auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra G 17DTL: Ik weet het niet meer..

Bouwjaar: 1999

Een tijdje geleden begon mijn Astra 17DTL bij stationair-toerental te tikken onder de motorkop. Je kon dit alleen in de auto horen (dus niet buiten of onder de klep), maar klonk behoorlijk eng qua geschaaf. Als je de airco uit zette, werd het alleen maar erger (toerental zakte..)Buitentemperatuur was toen enkele graden onder nul..

Ook bij het schakelen hoorde je (als de koppeling ingetrapt is) geratel uit het vooronder, en klonk de motor behoorlijk rauw. Verder geen klachten qua verwarming o.i.d.

Diverse keren bij verschillende dealers geweest, moeilijk te verklaren, kreeg o.a. "waterpomp kapot", "motorsteun gescheurd" en "versnellingsbak kapot" te horen.

Even afgewacht, en het zware getik werd enkele dagen later minder (echter nog niet weg). Het geratel en rauw klinken is gebleven. (buitentemp. telkens boven nul geweest).

Sinds 2 dagen komt hij echter niet meer op bedrijfstemperatuur, en blijft onder de 80graden hangen.

Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

Geplaatst door

DannyVerhoeven (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien een schoep van de waterpomp afgebroken (zijn tegenwoordig van plastic i.p.v. metaal) en zit die schoep vast in de thermostaat zodat deze open blijft staan en de motor niet meer goed warm wil worden. ( of denk ik nu te ver door, laat ff de fantasie de vrije loop maar je weet maar nooit)

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

martin het is vergezocht maar wel een hele goede verklaring je ik ben het met je een dat het wel is zou kunnen.

tijne 0

19 jaar

Klinkt wel logisch, ondanks dat ik een leek ben.. Vind het echter wel een moeilijk verhaal om bij de dealer mee binnen te lopen..

Zal ook wel een duur geintje worden dan, of niet?

prijs van een waterpomp is 49,70 excl btw adviesprijs
prijs van een thermostaat is 13.50 excl btw adviesprijs
prijs van een nieuwe distributieriem (wel aan te bevelen) 25.70 excl btw adviesprijs
+ arbeidsloon.

bijgevoegd de link waar ik de prijzen vandaan heb gehaald, let op vermoedelijk zijn dit imitatie onderdelen dus de prijs zal bij de dealer hoger zijn.

http://www.partsbase.nl/pbg/pbg2.asp?Mer...

suc6.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

bij de dealer kost de riem alleen al 65 euro excl btw.

anders moet je gewoon even een buun op zoekken die het doen wil voor je scheelt je bakken met geld.

want bij opel betaal je al 60 euro per uur excl btw

tijne 0

19 jaar

je hebt tegenwoordig veel van die turkse dhz garage's die turken repareren ook zelf auto's en doorgaans tegen een vrij redelijk tarief. ik zelf heb geen klachten gehad over de werkwijze en de uitvoering van de reparaties die ze aan mijn eerdere auto's hebben gedaan. wel raad ik je aan om van tevoren een prijsafspraak te maken en ook meerdere garage's te bellen voor wat betreft de rep. kosten.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Maar het rauwe geluid en het geratel wat je hoort (vooral bij een koude motor), komt dat vanuit de waterpomp?

laat de bout van de oliepomp eens controleren, of deze niet los zit!!

Opeltje 0
badge

19 jaar

ben je er al uit wat het probleem is en zo ja, wat was het ??

mvdkant 0

19 jaar

thermostaat is vervangen, blijft nu netjes op temperatuur.. zat niks in de thermostaat..

Heet tikkende geluid komt nu alleen nog voor bij een warme motor, en een lage buitentemperatuur (onder nul)..

Garage die thermostaat verving(geen dealer) vond het vreemd en kon het niet achterhalen, en adviseerde me om even af te wachten en te kijken of het weer erger word..

Ik wacht dus nog even af.. Of heeft een van jullie nog tips?
In ieder geval bedankt voor al een meedenken, echt top dat je op zo'n manier hulp kan inroepen van profs!

hallo Danny,

ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij was de waterpomp defect. 6 van de 8 schoepjes (aan de achterzijde van de waterpomp wat dus in het blok zit en wat je niet aan de buitenkant kunt zien) waren bij mij eraf. En de spanrol was ook defect omdat er water in de distributie is gekomen. Als je er TE lang mee door rijd dan loopt de waterpomp vast en/of de spanrol en zal de distributieriem verspringen, wat bij mij dus het geval is geweest. Ik had het geluk dat alleen de tuimelaars stuk waren. Ik adviseer je 1 ding: laat het nakijken bij de opeldealer. Ik denk dat die je kunnen vertellen of de waterpomp stuk is (kun je zien aan het gaatje op de waterpomp; als hier kalk zit dan weet je dat de waterpomp stuk is. Dit is wat ze me vertelden).
Het getik dat ik vanuit het blok hoorde (alleen als ik in de auto zit) is nu bijna helemaal weg. Voorheen had ik er ook last van als de motor warm was. Nu dus alleen nog een heel klein beetje als de motor koud is. Ik vraag me ook nog steeds af waar dat irritant geluid vandaag komt. Misschien is het wel de versnellingsbak? Ik weet het ook niet meer.

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt en dat je de waterpomp en distributie na laat kijken.

maestro6824 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.