Opel Corsa: Witte rook

Bouwjaar: 1997

Ik heb een goede maand geleden een corsa 1400cc 16v hersteld waar de distributieriem van gebroken was.(9 klepjes stuk)
Nu enkele weken geleden kwam hier bij koudstart een massa witte rook uit.Het was toen ook voor de eerste keer echt koud geweest s'nachts dus ik denk dat het iets te maken heeft met de koudstart van het injectiesysteem.De rook verdwijnt na enkele minuten dus dit sterkt mijn vermoeden.
Hij is met de wagen nog is hier geweest en ik heb de ontstekingskaarsen nagezien en deze waren ok.Dus bij warme motor zit het mengsel perfect.Er was ook geen water verdwenen en de motor draait prima.Moest het de koppakdichting zijn zou hij zeker wit roken bij warme motor maar dan is er niets aan de hand.Als hij slecht voor korte tijd stilstaat heeft hij het ook niet.Het injectiesysteem moet misschien terug ingesteld worden na enkele dagen zonder spanning?
Graag wat info.

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

alessio (0), 19 jaar geleden

hallo ivo

maak je maar geen zorgen, er niets mis met de wagen, als er iets mis geweest zou zijn dan zou de wagen al onmiddelijk vermogen verliezen. het witte rook is te wijten aan de verbranding van het mengsel. in de uitlaatgassen zit ook water, maar dan onder vorm van een gas, bij zeer koud weer is je uitlaatsysteem ook koud en dan zal het water in je uitlaatgassen dat dan onder vorm van damp is condenseren tegen je uitlaat en zal het zo een wittere uitlaatgas vormen. daarom is het ook dat benzinewagens druppelen bij het starten aan de uitlaat.

ovi (0), 19 jaar geleden

Hé Alessio
Wat u daar verteld is zeer juist maar we spreken hier niet over de normale rookontwikkeling als het buiten wat kouder is.
Als hij s'morgens start zie je zijn autoke niet meer staan zegt hij.Trouwens hij heeft deze wagen al 7 jaar en hij heeft dit nooit gedaan.
Twee jaar geleden hebben ze een nieuwe koppakdichting geplaats in een erkende Opel garage maar die pipo's hebben toen geen nieuwe distributieriem geplaatst (nogtans een gevaarlijk punt bij deze 16v).Ze hebben de cilinderkop wel laten vlakken (staat op zijn faktuur) maar ze hebben de oude rubbers van de kleppen teruggeplaatst (belachelijk!!!).Resultaat was natuurlijk een altijd rokende (olie in dit geval) en slecht draaiende motor.Een vriend was dan met hem mee gegaan naar deze Opel garage en daar lachte ze het probleem gewoon weg.Nu was zijn riem dus over en hij wou dus niet meer naar een Opel garage.Via via zijn ze dan bij mij gekomen.Ik werk normaal enkel aan mijn eigen wagens en moto's en ik heb een vriend die oltimers restaureert en daar doe ik de revisie van de motoren,remmen,...alles wat geen koetswerk is dus voor als hobby.
Het probleem is dat ik dus van al die injectiesystemen geen bal ken en volgens mij daar nu het probleem zit.Te rijk mengsel bij koudstart - dus veel rook.Voor ik hem naar een garage stuur (ik ga wel meegaan) zou ik dus graag wat meer info hierover hebben zodat ik weet waarover ik praat.

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Witte rook bij benzine motor duidt meestal op water dat mee verbrandt wordt. Verwijder savonds eens de bougies en laat de auto de volgende morgen enkele maal ronddraaien zonder de bougies.Bougies terug plaatsen en starten, indien geen witte rook mag je er van uitgaan dat er water in de cilinders komt, koppakking of barst in cilinderkop.

ovi (0), 19 jaar geleden

Ik vreesde ook al dat het een barst zou zijn vermits hij toch een paar serieuse kloppen gehad heeft bij het breken van de distributieriem.Nochtans is de cillinderkop binnen geweest en gereviseert en hebben ze het daar dan toch ook niet gezien.(nochtans een zeer goed revisiebedrijf waar ik al veel cilinderkopjes binnengebracht heb).Maar geeft een te rijk mengsel ook geen witte rook?

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zou toch eerst eens kijken wat het verwijderen van de bougies smorgens geeft.Laat ook eens een 4-gastest doen, kun je zien als de wagen te rijk loopt en hang dan de testsonde van de 4-gastester eens boven het expantievat en controleer of je HC krijgt in het koelwater.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.