Beste mensen,
Na enige uren onder m'n dashboard en motorkap te hebben gehangen en vele zoekopdrachten en berichten op deze site verder, kom ik er nog steeds niet uit!!!
Ik wil een voedingskabel vanaf de accu naar de kofferbak maken in m'n Opel Astra G DTL 16V. Ik kom echt geen geschikt gat tegen in m'n auto om de voedingskabel naar de motorruimte te voeren. Het zal wel aan mij liggen maar ik zie echt geen doorvoerrubbers of dergelijke. In de motorruimte is ook geen plaats om een kabel door te steken aan de bestuurderskant. Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog andere manieren??? (ik heb de plaat boven mijn pedalen losgehaalt maar het enige wat ik zie is een soort foam-achtige plaat recht vooruit en een kabelboom linksbovenin (waar je echt niet bijkomt). HELP AUB...
Alvast bedankt.
Sander.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij die kabelboom zal je toch moeten proberen de draad naar binnen te voeren.
Willem
ik hbe bij mijn astra f gewoon een gat geboord naar binnen van 7 mm en daar de kabel door heen gestoken en omdat de kabel er strak in gat lekt het er niet langs.
gr tijne
19 jaar
Ja , ik geloof dat ik dat een poosje geleden ook gezegd heb.
Gat boren , doorvoer tule erin en klaar.
mvg,
Hans.
o die tulle heb ik niet eens gedaan hans en het zit al een jaar goed gebeurt niks mee.
gr tijne
19 jaar
Willem,
Je zegt dat ik toch zal moeten proberen om via de kabelboom de kabel naar binnen te voeren maar...
Vanuit de motorruimte kom ik daar totaal niet bij. Er zit van alles voor (resevoirs, zwarte kastjes en dergelijke). Ik wil hem namelijk ongeveer halverwege (qua hoogte) doorvoeren omdat daar die dikke kabelboom zit. Heb je hiervoor advies?
19 jaar
bij de automatarialen zaak een doorvoer stuk hallen en naar aanlijding daar van een gat boren en dat ding er in en daar je kabel door heen en klaar ben je
19 jaar
Martijn: waar heb jij dit gat geboort? Ik weet namelijk niet waar je veilig zonder e.e.a. te beschadigen kunt boren?
19 jaar
moet je even kijken ik heb het bij een astra f gedaan gewoon kijken waar je vijlig kan boren in ieder geval zou ik het proberen om het gelijk onder het raam te doen heb ik ook gedaan maar dan niet zo hoog dat je er neit meer bij kan gewoon even goed kijken met zak lamp
19 jaar
Erg bedankt voor jullie reacties. Ik laat het volgend weekend wel weten of het gelukt is.
Groeten, Sander.
19 jaar
Hallo Sander,
Het slimste is om het rooster onder je ruitenwissers te verwijderen en ook je dashboardkastje,
je ziet dan onder dit rooster een toevoer naar je interieur ventilator. je kunt hiernaast een gat boren maar kijk wel uit dat je niks raakt. doe voor de zekerheid wat kit / vloeibare pakking in dit gat om kortsluiting te voorkomen. je kunt de kabel door het kanaal onder je ruitenwissers naar de accu toe leggen. (deze tip staat op de site astra-g.de
19 jaar
Ik zou er wel voor zorgen dat het goed dicht zit (kit ofzo) anders lekt er water zo je cabine in!!
19 jaar
Beste mensen,
Met behulp van jullie reacties en ook de forums op www.opel-problemforum.com ben tot de volgende oplossing gekomen:
De kabel kan vrij eenvoudig door de rubberring van de kabel van de motorkaphendel gevoerd worden. Dit lijkt me een goed plaats. Ook de optie van Jan-Marc Lok is een goede maar dan kom ik juist aan de kant in de auto waar ik vorig weekend m'n cinchkabels en speakerkabels gelegd heb. Storing over de speakers is waarschijnlijk het gevolg.
Ik laat volgend weekend m'n bevindingen wel horen.
Bedankt. Groeten, Sander van der Giessen.
19 jaar
Ik gebruik altijd de dichtingen achter de zekeringskast! IK gebruik daar een lange stompe plastieken breinaald voor om door te steken, maak de draad vast, en trek dan terug.
Dit werkt niet goed voor een versterker, omdat een versterker veel meer stroom trekt en dus een veel dikkere voedingskabel nodig heeft dan de dunne fragiele draadjes achter de zekeringen kast. Resultaat is dat de versterker telkens in protection valt als het volume omhoog gedraaid wordt (als de draden niet wegsmelten)
19 jaar
Ik bedoel Leon dat ik die dikke stroomdraad altijd langs daar doortrek! omdat achter de zekeringskast de dichtingen zitten met de motorruimte;Inverband met de fragiele draadjes heg je groot gelijk!
Leuk zeg, zo'n "gesprek" over kabeltjes en versterkers. Als we dan toch bezig zijn hierover:
Hebben jullie nog een advies voor het aanleggen van de massakabel? M.a.w. waar sluiten jullie deze aan. Oh, en dan nog een: hebben jullie ook een mooi plaatsje om de versterker in de kofferruimte te monteren?
19 jaar
mijn massa kabel zit vast aan de bout van de achterbank slot.
en mijn versterker tja zal zo wel even een foto maken voor je kan je zelf zien hoe ik het heb gedaan.
gr tijne
19 jaar
http://81.205.61.166/problemcar/
via deze link kan je de foto's zien die ik net heb gemaakt van mijn versterkers het is nog niet hellemaal af hier en daar mist nog een stripje en de kabels moeten nog vast gezet worden.
gr tijne
ps: het is even werk maar dan heb je wel wat moois vind ik persoonlijk
19 jaar
Cool gedaan zeg Martijn. Creatief en mooi. Aan al dat speakergeweld te zien zal het waarschijnlijk ook nog stevig en goed klinken.
Trouwens, waarom heb je de onderzijde van de hoedenplank met dempingsmateriaal bekleed? Voorkomt dat niet doorgifte van tonen vanuit de kofferbak?
19 jaar
nou de tonen uit me kofferbak van de spiekers wil ik niet hebben(is niet zuiver) en de bas boks komt gewoon door de achter bank heen daar hoef je niet bang voor te zijn(gniffel gniffel)
maar er komt een heel erg mooi geluit uit en ook heel erg zuiver maar dat komt weer omdat het twee versterkers zijn (1 voor de spiekers achter in en 1 voor de bas box)(voor zitten er ook nog twee en moeten nog tweeters bij)
maar het is maar een ideetje en je heb er een hele hoop berg ruimte bij voor klein spul.
gr tijne
19 jaar
Massakabel is vast te maken bij het rechter of linkerachterlicht. Daar bevindt zich namelijk al een massapunt en voedingskabel kan inderdaad bij de doorgang van de motorkapkabel, maar er is 1 maar bij. Dicht hem extra af met kit want anders krijg je geheid lekkage. Heb het meerdere keren gezien. Gevolg is een natte vloer aan de linkerkant. Bijdeweg, sommige subwoofers lenen zich uitstekend om een versterker aan vast te monteren.
MVG
Jeroen
19 jaar
nou sorry jeroen ik zou nooit een versterker monteren op of in een subwoofers vanwege de klappen die hij dan krijgt.
gr tijne
19 jaar
in lijkt me ook niet verstandig vanwege de koeling die die dan niet krijgt maar erop ligt aan het type sub en vaak kan deze gewoon op de kist gemonteerd worden. Nog nooit problemen mee gezien.
MVG
19 jaar
Eindelijk, IK HEB M'N VOEDINGKABEL ERIN LIGGEN.!!!
Wat een @!#$#%@$^&^-karwei was dat zeg. Ruitenwisserarmen niet los te krijgen dus boren of bijprikken bij motorkap kabel bijna onmogelijk. Na veel gestuntel toch de plastik kap onder de ruitenwisser omhoog kunnen trekken en boren. Is geen ideale houding maar... wie mooie muziek wil hebben moet pijn lijden. Het is wat mij betreft een karwei om slechts een keer te doen en daarna niet meer. Bedankt voor jullie aanwijzingen.
Groeten, Sander van der Giessen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar