close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Tigra X16XE: Inhouden

Sinds kort heeft m'n Opel Tigra X16XE (bouwjaar 1997, KM 80000) het volgende probleem:

- Motor houdt vaak in (alsof er geen ontsteking is) als je probeert een gematigde gelijkblijvende snelheid probeert te rijden. (bv 80 KM per uur)

Het probleem verdwijnt na een een flink stuk snelweg te rijden of 20 minuten in de file staan of stads rit. Probleem doet zich nooit voor als je het gas wat dieper intrapt. Bij stationair fluktueert het toerental af en toe spontaan tussen 500 & 1500 toeren.
Na de eerste start op een dag is het probleem vaak NIET aanwezig, echter wel bij de volgende ritten (tot de 20 minuten file/stad zijn verstreken)

Mischien is het ook handig om te vermelden dat de motor een "PowerBox" van Manzel heeft (sinds KM 15000) en dat bij bij 72000 km de kleppen zijn vervangen vanwege een gebroken distrubutie riem.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?


Geplaatst door

gemro (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is dit probllem begonnen nadat de cilinderkop vervangen is omdat de riem gebroken was???

Opeltje 0
badge

22 jaar

Het probleem doet zich de afgelopen 1000Km voor, de cilinderkop is vervangen +- 10.000km geleden. (dus 9.000 km geen probleem gehad)

gemro 0

22 jaar

ok dan kunnen we dat vergeten.

als het toerental omhoog gaat kan dit duiden op een lfr probleem of een vacuum lek in het inlaattraject. (vacuumslangen,inlaatpakking)
ook de egr klep geeft wel eens problemen bij deze tigra's.

maar meer waarschijnlijk lijkt mij dat je temp sensor voor je ecu de boel vernaggeld en daardoor het toerental oploopt en de inspuithoeveelheid zo nu en dan in de war is.
het toerental loopt dan op omdat de ecu denkt dat de motor nog koud is.
overigens valt hier geen foutcode op, of deze sensor moet geen weerstand meer hebben. dus het motorlampje blijft uit.

deze temp sensor zit in het thermostaathuis gedraaid. (rechts naast de distributiekap)
overigens ben ik met de powerbox niet bekend dus daar kan ik je niets over zeggen.

Opeltje 0
badge

22 jaar

Ik heb het inlaat traject drie maal op lekken gecontroleerd. Aangezien het probleem begon vlak nadat ik het luchtfilter had vervangen was m'n eerste gedachte dat ik het zaakje niet goed had gemonteerd c.q. een slang kapot had getrokken bij het demonteren. Maar intussen lijkt me een lek niet waarschijnlijk aangezien het probleem verdwijnt indien de motor goed warm is en met koude/half warme motor ook niet altijd aanwezig is (maar meestal wel) een permanent lek zou volgens mij ook een meer gelijkblijvend probleem moeten opleveren.

Regelt de temp sensor ook het activeren van de "stofzuiger"? zo ja dan lijkt me de sensor prima in orde.
Ik denk dat de anti pingel functie het toerental (tijdelijk) opdrijft; Als het probleem zich voordoet valt eerst het toerental terug tot 400/500 toeren voordat het toerental naar 1500 toeren gaat (en daarna langzaam richting het normale stationair toerental wordt afgeregeld) waarna of het probleem over is of de cyclus opnieuw begint.

Over de powerbox:
De powerbox vervangt het hele luchtinlaat traject tussen het luchtfilterhuis en de luchtinlaat van de motor. Het nieuwe traject is wijder en veel korter dan origineel zodat er veel meer lucht kan worden aangezogen als je het gas echt intrapt en het tijgertje laat grommen.(een wereld van verschil bij 5000 tot 6500 toeren)
één klein nadeel van de powerbox is dat vanwege de verminderde luchtweerstand in het inlaat traject het motor lampje ook bij normale omstandigheden aan kan gaan. (bij gas los laten) De technici bij Manzel hebben daar een zeer simpele oplossing voor; verwijder het lampje, dan kan het ook niet oplichten! (ik weet dus niet of het lampje wegens een storing op had moeten lichten)

Kan een vuile egr klep het inhouden verklaren? ten tijde van de eerste symtomen reed ik met goedkope Spaanse benzine van een discount pomp (77 euro cent/liter).
Waar kan ik die klep exact vinden en op werking controleren?

gemro 0

22 jaar

een vuile of slecht werkende egr klep kan zeker het inhouden verklaren. wat de temp sensor betreft: deze regeld ook de stofzuiger schakeling. het vervelende is dat als de sensor zo nu en dan even een andere hogere/lagere weerstand heeft en zodoende de ecu in de war brengt. dan hoeft niet altyd de stofzuiger aan te gaan. dit hangt dus af van de afgegeven waarde.

de egr klep zit helaas op een lastige plaats. namelijk op de inlaatspruitstuk boven de startmotor. je kunt er echt lastig bij, maar het wil wel. nu vraag ik mij ineens af af door deze powerbox de gehele inlaatspruitstukken zijn vervangen. want dan zal er waarschijnlijk ook geen egr klep aanwezig meer zijn.

wat het schoonmaken betreft: demonteren en reinigen en kijken of de plunjer soepel beweegd als je hem indrukt en niet af en toe open blijft staan.

Opeltje 0
badge

22 jaar

Nog wat kleine vragen voordat ik ga sleutellen;

Wat zijn de normale waardes voor de temp.sensor ?

Bij het lezen van "Corsa GSI Promleem" vroeg ik me af of het niet de potmeter van de gasklep (hoekverdraaing) zou kunnen zijn?, aangezien het het probleem alleen bij stationair en bij minimaal gas pedaal ingedrukt zich voordoet. Motor houdt niet in als ik bv bij 40 km/u h'm in z'n vijf zet en gas geef, ook 80 km/u in z'n twee werkt prima.

Ik geloof niet dat ze de EGR klep hebben verwijderd bij het inbouwen v/d powerbox, ik herrinner dat ik alle verwijderde onderdelen keurig in een doos meekreeg, dat bevatte alleen pasieve dingen. (Alles vanaf het luchtfilter tot en met die mooie buizen die bij een ecotec motor over het blok naar het inlaatspruitstuk gaan, waarbij het gedeelte van de gasklep, uiteraard, in het nieuwe traject opnieuw is gebruikt. Volgens mij is de Powerbox zelf rechtstreeks bovenop het inlaatspruitstuk gezet)

gemro 0

22 jaar

kan je de exacte waardes zo niet vertellen. ik test ze altijd met de opel tech 1/2.tuurlijk zou het ook een gaskleppositiesensor kunnen zijn. om het makkelijke te maken zou ik allereerst de auto uit laten lezen. kan je een hoop zoek en sleutelwerk schelen.

Opeltje 0
badge

22 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.