik nog.
Zou die ontstekingsmodule of hallgever wel hetzelfde zijn als voor een Kadett?
Ik ga straks nog eens verder kijken, hopelijk wordt er dan wat meer duidelijk.
17 jaar
Een andere ontstekings volgorde kan niet.
Die is voor elke 4 cylinder motor: 1,3,4,2.
Ik denk dan ook dat de kabels op de Astra al verkeerd zaten.
Op zich wel vreemd.
Toen ik dus de ontsteking van de Astra erop zette met de volgorde van de Kadett, gaf de motor met starten geen enkel teken van aan willen slaan.
Toen ik de Kadett onsteking er weer opzette gaf hij na een paar keer starten en prutteltje en plofjes uit het gasklephuis.
Ik heb er trouwens een ander onstekingshuis opzitten als van jouw foto, ik heb geen mechanische vervroeger erop zitten.
17 jaar
Om de onstekings volgorde te controleren:
Zet de rotor op het merkstreepje 1e cylinder.(aan distr.zijde)
kijk welke kant de rotor om draaid en dan is de volgorde 1 3 4 2.
Kan niet missen.
Dat ga ik zo even doen.
Ik vraag mij af als de gasklepsensor stuk is of de auto dan wel kan/moet aanslaan als ik met een plantenspuit benzine in de gasklep spuit?
update:
Ik ben weer een aantal uurtjes bezig geweest, met iets meer succes.
D.w.z. de Kadett heeft even 4 seconden gelopen, hij liep erg slecht, leek wel op een paar poten.
Toen ik gas gaf verzoop hij naar mijn idee en sloeg hij af, en toen ik daarna in de gasklep keek kwam er een soort van damp/stoom uit. (?)
Maargoed eindelijk een beetje leven.
Wat ik er vandaag aan gedaan heb:
De onstekingsvolgorde nog eens goed gechecked, deze stond gelukkig goed.
Daarna nog eens alle stekkers langsgelopen met hie ren daar wat contactspray.
Toen alle slangen van en naar het gasklephuis losgemaakt en zo veel mogelijk schoongemaakt.
Het viel mij op dat de slang van de carterontluchting die weer gesplitst wordt naar het luchtfilter en dan naar het gasklephuis, dat deze laatste (dun slangetje) flink verstopt zat.
Ook de brandstof retourslang vanaf het gasklephuis losgemaakt en doorgeblazen, toch ondervond ik wat weerstand hierbij, is dit normaal?
Je hoorde het in "de verte" borrelen.
Ook de gasklep potentiometer/sensor losgehad, maar hier kon je eigenlijk weinig aan zien.
Wat mij ook opviel is dat de foutcode steeds 12 aan blijft geven als ik dit controlleer aan de hand van het motormanagement lampje, wat in zou moeten houden dat alles okee is.
Zélfs als ik bewust een aantal sensoren loskoppel, volgens mij werkt dit dus voor geen meter.
Na al deze dingen probeerde ik hem te starten en liep hij dus 4 seconden, verre van goed , maar hij liep.
17 jaar
Vandaag natúúrlijk nog even een poging ondernomen (en er zullen er nog vele volgen vrees ik...)
De brandstof retourslang voor de zekerheid nog even met een fietspomp doorgeblazen, zou deze enigzins verstopt zitten dan verzuipt de boel ook lijkt me.
Daarna de boel proberen te starten..... startmotor slaat aan maar de motor geeft verder geen teken van leven, dat klonk gisteren beter.
Voor het geval dat de boel weer verzopen was, nog even gestart met de zekering van de injectie eruit gehaald, maar nog steeds niets.
Bougies eruitgehaalt, toch gekeken of deze vonkten, wat ze ook deden.
Ze stonken wel naar benzine en waren een beetje zwart glimmend aangeslagen.
De gasklep loopt niet over zoals eerder het geval was.
Ik begin mij ook steeds meer af te vragen of de ECU zélf wel helemaal in orde is.
Of dat de onstekingsmodule wel technisch helemaal hetzelfde is van een Astra 1.6i
Hij blijft maar code 1-2 aangeven ook al trek ik zoals hierboven besproken de temp.sensor los en/of de injector. of gasklepsensor.
Je zou toch moeten verwachten dat er dan minimaal een foutcode zou moeten verschijnen?
zucht....
17 jaar
Marcel, hoe triest ik het ook voor je vind , ik kan je helaas niet verder helpen.
Voor mij is dit ook een beetje raadselachtig , zo op afstand en de Utrechtse heuvelrug is nou niet naast de deur voor mij.
Ik kan je nog 1 tip geven:
koop de vraagbaak van PH.Olving over deze auto, daar staat een stap voor stap storing zoeker in.
Tevens wordt er uitgelegd hoe de ontsteking en het brandstof systeem werkt, met diagnose tabel , etc.
Vraagbaak Opel Kadett E, P.H.Olving, ISBN nummer 90-201-2706-3
Verkrijgbaar bij de betere boekhandel en autoshop.
mvg,
Hans.
Ja het is jammer allemaal, gaat mijn petje ook een beetje te boven allemaal vooral omdat 'ie gisteren eindelijk een teken van leven bleek te geven en vandaag weer niets.
Toch binnenkort alle massa aansluitingen nog eens checken aan de sensoren.
Van die ECU foutmeldingen snap ik alleen nog niets.
Ik heb onderhand een Engels werkplaatshandboek van Haynes.
Ik geef pas op als ik voor mijzelf het idee heb dat ik alles heb geprobeerd wat in mijn macht ligt, ook al is dat niet veel meer. ;-)
Maar in iedergeval hartelijk bedankt dat je je in mijn probleem wilde verdiepen!
17 jaar
Tot je dienst Marcel.
ik vind het jammer dat je niet wat dichterbij woont, kon ik misschien helpen zoeken.
staat er in het Haynes boek een stap voor stap schema om fouten op te sporen?
dan moet je die rustig volgen en meten.
Succes!
mvg,
Hans.
Nu ik lees dat er geen oplossing is voor bovenstaand probleem vraag ik me af of de distributiesnaar is verschoven.
Bij deze motor raken de kleppen de zuiger niet.
De snaar moet dan meer dan 2 tanden verschoven zijn.Met 1 of 2 tanden verschil is de motor nog net testarten.
Zijnde techneuten het met me eens??
popey
17 jaar
zou inderdaad wel moeten kunnen lopen met 1 a 2 tanden verschil, en het begint er eerlijk gezegd ook wel naar uit te zien dat zoiets gebeurd is.
Controleer dus eerst of de distributie nog goedstaat.
Marcel
[quote=popey]Nu ik lees dat er geen oplossing is voor bovenstaand probleem vraag ik me af of de distributiesnaar is verschoven.
Bij deze motor raken de kleppen de zuiger niet.
De snaar moet dan meer dan 2 tanden verschoven zijn.Met 1 of 2 tanden verschil is de motor nog net testarten.
Zijnde techneuten het met me eens??
popey[/quote]
Da`s ook een goeie!
nog niet bij stilgestaan.
Mooi!
De trukendoos is dus nog niet leeg!
Ik heb alleen even gekeken of de 1e cillinder op tijd stond, door de plastic kap van de distributie af te halen en toevallig stond op dat moment het tekentje op het vliegwiel van het nokkenas precies naar boven.
Ik stak toen met een schroevendraaier voorzichtig in het bougiegat bij de 1e cilinder en de zuiger kon ik al meteen goed voelen.
Toch als het maar een paar graden is ben ik er misschien ten onrechte vanuit gegaan dat alles goed op tijd stond.
Maar dan nog, kan de boel "zomaar" een paar tandjes verspringen door dat doorstarten toen het blok vol benzine zat?
Ik zal eens kijken of ik vandaag de merktekens van de krukas kan vinden en de boel eens checken.
Zo zie je maar de meest vreemde tips zijn nog van harte welkom!
17 jaar
ik zeg niet dat het is, maar het ZOU kunnen inderdaad, dat je door een liquidblock ( Vloeistof in je cilinder ) de krukas wat versprongen is.
Zeg in elk geval nooit nooit, ik heb al te vaak dit soort wazige dingen meegemaakt.
controleer de zaak in elk geval, dan heb je weer een onzeker punt minder
Groeten Marcel
Als de spanner en rol n(ooit) vernieuwd is(zijn) slaan de tanden spontaan over vooral bij koude start en zoals hellbat opmerkt.
Helaas zelf ondervonden.
popey
17 jaar
er volgt nog een tekening van de stroomverdeler ,ik heb nu geen tijd .
pulley kan 180 grd verdraaid zijn en staan is de onsteking in bodem van cil 1.
popey
17 jaar
Van de spanner moet ik ook nog wat hebben.
popey
17 jaar
Hartstikke tof!
Vandaag heb ik de ECU nog even uitgebouwd om te kijken of er verkleurde plekken op de printplaat zaten.
Het schijnt dat die transistors nog wel ens door willen fikken.
Zo aan de printplaat te zien zag het er netjes uit, alhoewel dit natuurlijk niets hoeft te zeggen.
Het verbaasde mij hoeveel componenten er nog op zaten voor zo'n oud Opeltje...
Zouden ze die ECU alléén ook kunnen testen bij Opel?
Ook bedacht ik mij dat ik misschien aardig van eigenlijk het probeem aan het afdrijven was, het begon met een sterk verhoogd stationair toerental......
Ik ben benieuwd wat er uit de controle komt van de distributieriem.
Toen de Kadett 3 jaar geleden aangeschaft werd, stond er 65.000Km. op, van oude mensen.
Nu staat hij inmiddels op 102.000Km. en is de distributie bij mijn weten niet vervangen.
Ook heb ik de oude bobine erop terug gezet, want voor hetzelfde geld ziet de ECU dat ding uit de Astra als een vreemde eend in de bijt.
Hoopvol nog 'n keer gestart, maar kwam alleen 1x 'n steekvlammetje uit het gasklephuis met het gaspedal ingetrapt.
Onsteken doet 'ie dus en benzine krijgt 'ie ook.
17 jaar
Begint verdacht veel op verkeerde timing te lijken.
Ik ben heel benieuwd.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]Begint verdacht veel op verkeerde timing te lijken.
Ik ben heel benieuwd.
mvg,
Hans.[/quote]
Zit het asje (tekening van popey van 2 feb en dan #3) er wel goed in en niet 180 graden gedraaid? Ik weet niet of dit mogelijk is, (eerste Opel) maar dat zal iemand op dit forum ongetwijfeld wél weten.
Succes,
Ron
Ron, als de stroomverdeler niet uit elkaar is geweest zou dat niet het geval zijn.
Wat WEL kan, is dat de gehele as 180 gedraaid is, inclusief rotor .
Maar dan krijg je hem nooit op tijd, want dan staat de rotor op de 4e cylinder.
Bij het inbouwen van de stroomverdeler moet je er op letten dat de krukas in de goede positie staat , oftewel de eerste cylinder op het bovenste dode punt , op moment van ontsteking (in- en uitlaat kleppen dicht).
Ik denk dat er helemaal opnieuw begonnen moet worden met het controleren/ op tijd zetten van distributie en ontsteking.
Als dat allemaal goed staat , kun je verder zoeken of er benzine is en/of vonk .
mvg,
Hans.
Je hebt van bijv cil 1 t/m 4 4 keer BDP.
Het is een 4 slagmotor,dus om de 4 slagen een arbeidsslag
Als je in het bougie gat kijkt moet je zeker weten dat inlaat en uitlaatklep dicht is.
Zoniet 360 grd tornen,net zo lang tot beide kleppen gesloten zijn
Indien dit zo is heb je de onstekingslag te pakken van cil. 1.
Cil 1 ligt het dichtste bij de pulley.
Dus nokkenasdeksel verwijderen om dit te kunnen controleren.
Dan toepassen wat ik opgestuurd heb.
Is de ontsteking goed voor cil 1 dan geldt dit ook voor de andere cilinders
Doe je dit niet dan blijf je etteren.
Zoals bovenstaande ,vanaf begin aan beginnen.
popey
17 jaar
Is er al eens compressie gemeten?
Misschien een klepje kapot of koppakking door?
als de auto van rond 1990 is hang er dan eerst maar eens een andere ecu
aan zeer bekende kwaal van opels van rond 1990
vooral als met contact aan de injector bezine blijft geven 99% ecu de oorzaak
gr marinus
17 jaar
Ik zal proberen vandaag of morgen de distributie-timing even te gaan controlleren en ook nog de compressie, ik heb nog wel ergens een compressie-meter liggen.
Ik kom er net achter dat de kap die over de distributieriem zit, helemaal los zal moeten, wil ik enige merktekens van de krukaspoelie kunnen zien.
Ook zal om die kap eraf te halen de poelie losmoeten die naar de dynamo gaat, ik zal thuis nog even gaan spitten naar het juiste gereedschap.
Ik hou jullie op de hoogte!
17 jaar
Update:
Gisteren is er wegens het weerallarm niets van sleutelen gekomen.
Ik had mij veilig teruggetrokken met 3 weken aan proviand in huis.
Er was maar liefst 5cm. gevallen.... pff..
Maar vandaag dus de distributie-timing ge-checked.
Ik weet nu niet of ik nu moet gaan staan juichen, of gaan staan brullen.
De timing staat namelijk op tijd........
Eerst was ik bang dat ik de poelie die van de dynamo afkomt moest losmaken om enige merktekens te kunnen ontwaren.
Dit viel achteraf mee want er zat een inkeping in de poelie die de dynamo aanstuurt en een merkteken op de plastic bescherm kap.
Weer iets uitgesloten, alhoewel ik al mijn hoop hierop gezet had.
Toen ik hier op dit forum verder ging lezen over distributie-riemen die een paar tandjes versprongen waren, leken de symptonen bij mij hetzelfde, dus dit móést het wel zijn dacht ik.
Morgen ga ik de compressie meten en desnoods achter een ECU aan 2e hands.
Ik neem aan dat ze niet de ECU bij een Opel-garage kunnen testen doormeten als je die los meebrengt.?
17 jaar
denk dat je compressie meten beter achterwegen kan laten en er eerst
eens een andere ecu aanhangen dan zal het wel opgelost zijn
veel benzine in blok en injector die bezine blijft geven is in 99 van de 100
altijd de ecu de oorzaak
zelf met een defecte temp. sensor kan erniet zoveel benzine uit komen
doe daar nog bouwjaar bij en je bent bijna 100% zeker
wel even zie dat je de juiste ecu krijgt zie code nummer op ecu
en als de ecu met losse prom is prom van je eigen auto gebruiken!!
gr marinus
17 jaar
nou ik zou toch eerst ff de timing controleren..
dit kost je tenslotte niks!! een andere ecu halen kan altijd nog..
Stefan
17 jaar
@Marinus,
Teveel benzine inspuiten doet 'ie gelukkig niet meer.
@Stefan,
De timing had ik al ge-checked.
Bedankt voor het meedenken in iedergeval!
17 jaar
Update:
Andere ECU erin gezet, uit een lopende Kadett 1.6i met precies dezelfde ECU als dat eruit kwam.
Nog steeds geen resultaat, wil niet aanslaan, af en toe plofjes uit het gasklephuis.
Morgen maar eens proberen aan te slepen ofzo, kijken wat er dan gebeurd...
Vreemde boel allemaal.
17 jaar
wordt een hele soap, maar we blijven volgen. Succes Sjaak
we wachten op de dag dat we lezen : HIJ LOOPT!
We volgen je op de voet, Marcel.
Succes.
mvg,
Hans.
de vlag gaat uit bij mij.
popey
17 jaar
Bedankt voor al het medeleven..
Ik denk dat de vlag ook uit gaat, maar in dit geval "half stok" vrees ik...
Oftewel een spinoff van Nederlands meest bekende soap, genaamd: "Slechte tijden..."
Ik zal mijn dramatische inslag even uitleggen.
Vanmiddag ben ik toch maar voor de zekerheid de compressie eens gaan meten.
Dit heb ik gedaan met een compressietester die ik ook altijd bij m'n motor gebruikte,
niet een die je in het bougiegat draait, maar een die je er met een rubber tegenaan drukt.
Cillinder 1 : 70 psi. iets meer dan 400 kpa.
Cillinder 2 : ruim 100 , iets meer dan 700 kpa.
Cillinder 3 : 60 psi , 400 kpa.
Cillinder 4 : 40 psi , ongeveer 300 kpa.
even later leek het iets te varieëren, te weten:
Cillinder 1 : 100 psi. iets meer dan 700 kpa.
Cillinder 2 : 135 , iets meer dan 900 kpa.
Cillinder 3 : 90 psi , ongeveer 600 kpa.
Cillinder 4 : 25 psi , ongeveer 100 kpa.
Iets in mij zegt dat dit niet helemaal jofel is.
Toch intern iets van de zuigerveren en/of kleprubbers naar de eeuwige jachtvelden doordat er geprobeerd is te starten met de verzopen motor?
Nogmaals, er zat aardig wat benzine in de olie tijdens het aftappen van het motorblok toen de motor verzopen was.
Ik heb ook zo'n (vaag?) idee dat het blokje om deze reden niet wil lopen.
Zelfs niet met een gloedjenieuwe injectie-unit-huis-onstekings-spulletjes.
O, jee wat nu..?
Toe-voeging.
Ik heb inderdaad met de het gaspedaal ingedrukt gemeten..
17 jaar
Als je er olie in gooit en dan weer de compressie meet en die is bijv.hogger geworden,dan is er iets aan de hand met je zuigerveren.
Is er nauwelijks verschil dan ligt het aan je kleppen.
Als je de compressie meet moet je wel op het gaspedaal drukken zodat maximaal lucht binnenkomt.
Of in iedergeval de gasklep moet open.
ps: zeer teleurstellend resultaat,ik hoop dat je het hierbovenstaande vergeten hebt.
Ik weet niet meer wat de waardes zijn ,in iedergeval moeten ze nagenoeg gelijk zijn.
popey
17 jaar
4e cilinder heeft een serieus probleem, dit zal zeker nagekeken moeten worden, probeer eerst de olie methode eens, zoals hierboven beschreven.
Groeten Marcel
Door te veel aan benzine zal waarschijnlijk de olie te dun geweest zijn.
Het is dus mogelijk dat de schraap- en zuigerveren en /of de cilinderwand beschadigd zijn/is.
Eerst maar hopen dat het alleen de kleppen zijn.
popey
17 jaar
Ik zal vandaag de truuk met de olie even uitproberen.
Toch is het tot op zekere hoogte vreemd, omdat het motorblok niet gelopen heeft met de benzine in de olie.
Hij is wel een paar keer gestart, maar zonder dat hij aanslaat.
Blokje was daarvoor ook (helaas?) nog in goede staat, nét 1 ton op de klok en olieverbruik nihil.
Ik hou jullie op de hoogte!
Update:
Wat olie in de cillinders gedaan.
Vreemde uitkomst:
Cil 1: 40 psi. 300 kpa.
Cil 2: 60 psi. 400 kpa.
Cil 3: 60 psi. 400 kpa.
Cil 4: 10 psi. 100 kpa (?)
Misschien toch eens meten met een compressiemeter die je in het bougiegat schroeft.
Het ziet er niet rooskleurig uit, daar hoef je geen motorisch ingenieur voor te zijn..
