Opel Corsa: Hoog olieverbruik Corsa B

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Beste,

Sinds een maand ben ik in bezit van een Opel Corsa B 1.2 16V uit 11-1999. Het is een nette Sport uitvoering met 208xxx km's op de teller en recentelijk APK gekeurd. Ik heb hem gekocht van de 2'de eigenaar (particulier) die de Corsa sinds 2003 in bezit had! Auto rijdt verder als een zonnetje voor zijn leeftijd. Ik had hiervoor een Corsa C 1.2 uit 2004 en ik moet zeggen dat deze B'tje qua comfort niet veel verschilt dan de C die ik had.

Echter, na enkele dagen merkte ik dat de oliepeil zeer laag was en heb ik dus olie er bij gedaan tot de max (van oliepeil). Na ongeveer 500 a 600 kilometers gereden te hebben zag ik dat de olie weer gezakt was naar het midden van min-max. Vervolgens ben ik naar een garage gaan rijden en het een en ander laten nakijken. Alles leek in orde te zijn, nergens een lekkage te bekennen. Aangezien dat de olie toe was aan vernieuwing heb ik het laten verversen met 10W 40 + een nieuwe oliefilter en op advies van de garage toch maar een middel er bij gedaan (Nanoborx... dure spul!) om olievebruik tegen te gaan. Het zou in ieder geval de mate waarin de olie wordt verbruikt verminderen. Tot mijn teleurstelling, na circa 500 kilometers zag ik dat de oliepeil weer gezakt was naar ongeveer het midden.

Ik merk ook dat de auto soms heel licht rookt, de binnenkant van de uitlaat is vies zwart. Nu weet ik van me vader (al 25 jaar automonteur) dat deze 16V motoren van Opel nogal bekend staan om olieverbruik! Al dagen lang in forums verschillende gebruikerservaringen gelezen te hebben ben ik bijna overtuigd dat het probleem aan de blok ligt. Mijn vader zei dat ik de olie beter met 20W 50 kon vernieuwen aangezien dat een revisie of vervanging van de blok niet meer waard is. 20W 50 omdat deze olie dik is en niet zo snel verbruikt kan worden.

Wat ik ook wel heb gelezen maar nog niet heb vervangen: dat de slangen naar carterventilatie verstopt raken waardoor oliedruk hoog is en als gevolg daarvan olieverbruik wordt veroorzaakt. Ik ben van plan om deze slangen te vervangen en als dat ook niet helpt olie weer te vernieuwen met 20W 50 als laatste hoop.

Zijn er mensen die met dit probleem ervaringen hebben en mij adviezen kunnen geven? Kan olieverbruik bij deze Corsa door andere dingen veroorzaakt worden waar ik naar moet kijken?

Eser

Geplaatst door Eser (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

denk dat het advies van je pa zo slecht nog niet is

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Nooit geen dikkere olie in deze motoren doen !!!

Het dikste is 15w 40 mineraal. 10w 40 half syntetisch of 5w 40 vol syntetetisch.
Olieverbruik komt uit het onderblok en idd deze motoren gebruiken een slok olie, dat heeft te maken met slechte afdichting zuiger/cilinderwand.
Echter is het geen probleem zolang je maar goed bijvult en regelmatig lekker heet rijd.

Waarom zou een motorreparatie niet zinvol zijn? als jij het toch een fijn wagentje vind dan moet je dat gewoon doen.

Ik heb zelf oa een Vectra B met 188 000 km en heb dezelfde kwaal als jij ( X16XEL ) van 1998 en ik overweeg ook het blok ooit eens open te maken aangezien ook dit verder nog een prachtige wagen is.

Ik wil je vader met 25 jaar autokennis niet op zijn nummer zetten, maar ik ben ook monteur en de olie vervangen door vol syn heeft meer baat dan dikkere olie , daar kun je veel meer mee vernielen.
Wat denk je hoe dik die olie word bij een strenge nachtvorst?

succes

Eser (0), 13 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Nooit geen dikkere olie in deze motoren doen !!!

Het dikste is 15w 40 mineraal. 10w 40 half syntetisch of 5w 40 vol syntetetisch.
Olieverbruik komt uit het onderblok en idd deze motoren gebruiken een slok olie, dat heeft te maken met slechte afdichting zuiger/cilinderwand.
Echter is het geen probleem zolang je maar goed bijvult en regelmatig lekker heet rijd.

Waarom zou een motorreparatie niet zinvol zijn? als jij het toch een fijn wagentje vind dan moet je dat gewoon doen.

Ik heb zelf oa een Vectra B met 188 000 km en heb dezelfde kwaal als jij ( X16XEL ) van 1998 en ik overweeg ook het blok ooit eens open te maken aangezien ook dit verder nog een prachtige wagen is.

Ik wil je vader met 25 jaar autokennis niet op zijn nummer zetten, maar ik ben ook monteur en de olie vervangen door vol syn heeft meer baat dan dikkere olie , daar kun je veel meer mee vernielen.
Wat denk je hoe dik die olie word bij een strenge nachtvorst?

succes[/quote]
Het is eigenlijk wat je zelf wel of niet wilt hebben.. Ik heb deze auto met het idee gekocht om in de toekomst als een tweede auto te gebruiken voor me vrouwtje. De kosten zijn aan de lage klant wat betreft verzekering, belasting, verbruik etc. Ik ben verder niet echt een Opel fan ofzo, maar deze Corsa's ken ik als redelijk betrouwbare auto's waar weinig mee kan gebeuren bij goed onderhoud. Ik heb hem niet te duur of niet voor een goedkoop prijsje aangeschaft. Het was een redelijke prijs voor zijn huidige waarde in de markt (1350 Eur) aangezien dat er ook airco en elektrische ramen aanwezig zijn. Als ik nu de kosten van een blok revisie of vervanging er bij doe kom ik in de buurt van een prijscategorie voor Corsa C. Laatst moest ik ook nog de achterveren vervangen omdat de rechterveer was afgebroken. Dat koste mij ook kleine 120 Euries. Auto heeft mij dus al 1600 Euro gekost sinds de aankoop en olieverbruik heb ik helaas nog niet kunnen oplossen. Ik denk dat ik hem op korte termijn weg zal doen aangezien dat deze kwaal niet zo goedkoop is op te lossen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.