hallo allemaal,
ik heb een opel corsa 1.4i uit 93 gekocht maar nu start hij soms niet en moet ik ook echt een paar dagen wachten voordat hij weer start. de accu is nog prima, startmotor was net nieuw en het blokje onder het contactslot is ook vervangen. soms na veel proberen te starten komt er rook onder het dashboard vandaan!
wie kan mij helpen want de garage laat me in de kou staan!!!
kan het misschien in het startrelais zitten? en zo ja kan ik deze zelf vervangen? waar zit deze bij de opel corsa?
alvast hartelijk dank!
groeten,
len
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gaat de startmotor dan wel rond?
Ik denk (denk ik) Hetzelfde als Opeltje. Iets meer info doet in dit geval wonderen. Er loopt in ieder geval een te grote stroom (te lang!, vandaar de rook. Doe dit niet te vaak (Te lang!), want dan ben je straks nog verder van huis (Kabels vervangen e.d.). Dus meer info, om een goed antwoord te krijgen.
Bio
20 jaar
Kijk maar eens naar de massakabel tussen versnellingsbak en chassis,aansluitingen los maken en goed schoonschuren.
Hans
allereerst bedankt voor jullie reacties!!!
regelmatig start de motor gewoon maar bv.: starten, paar kilometer rijden. motor afzetten. weer proberen te starten. startmotor draait 1x rond. verder niets!
paar dagen wachten en hij start weer! vreemd he?
20 jaar
Hmm, massa probleem kan ook nog! Koud, lage weerstand, warme kabel, hoge weerstand. Ik zou ook de start motor en het relais even vervangen, ofschoon de eerste nieuw is. Ik heb zo'n geintje ook eens gehad met een nieuwe set bougies. Eerste 100/200 km geen probleem, maar toen bokken en knallen. Heb me rot gezocht, met de gedachte dat de bougies goed waren. Bij een kwam er overigens wel vonk, maar heel weinig of te laat. Ik heb eerst al het andere uitgesloten voor ik uiteindelijk bij de bougies weer uitkwam. Dom! Dus haal even een andere startmotor (te leen) en kijk wat er dan gebeurt. Voorsat alles natuurlijk eerst het relais vervangen en goede en vooral schone contacten (verbindingen) maken!
Kan haast niet anders, dat dan weer goed gaat!
Succes, Bio
20 jaar
bedankt bio!
ik heb vanmiddag de aansluiting v/d massa kabel schoongemaakt en opgeschuurd zoals hans adviseerde.
ik wil ook graag het startrelais vervangen maar ik weet niet waar deze zit bij een oude opel corsa. er zittten een aantal relais binnen aan het zekeringenkastje (deze zijn het niet) en er zit er 1 aan het plaatwerk onder de motorkap. deze is het volgens mij ook niet want als ik hem lostrek doet de startmotor het gewoon.
alvast bedankt!
20 jaar
Ken,
Het startrelais is dat ronde ding wat op de startmotor zit.
Hans
oke, bedankt hans! is dit dan wel verstandig om zelf te vervangen? of kan ik dit beter een ervaren monteur laten doen? heb je enig idee wat een startrelais kost?
groeten!
20 jaar
Ik vind dat je het beter kunt laten doen,maar wacht nu eerst eens af wat er gebeurd nu de massa aansuitingen schoon zijn gemaakt.
Hans
Ik ben het met Hans eens. Alhoewel ik altijd eerst kijk (een ook wel wat mol!) en zo heel wat bijgeleerd heb! De keus is aan jou!
20 jaar
oke ik zal jullie raad opvolgen. hij blijft voorlopig starten dus dat is al heel wat! (maar wel onzeker rijden zo!!!)
ik heb vandaag ook alle draden (onder dashboard) uitgeplozen op smelt/brand schade. ik heb niets kunnen vinden. wat zou die rook dan toch geweest kunnen zijn?
20 jaar
Als het de massa kabel is geweest en dat komt vaak voor,dan kan het roken gekomen zijn doordat de massa via de koppelingskabel ging en die begint dan te roken,zo leer je nog wat hè.
Hans
Het is heel simpel. Stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand. Als het probleem de massakabel was, dan gaat de stroom zoeken naar een 'beter' alternatief dan die massakabel. Het kan inderdaad de koppelingskabel zijn, maar ook een andere kabel. Ik heb destijds bij de Ascona-C extra massapunten aangebracht. De nederlandse versies hadden voor het onstekingssyteem slechts 1 massapunt en dat nog wel op een draaiend deel, nl de ruitenwisser. Ik kwam gelukkig stil te staan in een woonwijk. Maar wat als ik aan het inhalen ben op een autosnelweg en de motor valt dan uit? Bij de duitse versies hadden ze dit niet! Len, het is niet onverstandig om meerdere massapunten te maken aan het blok. Weet je zeker dat dat in de toekomst niet meer mis gaat!
Succes met het opsporen,
Bio
20 jaar
jullie hebben gelijk!!!! ik heb de koppelingskabel los gemaakt en bekeken. de plastic hoes tussen de kernkabel en de buitenkabel heeft zwarte uiteindes gekregen en heeft inderdaad een brandlucht!
kunnen jullie mij precies vertellen van welk punt ik een extra massakabel moet leggen? vanaf de massakabel onder het dashboard, of vanaf de accu?
en waar kan ik deze dan het beste aan bevestigen? motorblok? chassis?
ben heel blij met jullie hulp!!!
groeten!
len
20 jaar
Je kunt er nog een extra bijzetten maar ik vind dat eigenlijk niet nodig als de originele massa nu weer goed is.
En inderdaad wat ik al zei massa via de koppelingskabel het bekende probleem
Hans
Tussen afdekplaat van versnellingsbak en chassis aan linkerzijde zit een goede mogenlijkheid om een extra massapunt aan te sluiten.
Dit deed men vroeger al bij zeer veel opels zoals kadett, ascona ed.
Mvg General Motors.
20 jaar
oke, bedankt! en maakt het dan nog uit vanaf welk punt van de massakabel ik een extra draad trek?
ik ben trouwens gisteren bij de opel testdag geweest en daar adviseerde ze mij een originele accu van opel aan te schaffen ipv mijn huidige Startkraft (12V 44Ah 360A)
Wat vinden jullie?
20 jaar
Gewoon een extra massakabeltje aan de linkerkant van de auto aan de onderkant van de chassisbalk(daar waar de motorsteun aan vast zit)(zijn als t goed is al gaatjes aangebracht) en aan de zijplaat van de versnellingsbak.
Wat betreft accu.....Uiteraad zegt de opel dealer dat je een acu bij hun moet kopen(winst)....in praktijk maakt t niet veel uit ..echter dat opel accu's bekent staan om hun langere levensduur.........maar ja ....accu's van VARTA zijn nog altijd de beste......(landelijk en via tests bekend)
Mvg General Motors
20 jaar
Len, Ik ben het met GM eens. Sterker nog, ik raad je de freedom accu's van GM af! Als je deze eenmaal leeg hebt, krijg je ze nooit meer goed vol (+/- 1/3), en in feite is ie dan kapot, ondanks je er in de zomer nog op kunt starten! Nee, dan beter de accu's die je zelf moet 'onderhouden'. Deze kunnen heel wat meer hebben. Wat betreft die accu's, kan ik met GM meegaan. Met die restrictie, dat de hogere levensduur niet opweegt tegen de kosten (Varta) Dus elke accu is in dat geval goed, maar ik kies altijd 1 maatje groter dan officieel wordt aangegeven. Maakt niets uit voor het systeem en gaat dan ietsjes langer mee.
Succes, Bio
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar