Opel Astra 1997: Hoe span ik mijn v-snaar aan?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: Ja, gelukkig wel!

Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en ik heb meteen al een vraag. Daarom zullen de meeste mensen hier ook wel zitten..

De v-snaar van mijn Opel Astra 1.7TD Station slipt. Dat maakt een piepend geluid. Nu heb ik gemerkt dat hier ook mee te maken heeft dat de toerentaller niet het juiste toerental aangeeft als hij stationair draait. Ik heb het gemeten met een voltage-meter en gezien dat de accu bijna niet of heel langzaam oplaadt als de v-snaar piept. Op het moment dat hij niet piept laadt hij redelijk snel op, vooral bij het intrappen van het gaspedaal.

Zie foto's voor de duidelijkheid.

Ik wil graag zelf mijn vsnaar (leren) aanspannen zodat ik toch wat meer zelf kan doen mocht het nog een keer gebeuren. Welke bout/moer/schroef moet ik dan aandraaien of juist niet aandraaien? Ik heb wat gelezen over een bout of iets wat een aanspanner wordt genoemd.

Een aantal keer heb ik het al geprobeerd te doen door de bout op de beugel los te draaien, de dynamo met veel kracht naar achteren te trekken en tegelijkertijd de bout weer aan te draaien. Dit lost het probleem maar voor een tijdje op.

Alvast bedankt voor het reageren!

Gr. Tim

[url=http://img574.imageshack.us/i/astra1.jpg...][img]http://img574.imageshack.us/img574/8273/...[/img][/url]

[url=http://img805.imageshack.us/i/astra2.jpg...][img]http://img805.imageshack.us/img805/4236/...[/img][/url]

proto

Geplaatst door proto (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

proto (0), 13 jaar geleden

Niemand een tip?

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

op de foto te zien is je riempje aan vervanging toe deze is te smal geworden en zal blijven piepen,nummer 1 los en dynamo op spanning trekken en weer vast dat is alles.

proximuss (0), 13 jaar geleden

Ja het makkelijkste omalleen je dynamo op spanning te zetten zou ik iets langs gebruiken, b.v. grote lange schroevendraaier die je dan als het waren wegduwd. Want zelf aan de dynamo duwen en een bout aantrekken wordt het een stuk moeilijker en de kans is groot dat de snaar te slap komt te staan. Succes

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

bezemsteel....

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik en hans zien ook dat je massa draad gebroken is wel even repareren zeer belangrijk

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

jep...je bent me net voor Jan.

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

hans jij mag ook mee doen

proto (0), 13 jaar geleden

Allemaal hartelijk bedankt!

Vandaag heb ik de kou getrotseerd gewapend met sleutels, schroevendraaier en een bezemsteel (Hans bedankt!). En dat is goed gegaan! De bezemsteel klemde ik tussen de dynamo en het motorblok en daarmee kon ik redelijk eenvoudig veel kracht zetten om de dynamo naar achteren te duwen. Vervolgens de boel vastgedraaid en hij loopt weer als een treintje!
De eerste keer heb ik te hard doorgedraaid met de ratelsleutel en was de bout doorgebroken. De tweede keer met een nieuwe bout zat het goed.

De massa is niet doorgebroken gelukkig! Dat lijkt wel zo op de foto maar hij is nog helemaal in orde.

Bedankt voor de hulp & de tips!

Vroemm Vroemm..

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Hartstikke mooi...bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.