close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: hoog benzine verbruik

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: c1.6nz e2

Asrta 1.6 sedan uit 93
Heb deze auto pas gekocht en nu viel me op dat het benzine verbruik vrij hoog was kwart tank op 60 km gaf de meter aan.Nu weet ik dat die niet altijd kloppen dus heb volgetankt en na 100 km weer afgetankt.
Daar ging dus 13 liter bij,wat dus neerkomt op dat hij 1 op 8 rijd zo een beetje.Het enigste wat ik van de auto weet is dat ze de koppakking niet zo lang geleden hebben vervangen en dat hij het schildje mist waar de slang aan zit naar het luchtfilter.Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn.
De auto rijd voor de rest goed ,alleen heb ik het idee dat als je optrekt de auto iets inhoud maar constateer dat niet elke keer.

Gr Peet

Geplaatst door

Peet 44 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verbruik hangt af van veel factoren, de belangrijkste zijn:
1. De chauffeur, normaal of sportief
2. rij omstandigheden, stad of autosnelweg
3. jaargetijde, zomer of winter
...

D1854 0
badge

17 jaar

Heb een normale rijstijl,rij wel veel in de stad en men zegt is winter nu,al merk je daar niks van :)
Maar geloof niet dat dat de oorzaak is.Mijn vorige auto was een Astra 1.4i hatchback ook uit 93 en die reed 1op 13 met dezelfde omstandigheden als nu want die heb ik 2 weken geleden weggedaan.Vandaar dat het me ook opviel dat deze veel meer verbruikt,en daar ik ergens heb gelezen dat de 1.6i nog wat zuiniger zou zijn valt me dit ook een beetje tegen van 1op8.

gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Ik weet niet of er veel verschil tussen zit, maar mijn astra 1.6i (X16SZR) sedan uit 97 rijd ook ongeveer 1 op 13, soms beetje meer, soms beetje minder.
Dus 1 op 8 lijkt me inderdaad niet goed.

Weet niet wat er aan de hand is, maar heb je bijvoorbeeld bandenspanning al nagekeken?

buzzin 0

17 jaar

Motortemperatuur goed?

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

[quote=Petje57]Motortemperatuur goed?

Gr.[/quote]
Zal daar zo is naar kijken als ik zo weg ga heb daar eerlijk gezegd niet zo opgelet,zal dat zo in de gaten houden als ik zo weggaat.
Zal dat vanavond nog even melden.En de banden spanning is goed.

Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Motortemparatuur staat na 20 km boven het blauwe maar blijft onder de kwart wat hij aangeeft.Als voor stoplicht staat loopt hij wel iets op.Om daarna weer trug te zakken naar iets boven het blauwe vlakje.

Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Thermostaat (laten) vervangen. Temperatuur is te laag door 'n te vroege opening. Deze moet rond de 90 - 95 graden zijn. Door de lage temperatuur krijgt de motor extra benzine. Zie het als 'n soort "chokewerking", maar dan elektronisch aangestuurd.
Voor 'n goede verbruiksindicatie eigenlijk iets meer afstand gebruiken.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Heb morgen ritje naar den haag en kom ook uit leiden petje,dan kan ik zien hoe hoog de temparatuur dan word.
Zal wel de thermostaat vervangen die zit als het goed heb achter de distbrutieriem en vervang die dan ook gelijk maar als we toch bezig zijn.Maar zal eerst morgen kijken wat hij op langere afstand doet.
Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Ben naar den haag geweest en de meter komt niet boven de kwart uit van de temparatuur.
Op de snelweg daalt die zelfs tot onder de kwart.Waar zou deze normaal gesproken dan moeten staan als je half uurtje met de auto op de snelweg zit,nu gaf hij aan boven het blauwe vlakje maar onder die streep van een kwart of net erop.

Gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Ruim 3/4 dus , ofwel rond de 90- 95 graden. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom. En als je 4 tot 5 km. hebt gereden, moet de meter daar al staan.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

dus eerst even de thermostaat vervangen,dit scheelt ook al heel wat,zal +/- rond de € 20,- kosten..zonder montage.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Ga vandaag de thermostaat halen en morgen vervangen,
en dan hoop dat het opgelost is zo niet dan laat hem denk eerst
is uitlezen bij motorhuis.Bedankt alvast voor de reakties en vermeld hier hoe het verder gaat.

Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Thermostaat is vervangen en met 5 min staat die al over de 80 gr.
Dus wacht nu af hoe het gebruik is .


gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Hallo
Ik rij met een Asra 1,4 ( 82 pk) van 1993 en van het verbruik mag ik niet klagen ( denk ik ) : korte afstanden ongeveer 8l/100km en langere afstanden 7l/100km .
Groeten .
Caje.

Caje 0

17 jaar

[quote=Caje]Hallo
Ik rij met een Asra 1,4 ( 82 pk) van 1993 en van het verbruik mag ik niet klagen ( denk ik ) : korte afstanden ongeveer 8l/100km en langere afstanden 7l/100km .
Groeten .
Caje.[/quote]
Zou ik ook wel tevreden mee zijn als de mijne zo loopt. :)

Peet 44 0

17 jaar

Zo heb nu ff gereden en dit is nu de stand van zaken na vervangen van de thermostaat
heb na 220 km weer afgetankt waarvan 80 km stad en 140 km snelweg.
er ging nu 20 liter bij wat neer komt op 1 op 11dus al zuiniger als eerst.
Maar kan nog beter d8 ik zo,dus nog meer sugesties of gewoon de auto laten aflezen op de computer bij motorhuis en kijken wat daar uitkomt.

Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Dat moet echt nog beter kunnen, Als ik dat ritje doe scoor ik een nette 1:16 met mijn 1.6sz.

Laatst 300km achter elkaar op de snelweg gereden met snelheden tussen 140-165 en toen had ie 1:16.5 verbruikt!
Echt een super zuinig blokje!

Misschien krijgt jouw auto een te rijk mengsel. Wat is zijn stationaire toerental? Of heb je geen toerenteller?

Astra'94 0

17 jaar

indien je geen toerenteller hebt doe je gewoon even : pi X natte vinger ...= toerental.

stefan84 0

17 jaar

Nee geen toereteller aanwezig.
gr peet


Heb ff geken en naar mijn idee loopt hij gewoon stationair
Niet hoog en niet laag
Dus denk toch maar ff van de week afspraak maak bij opel
en op de computer laat kijken.Moet ik eigelijk daar speciaal voor naar motorhuis of kan ook endere garage dat doen.

gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Gister bij motorhuis geweest om afspraak te maken voor de auto uit te laten lezen.
Krijg ik te horen dat het normaal is dat deze auto 1op 10 rijd en er niks aan de hand is en dat als het storingslampje nie brand er niks mis is dus hoefd ook nie nagekeken te worden op de computer.Is dit normaal zo antwoord of heeft hij gelijk.
Vind het zelf maar een vaag verhaal wat ie ophangt,maar ben geen monteur.
Neem aan er toch iets nie goed is met de auto.

gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Peet,

Het is absoluut niet normaal dat een 1.6nz 1op10 rijdt!
Deze blokken staan namelijk bekent om hun zuinigheid, zoals al eerder gezegt haal ik altijd de 1:14 wel met flink doorrijden!

In je beginpost staat dat je het schildje (op het uitlaatspruitstuk?) mist die naar de luchtfilterbak gaat.
Dit schildje dient er volgens mij voor om in de winter de motor op te laten warmen door lucht die al verwarmt is door de motor... Corrigeer me indien nodig!!
Maar als je veel korte stukken rijdt komt je motor ondanks je nieuwe thermostaat nog steeds niet goed op temperatuur.
Wat vinden de profs hiervan?

Kijk ook eens of je luchtfilter nog schoon is, als deze gitzwart is deze ook meteen vervangen. Dit kan ook leiden tot een verhoogd brandstofverbruik.
Of het ligt aan je rijstijl, probeer vlotjes op te schakelen en de auto zo lang mogelijk uit te laten rijden in de versnelling.

Hou ons op de hoogte,

Succes!

Astra'94 0

17 jaar

Volgens de monteur van opel is het normaal ,maar laat me auto altijd bij een ander autobedrijf keuren,kom er al jaren dus rij bij hun langs.Is weliswaar een ford dealer maar mss dat hun hem ook uit lezen.
Het schildje was er al af toen hem kocht heb wel een ander liggen maar de boutjes zo verrot krijg ze er niet uit.
zal ze afslijpen en uitboren en opnieuw tappen als dat gaat.(Ja die op het uitlaatspruitstuk.)Zal de rest ook ff kontroleren.Nu heeft een kennis sinds 3 weken de staition uitvoering en volgens mij ligt daar dezelfde motor in nl ook de 16nz en die komt ook op 1:14 gemiddelt uit.Dus blijf het een raar verhaal vinden van die snuiter bij motorhuis.Hou je op de hoogte wat het filter en zo aangaat en wat er bij de ford word gezegd rij er zo langs.
gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Filter heb ff bekeken en is van onder behoorlijk zwart niet pikzwart dus zal die vervangen.
De ford dealer kan hem nie uitlezen,maar zij dat het waarschijnlijk nie veel kon zijn.Nu merke ik wel dat hij niet regelatig stationair loopt ,Dus ga ook de bougie`s vervangen die zitten er ook al poosje in

Peet 44 0

17 jaar

Bougie`s vervangen nieuw luchtfilter erin en hitteschild weer geplaatst,nu kijken wat het oplevert.
De motor loopt wel stuk beter stationair nu.Das weer afw88 nu.

gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

In ieder geval positief dat hij stationair weer goed draait!
Hoe ging het met het hitteschild? ik heb bij mijn astra de schroeven eruit geboord en nieuwe RVS schroeven erin gezet. Was best wat werk....

Ik ben ook zeer benieuwd wat het verbruik doet! Hou ons op de hoogte:)

Gr, Frank

Astra'94 0

17 jaar

De boutjes van hitteschild viel me achteraf mee,eerst kopje er af geslepen en toen de rest er vrij eenvoudig uitgedraaid met tangetje.Alleen die onderin heb er uitgeboord en een boutje met zelfborgende moer op gezet. Ja nu weer kijken wat het scheeld nu ook het filter vervangen is.Weet je ook of er voor dit model spatbordverbreders zijn voor achter,daar is het wat weggerot.Heb dit wel al weer bijgewerkt maar iets erover heen zal wel mooier zijn.Heb al gezocht maar kan niet echt iets vinden.

Gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Ik ben bang dat het dan al te laat is. Jammer dat er geen nieuwe achterschermen bestaan voor de astra-f omdat het één geheel is, als de voorschermen daarintegen verrot zijn haal je zo een paar nieuwe op de sloop.

Ik heb 2 jaar geleden mijn astra compleet getectyleerd:
-onderkant + kokerbalken
-voorschermen eraf gehaald, helemaal volgespoten
-achterschermen ook helemaal volgespoten

Met als resultaat dat mijn astra uit 1994 die ik al 11 jaar heb nog steeds geen roest heeft, moet wel zeggen dat ik de achterschermen (achter dat opstaande randje bij de wielkast) goed schoon hou, erg belangrijk.

Wat ik zal doen is met een staalborstel het roest weghalen, daarna een roeststopper eroverheen (noverox) en dan volspuiten met tectyl. Dit ziet er niet echt mooi uit maar het beschermd wel weer goed. Weet niet hoe ver de achterschermen al zijn, maar anders een stukje in laten lassen ofzo.

Gr, Frank

Astra'94 0

17 jaar

achterschermen vervangen is een dure ´´grap´´ dat weten we allemaal wel. op 1000,- per stuk zit je zo

mijnes gaan ook al lekker roesten, vorig jaar als goedkope oplossing alles weggeschuurd, geplamuurd, gespoten, zag er echt strak uit voor (amateurwerk)
half jaar later kwamen de roestbubbels al weer kijken

vervangstukjes inlassen is ook maar tijdelijk mooi, als je het weg wilt moet je het in 1x goed aanpakken en alles eruit en nieuwe stukken. tankvulstuk, binnen en buitenschermen. spuiten, tectyleren.

voor noodoplossing/ roestcamouflage kan je ook van die zogenaamde sierstukken kopen en op je wielkastranden kitten. die universele zwartplastic ronde strippen zegmaar. beetje corsa b principe. te verkrijgen bij elke neptuningsite.

roygsi 0

17 jaar

Nou het is nog niet zo erg dat ik me schermen moet vervangen,boven het platte gedeelte was ene kant flink roest en de andere kant een gaatje.Heb het gerepareerd door de roest weg te halen en wegslijpen toen stukjes in gelast en geplamuurd maar je blijft wel zien het zit allemaal in dat randje dat boven het omgezette stukje zit.
Dus valt wel mee.Maar zocht inderdaad naar die sierstukjes die je er dan overheenzet maar kan tot nu toe niks vinden.Toch maar is kijken dan of er iets voor is.

Gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Nog even over de themostaat/motortemp... ik rijd een astra 1.6i uit '93, motortemp zit altijd rond 80 graden (eigenlijk nooit tussen 90/95, zelfs bij leveren van flinke arbeid bv in de bergen zit-ie maar net tegen de 90); ik haal normaal gemiddeld 1:16 en op de lange ritten die ik geregeld moet maken ( = >600km achter elkaar) zit ik op 1:18,x ...

Hartelijke groet,

Luigidc 0

17 jaar

Luigidc dat zijn toch andere verhalen die ik hier lees dan dat de monteur van opel zegt over het benzine verbruik van mij astra.Moet nu weer afw88 nu nieuwe bougie.s,nieuw luchtfilter.nieuwe thermostaat en oliefilter.En heb op aanraden van een kennis ook busje gekocht voor het schoonbranden van de motor van binnen.N halve tank leegrijden en dan weer een kwart.
Ben benieuwd maar 1:13 of 14 ben al lang tevree mee.


Gr Peet

Peet 44 0

17 jaar

Weer getankt na 252 km gereden te hebben,benzinemeter op de helft.28 liter getankt wat neer komt op 1op9.
Na nieuwe thermostaat,luchtfilter.bougies en oliefilter blijft het verbruik gewoon veel.Motorhuis zegt is goed dus weet niet wat ik er nog mee kan.Denk erover na om de auto weg te doen,ondanks dat hij gewoon goed rijd maar vind het verbruik gewoon te hoog.Nog iemand sugesties waar eventueel nog naar kan kijken.

Gr peet

Peet 44 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.