Opel Corsa: Waterpomp én distributie?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine

Hallo,vanochtend bij buuv waterlekkage.Expansietankje leeg.
Bijgevuld en bij warmdraaien geeft de temperatuurmeter bijna 100* aan.
Stukje rijden en de vloeistof word via de poelies rondgeslingerd.
Tankje weer leeg.
Lijkt bij de waterpomp weg te komen.
Garage zegt haar ook de distributie te vernieuwen.
Kmstand is 41.000 en ik denk dat de waterpomp en dynamo niet via de distributieriem lopen.
Wil dit allemaal wel doen maar ik ben niet van nu we er toch zijn alles doen.
Plus dat je de vervanging van het geheel 20.000 km naar je toe haalt.
Voorzichtig zijn in de porceleinkast is mij wel bekend maar om eenderde van je onderhoudswaardes af te halen?
Iemand steekhoudende argumenten om toch de distributie in de waterpompklus mee te nemen?
Bij voorbaat Dank Robert

kawarobot

Geplaatst door kawarobot (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Motortype?

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Waarschijnlijk wordt de waterpomp door de distributieriem aangedreven. Dan moet die los en dan is het geen goed idee dezelfde terug te leggen. Dus in dat geval inderdaad meteen distributie mee doen.

Is overigens de riem nu geen 7 jaar oud ? Ik dacht dat die eerder moest vervangen worden.

Hans4040 (300) PRO, 13 jaar geleden

Harald, het is de bedoeling van deze site dat je relevante informatie geeft en geen gok in het wilde weg;
Er wordt niet voor niets gevraagt naar het motortype.

de 1.0 en de 1.2 hebben een ketting welke de waterpomp niet aandrijft.
De 1.4 en de 1.8 hebben een riem welke de waterpomp wel aandrijft.
Alle 4 deze motoren hebben ook nog eens 2 uitvoeringen, dus...

@Robert: vul het motortype even in, dan kunnen wij je verder helpen.

mvg,
Hans.

Stoffie (0), 13 jaar geleden

Systeem laten afpersen zie je het ook gauw genoeg.
De astra G had ook in het begin problemen met de waterpomp fabrieksfout
Bij mijn astra raakte ik ook koelwater kwijt, uitlaatgas meting laten doen van het koelwater en koppakking lek.
Maar durf bijna wel te zeggen dat bij jouw corsa je pomp lek is.

kleijn (0), 13 jaar geleden

toch verrekte handig al die adviezen

terwijl je niet weet wat voor motor er inzit

kawarobot (0), 13 jaar geleden

Hallo Harald,de waterpomp word door dezelfde riem aan de buitenzijde van het blok aangedreven als de dynamo.
Mijn vraag is eigenlijk of het zin heeft om de distributieriem/ketting voortijdig te vervangen?
Denk namelijk dat niet de leeftijd maar de draaiuren doorslaggevend zijn voor slijtage van de riem/ketting.
Graag correctie bij verkeerd denken van mijn kant!!!
Ben voor het kenteken even teruggereden en bij het op kenteken zoeken de volgende info gevonden;
Z 12 XE 1199 cc 75 kw en eerste registratie 9 1 '04.
Motornummer ga ik morgen achteraan voor het bestellen van de onderdelen.
Bedankt tot zover alvast en nieuwsgierig naar meer, Robert

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

waterpomp zit op de distributie, vervang je enkel de waterpomp en gebruik je de oude riem weer, ga dan niet klagen dat je riem geknapt is, en je nu met kosten van 2500 euro of meer zit.


vervang die riem dus mee (en ook de span en meeloop rollen)

kawarobot (0), 13 jaar geleden

Hallo renaultmonteurtje,de riem die ik zie over de poelie van de waterpomp was ik van plan te vervangen.
Het gaat me om de distributie.
Robert

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]waterpomp zit op de distributie, vervang je enkel de waterpomp en gebruik je de oude riem weer, ga dan niet klagen dat je riem geknapt is, en je nu met kosten van 2500 euro of meer zit.


vervang die riem dus mee (en ook de span en meeloop rollen)[/quote]
Geen onzin uitkramen Renaultmonteurtje als je niet weet hoe een dergelijke motor er uitziet.
Deze heeft een distributieketting en de waterpomp zit aan de voorzijde van het blok aan de buitenzijde en wordt aangedreven door een riem.


@kawarobot: indien de waterpomp lekt, deze (laten) vervangen, eventueel de riem en verder niets.
Maar gezien het advies van je garage vraag ik me af of die wel weten welke constructie deze motor heeft aangezien die blijkbaar de distributie ook willen gaan vervangen. Echter heeft deze daar niets mee te maken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

oh, mijn fout [img]http://i.fokzine.net/s/biggrin.gif[/img]


ps dat "onzin" gedeelte vindt een beetje not done[img]http://i.fokzine.net/s/nooo.gif[/img]

erik lett (0), 13 jaar geleden

zit inderdaad aan de voorzijde van het blok
heb er van het weekend nog een vervangen
is niet zo spannend moet wel aardig wat los maar spreekt allemaal voor zich zelf
motorsteun moet los dus wel even opvangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.