close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Help! Stationair toerental doet vreemd.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V Ecotec

Hallo,

Ik heb al een tijdje problemen met het toerental van een Astra F 1.6 16V Ecotec uit 1997.
Een maand geleden gebeurde het wel eens dat wanneer jeje gas los liet dat het toerental dan bleef hangen op zo`n 1500 toeren. Maar uiteindelijk bleef het bij een paar keer.

Drie weken geleden ben ik op vakantie gegaan voor twee weken met de auto naar Oostenrijk. Tijdens de terugreis kwamen we na ong. 200 km in de file en toen begon de auto boven de 100 graden herrie te maken als een defect lager (het leek bij de distributieriem vandaan te komen, misschien de waterpomp?). Wanneer de motor afkoelde hield het geluid ook op. Uiteindelijk hield het geluid hel;emaal op en zijn we gewoon doorgereden naar huis. Na zo`n 400 km begon het lampje van het motormangement te branden, maar na de motor afzetten en weer starten was ook dit probleem opgelost.
Na thuiskomst en een halve dag afkoelen starte ik de auto en toen liep deze na een stukje rijden hoog stationair op zo`n 2000 toeren. Ook ging het lampje af en toe branden. wanneer je een tijdje gereden had en daarna stil ging staan kwam bij zo`n 100 graden het geluid van het defecte lager weer opzetten.
Ik heb de motor laten uitlezen en daar kwam alleen naar voren dat het stationair toerental niet goed was, dus heb ik de gasregelklep en de stappenmotor gereinigd.
Hierna werd het probleem nog gekker, na het warm rijden begon de motor te 'zagen' tussen 900 en 2500 toeren wanneer je stil ging staan. op aanraden van de garage heb ik de stappenmotor vervangen. Helaas is dit ook niet de oplossing.
Het is heden als volgt; Wanneer je de motor start loopt de motor keurig stationair. Wanneer je gaat rijden merk je al dat het toerental blijft hangen op zo`n 1500 toeren (en remt niet af op de motor of heel langzaam). Wanneer je dan stopt voor het stoplicht blijft de motor nog steeds hangen op 1500 toeren. Wanneer de temperatuur rond de 90 graden komt en je stopt voor een stoplicht gaat de motor wisselend van 900 naar 2500 toeren en weer terug. Als je dan de motor afzet en na een minuut weer start loopt de motor keurig 900 toeren, maar als je weer een paar meter rijd en weer stopt begint het 'zagen' weer.
Het geluid van het defecte lager is niet meer terug gekeerd.

Kan iemand mij vertellen waar ik kan gaan zoeken?

Groeten,
Martijn

Geplaatst door

mprang (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vermoedelijk vacuumlek in het inlaattraject. contoleer alle vacuumslangen goed. en ook de rubberen mof tussen boven en onder deel inlaatspruitstuk. als de motor loopt goed luisteren naar een zuigend of sissend geluid onder de motorkap. daar zit vermoedelijk je probleem ook.

Opeltje 0
badge

17 jaar

Thanks Opeltje,
Ik zal morgen gaan zoeken! Ik hoor idd wel een soort van sissend geluid, maar heel vaag dus het kan net zo goed een mechanisch geluid zijn.

Groeten,
Martijn

mprang 0

17 jaar

laat de motor eens stationair draaien en spuit dan iets als remreiniger op het inlaattraject en luisteren of de motor anders gaat lopen.

roygsi 0

17 jaar

Helaas lag ik de afgelopen dagen op bed, geveld door een griepje, dus vandaar mijn late reactie.
Ik vandaag het trucje met de remmenreiniger geprobeerd en dit gaf idd een reactie. De motor begon even normaal te draaien. Wanneer de motor warm is hoor je het sissen behoorlijk, dus dit is denk ik niet mechanisch. Ik vermoed de pakking van het gasklephuis (deze was al niet al te best) dus heb maar vast een nieuwe gehaald. Morgen zal ik me er nog eens in verdiepen en hoop ik oplossen.

Groeten,
Martijn

mprang 0

17 jaar

Ik heb vandaag de nieuwe pakking van het gasklephuis gemonteerd en een nieuwe manchet (tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk) bij de dealer gehaald en gemonteerd. Hier zat een scheurtje in en bleek dus de dader vanaf het begin. Volgens de dealer kwam dit vaker voor bij dit type Astra.
De auto rijdt weer perfect en loopt als een zonnetje :-)

Groeten,
Martijn

mprang 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.