17 jaar
dus toch een klepprobleem
je kunt het proberen, met een andere compressiemeter, maar je waarden zijn nauwelijks veranderd t.o.v je eerste meting.
je zuigerveren lijken mij dus goed.
eventueel zou een lekke koppakking ook aan de orde kunnen zijn, die bijv afblaast in het oliekanaal.
Groeten Marcel
Ik hoop het dat het een kleppenprobleem is, anders zal het hele blok eruit moeten.
Onder kleppenprobleem, moet ik dan denken aan kleprubbertjes die lek zijn of kromme kleppen of.....?
17 jaar
zoiets, er is een oorzaak dat de klep niet5 goed aansluit op de zetel, welke dat is, kan ik op afstand niet zien, er zijn meerdere oorzaken voor.
Klepspeling te strak ( Evt hydrostoter kapot), kroppe klepsteel, verbrandde klep, gescheurde klep, scheur in kop, of pakking.
Mijn advies, trek er de kop af, en laat kop en pakking nakijken door een revisiebedrijf.
Bij zo'n motor is het geen al te grote klus de kop te lichten.
Groeten Marcel
Er wordt intussen aan gewerkt.
Ik zal even melden hoe het allemaal afloopt.
Nogmaals bedankt voor alle reactie's!
17 jaar
T'blijft spannend.
popey
17 jaar
[quote=popey]T'blijft spannend.
popey[/quote]
Voor mij is het eigenlijk nog steeds spannend.....
Maar.. hang de vlag maar uit, hij loopt weer als een trein!
De Kadett is uiteindelijk naar een monteur gesleept die ook altijd de keuring voor mijn schoonouders doet.
Ik vertrouwde mijn compressiemeter ook niet erg aangezien hij nét iets te kort leek om goed bij de diepliggende bougiegaten te komen en dan daarbij had ik m'n buik vol van die auto.
Mijn schoonouders begonnen onderhand net als ik ook de boel beu te worden.
Aardige en kundige man die monteur, ik had hem verteld waar hij in iedergeval NIET naar hoefde te kijken.
Tot mijn grote verbazing liep de Kadett weer snel.
Toen ik meekwam om de patient op te halen vroeg ik natuurlijk gelijk wat het euvel nu was...
Tot 3x toe vroeg ik het en tot 3x toe zij de monteur: "ach, een paar kleine dingetjes..".
Aan de ene kant was ik blij dat 'ie het weer deed, maar met dat antwoord was ik minder blij aangezien ik na alle noeste arbeid wel eens wilde weten wát het nu precies was geweest.
Dat het een klein dingetje geweest is, kan ook haast niet anders als je kijkt wat ik er al aan gedaan had.
Achteraf snap ik ook wel dat die man liever gehad had dat de auto daar in 1e instantie metéén naartoe was gegaan..
Ik, die altijd baalt van die topic's van mensen die of nooit meer reageren of vertelllen hoe het probleem uiteindelijk opgelost is, moet jullie en mijzelf ook het antwoord schuldig blijven.
Toch iedereen nog hartstikke bedankt voor alle tips en medeleven!
Maargoed, het belangrijkste is dat hij weer loopt, kan ik me weer met andere (achterstallige) dingen bezig houden.
17 jaar
3 maal hoera ,hoera hoera,jammer dat we nooit te weten zullen komen wat het nu was,ter lering.
popey
17 jaar
Gefeliciteerd!
maar ik vind toch dat je even moet aandringen bij die monteur,wat nou de oplossing was.
er zijn hier een heleboel mensen die dat willen weten.
doe je best?
mvg,
Hans.
ja, ook van deze kant.
al was het maar iets kleins, we zijn toch weer een tikkeltje wijzer dan.
Groeten Marcel
En, Marcel.
weet je al wat meer over de oorzaak?
We zitten allemaal te wachten op het verlossende antwoord!
Namens iedereen die meegedacht heeft,
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar