Opel Manta: Hokken en stoten

Bouwjaar: 1985, Brandstof: LPG, Motorcode: 18s

Hallo allen !!!


Ik heb het volgende probleempje !!

Als ik mijn auto op benzine start en een eindje ga rijden, gaat deze hokken en stoten als de automatische chocke er ongeveer af is .... zo dra de motor zo goed als echt warm begint te worden is het over ...
dit probleem heb ik bij het accelereren en als ik mijn gaspedaal ongeveer zo ver indruk dat hij tegen het punt loopt dat de tweede gasklep wordt aangesproken ???????

ontsteking heb ik na gekeken en staat goed !!!

Ik heb de hoeveelheid brandstof al eens bij gesteld meer en minder helpen allebij niet ???

De Carburateur is een varajet 2

en het eerstvolgende wat ik ga proberen om het probleem te verhelpen zijn andere bougies!!!

Wie heeft er meer tips om dit te verhelpen ?????

jontra

Geplaatst door jontra (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Manta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ramonmartin (0), 17 jaar geleden

Begin inderdaad maar eens bij de bougies en eventueel de kabels als het dan nog niet weg is dit zal het waarschijnlijk wel zijn.

Ramon

tijne (0), 17 jaar geleden

als je een automatische shoke hebt heb je lijkt mij ook een them senzor zo ja zal deze wel kapot zijn gok ik.

gr tijne

ps: ik kan er naast zitten ken deze motor niet

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk maar eens naar de chokeklep vaak werd deze half of geheel verwijderd voor een goede start op LPG. Bij het starten op benzine krijg je daardoor de door jou beschreven klacht.

Hans

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Ook 'n bekend probleem is de slijtage van de smoorklepas. Door valse lucht hier langs wordt het mengsel tijdelijk te arm. Vervangen is de enige optie.

Gr.

jontra (0), 17 jaar geleden

[quote=Hans4037]Kijk maar eens naar de chokeklep vaak werd deze half of geheel verwijderd voor een goede start op LPG. Bij het starten op benzine krijg je daardoor de door jou beschreven klacht.

Hans[/quote]
alles wat op de carburateur behoort te zitten zit er nog steeds op ... dus lijkt het mij niet dat de chocke klep verwijdert is

jontra (0), 17 jaar geleden

[quote=Averdonk]Ook 'n bekend probleem is de slijtage van de smoorklepas. Door valse lucht hier langs wordt het mengsel tijdelijk te arm. Vervangen is de enige optie.

Gr.[/quote]
zou er ergens een plaatje of zo te vinden zijn waar ik de smoorklepas kan vinden ????

jontra (0), 17 jaar geleden

[quote=tijne]als je een automatische shoke hebt heb je lijkt mij ook een them senzor zo ja zal deze wel kapot zijn gok ik.

gr tijne

ps: ik kan er naast zitten ken deze motor niet[/quote]
op de stand gas is duidelijk te merken dat het toerental van de auto hoger is dan normaal als de chocke in gebruik is .... dus zal de them senzor er ooknog wel op zitten en werken !!
het is een 18.s motor die worden ook gebruikt in de kadet

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Zo te lezen zit er dus 'n automatische choke op en geen handchoke. Als de motor koud een verhoogd toerental heeft, dan werkt de choke dus. Deze wordt geregeld door 'n bymetaalveer die elektrisch verwarmd wordt. Een temperatuursensor kent deze motor niet, wel 'n temperatuurzender, maar die is voor de meter op het dashbord.
De smoorklepas is de as onder in de carburateurvoet die bediend wordt door het gaspedaal. Deze heeft dan ( te veel) speling in de lagering van de voet. Als je deze as heen en weer trekt tijdens stationair lopen, kun je soms de valse lucht horen en merk je verandering van toerental. Het probleem met inhouden zit meestal dan rond de 1100 tot 1500 toeren ( overnamegebied). Als er dan ook nog 'n verdamper opzit met 'n stugge membraam er in, is het probleem compleet.
Oplossingen: CO hoger zetten, maar dat levert weer problemen op in andere toerengebieden. Bougie-electrodeafstand ruimer zetten naar 0,9 mm.
Lagering smoorklepas vervangen, maar dat is 'n heel secuur werkje. Het zijn 'n beetje probleemcarburators. Ook altijd geweest, naar mijn idee.

Gr.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Die fijne Varajet-II
hopeloos ding ,maar ik heb er wel afstelgegevens van, Chris.
En plaatjes ook.

mvg,
Hans.

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Nog wat: achter het choke-element zit nog 'n vacuumdoos. Deze waren ook nog wel 'ns lek. Gaat ie ook niet beter van lopen in de opwarmfase............Kun je simpel controleren door de kijken of je vacuum kunt trekken.

Gr.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Chris,
ik heb een Pdf. opgestuurd naar jou e-mailadres.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, hierin staat de werking en alle afstelgegevens van de Varajet-II.

mvg,
Hans.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Chris , de link naar jullie website werkt niet , dus voor de liefhebbers : www.jontra.nl

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

@ Tijne :
Tijd niet gezien kerel.
Alles goed?
Je werkt weer aan je website zie ik , je hebt nog een hoop te doen.

mvg,
Hans.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Chris, het Pdf. file wat ik verstuurd heb , heb ik teruggekregen van de server.
Als je een ander e-mailadres hebt, probeer ik het nog een keer.

mvg,
Hans.

jontra (0), 17 jaar geleden

[quote=Hans4040]Chris , de link naar jullie website werkt niet , dus voor de liefhebbers : www.jontra.nl[/quote]
nou ik heb het even na gekleken ... maar ik heb het wel goed ingevuld op deze site ???? volgens mij ....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.