close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: hydraulische klepstoter blijft hangen?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,
Bij het starten loopt de astra regelmatig op 3 pitten. Even later is het euvel verdwenen en rijdt de astra goed, als vanouds. Alles gecheckt, bougies, kabels in orde.
Soms ratelt hij bij het lopen op 3 pitten.
Na navraag te horen gekregen dat de , hoe heten ze, hydraulische kleplifters wel eens de oorzaak kunnen zijn, en ze te vervangen zijn door de nokkenas uit te bouwen. Ik heb dan schijnbaar iets nodig dat de klepveren ingedrukt houd, of kan het ook anders?

Daarnaast is me aangeraden de minerale olie te vervangen door een half synthetische olie, dit zou het euvel kunnen verhelpen.
Kan dat zo maar?

Als laatste noemde iemand een halve liter ATF toe te voegen, dit zou een reinigende werking hebben, klopt dat?

Alvast dank!

Geplaatst door

vwhobbyist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

deze stoters gaan zelden stuk,heb je toevallig geen koelwaterverlies?laat de cillinders eens onder druk zetten met perslucht,cillinder 4 is vaak de boosdoener.als het waterniveau tijdens het onder druk zetten stijgt dan is de koppakking door.

alfons262 0
badge

14 jaar

Dat is snel! Bedankt alvast!
Ik heb enige tijd terug langs de kant gestaan met over verhitte motor.
Koelwater weg, waren 2 slangen poreus en gescheurd.
Dacht toen ook aan lekke koppakking, en heb een flesje met spul bij het koelwater gedaan, dat beloofde gaatjes tot een halve mm o.a. in de koppakking te dichten.
Er komt niet zichtbaar witte rook uit de uitlaat, koelwater borrelt wel vlot, al voordat het kookt, bij koude motor.
Hoe zet je hem onder druk?
Via bougiegat?

vwhobbyist 0

14 jaar

Flesje met spul is vragen om ellende, vaak verstopt het wel en helpt het niet, en al helemaal niet met een lekke koppakking.

En de symptomen lijken daar inderdaad op.

Gr Ronald

rfbroek 0

14 jaar

inderdaad,en zorgen dat de kleppen dicht staan,klepdeksel eraf en kijken dat de cillinder die je gaat testen de nokken op de nokkenas omhoog staan,motor in versnelling zetten zodat zuiger niet teveel zakt.

alfons262 0
badge

14 jaar

Nou, is idd lekke koppakking.
Aardige klus dus, maar wat moet dat moet.
Ik las dat als je de nokkenas losschroefd, je de kleppen op hun plek moet houden middels tegenhouders of zo.
Die heb ik niet, is het mogelijk zonder dit hulpmiddel?

vwhobbyist 0

14 jaar

heb je niet nodig,je draait gewoon de kopbouten eruit.
dan pak je het nokkenashuis eraf.
tuimelaars en klepstoters haal je eruit,tevens de tuimelaarplaatjes op de kleppen,alles op volgorde en stofvrij wegleggen.
dan kan je zo de kop eraf pakken,valt niks van kleppen uit.

moet lukken in anderhalf uurtje.

alfons262 0
badge

14 jaar

ik ben dr inderdaad een anderhalf uur mee bezig met slopen en een ruime 2 uur in elkaar bouwen,en uiteraard ook nog alles goed schoonmaken.
ik zou wel de kop laten vlakken.

Dank voor de tips!
Ga er het weekend mee aan de slag, hou jullie op de hoogte.

vwhobbyist 0

14 jaar

helemaal goed,suc6!

Ik neem aan dat een c1.6 nz is, er is geen witte rook en koelwaterverlies is er ook niet. Een oververhitte motor mits tijdig stil gezet hoeft geen lekke koppakking op te leveren. Compressie meten en het koelsysteem afpersen zou ik eerst doen, komen daar geen rare dingen boven kun de lekke koppakking uitsluiten. Wat je dan kunt doen is de koelvloeistof vervangen en een schone motorolie en filter er op. Een 1600 van 92 is m.i. niet geschikt voor minerale olie en een hydraulische klepstoter gaat plakken. Het borrelen is de lucht die bij het vullen destijds is ontstaan, koelsysteem staat onder druk en met losse reservoirdop werkt het koelsysteem niet naar behoren.

Succes Ronny.

ronny530 0

14 jaar

Vandaag de cil kop eraf gehaald, volgens mij geen lekkage, alleen de meest rechtse kleppen zijn donker en vochtig, de andre 3 zijn de inlaatkleppen beetje roodachtig en de uitlaatkleppen licht gekleurd.
Probleem zit dus bij de meest rechtse.
Spruitstuk van de inlaat inspuitunit losgehaald.
Zag dat de meest rechtse, het vijfde gat zeg maar, koelvloeisof bevat. Rechts naast de inlaat voor de laatste cil.
Lijkt of hij daar gelekt heeft.
Kan het zijn dat de rechtse zuiger hier koelvl heeft aangezogen?
Waar dient dit eigenlijk voor?

vwhobbyist 0

14 jaar

Oh, Ronny,
hij bleek wel koelvloeistof te verliezen, werd steeds erger

vwhobbyist 0

14 jaar

Ik sluit deze topic, en open een andere.
Koppakking bleek lek.
Inmiddels kop laten vlakken.
Pakkingen en verse kopbouten gehaald, kan weer aan de slag.
Doe meteen de distributie, en de spanrollen.
Heb daar nog een vraag over, nieuwe topic.
Bedankt iedereeen voor de hulp!

vwhobbyist 0

14 jaar

Zoals hierboven vermeld bleek de koppakking lek.
Na vlakken kop en nieuwe koppakking rijdt de astra beter dan nieuw!

vwhobbyist 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.