Dit is 6 traps-automaat. Vanaf 2006 met caravan gereden, geen probleem. Sinds 2014 zonder caravan. KM-stand nu 155.900. Vorig jaar bij omhoog rijden in de bergen probleem met wegvallen vermogen, de snelheid daalde naar ca. 50 - 60 km. Cruise-control werkt niet meer, lampje motormanagement brand. Motor reageert niet meer op gaspedaal. Halverwege de afdaling gaat lampje uit en is alles weer normaal. Op de vlakke weg komt dit niet voor. Uitsluitend in de bergen.
Wie kan mij raad geven????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe zwaar werd de motor belast en hoog liep de motortemperatuur op ?
Lijkt er op dat er iets te heet wordt en de motor in veilige modes gaat , zodra de boel weer afgekoeld is , tijdens de afdaling dus , komt het weer goed.
Hai Kaleido, dank voor je reactie. Belasting 2 personen en normale bagage. Steigingspercentage 7-8%, dus moet makkelijk gaan. Vroeger met zware caravan nooit problemen en nu zonder......
Opel gebeld en die gaf mij de raad niet in de DRIVE (6 traps-automaat) te rijden, maar schakelen. Transmissiebak-olie zou te heet worden. Er is geen temp.meter. Zou het kunnen dat de olie in de schakelbak verouderd?
Begin 2014 waren er, in de drive-stand schokjes bij schakelen van 2 naar 3. Bak laten spoelen met Km-stand 133.000 en schokken weg. Dit was augustus 2014.
Heb je enig idee??? Wacht met spanning je bericht af. M.v.g. Frans Besselink
8 jaar
Opel heeft gelijk...in de bergen alleen gebruik maken van handmatig schakelen, ook om af te dalen NIET in drive...de auto moet kunnen afremmen op de motor en dat gaat niet in Drive.
Lees anders even het boekje door.
Dat is wat ik ook vermoed , de boel wordt overbelast , ik zou de automaatbak eens laten controleren op foutcodes.
Zit er een oliekoeler op de bak , deze zit meestal dan in de radiateur , mocht deze niet goed werken , gaat het ook fout , dus uitlezen of er daarin iets te vinden is.
Als er veel slip is in de bak , krijg je vervuiling en gaat alles slechter werken , en ja olie kan verslijten.
Als hij met caravan geen problemen had op het zelfde stuk en nu zonder caravan wel, denk ik niet dat het oplost met de automaat handmatig te schakelen. Hoogstens kun je het moment dat de fout optreed zo probeeren omzeilen.
Aangezien het motormanagement lampje is gaan branden, kun je hem beter laten uitlezen, en weet je waar je het moet zoeken.
Zou zo maar een gevalletje te hoge turbodruk kunnen zijn, al gaat de noodloop dan meestal pas over bij aan en uitzetten contact. Iets temperatuur gerelateerd Klink dan inderdaad logischer zoals kaleido al aangaf.
8 jaar
Heren, hartelijk dank voor uw adviezen. Zal hier mee aan de gang gaan bij de garage.
Nogmaals hartelijk dank!!!!!!!
M.v.g. Frans Besselink
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar