close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: inhouden motor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV

Goedemiddag,

Zal me even voorstellen, ben pascal en heb sinds een maand of 3 een opel omega gekocht voor weinig geld met hier en daar wat werk. binnenkant super netjes motorisch ook redelijk ok. (voor zover ik kan dat kan beoordelen)
Het is een 2.0 16V uit 1995

Alleen nu begint de motor op een hoog toerental soort van in te houden (stotteren, klapperen)..
ik heb de dingen nagekeken wat ik dacht dat het was, (ook met dank aan een ander forum) maar helaas is het probleem nog niet verholpen!
Ik heb het gasklephuis schoongemaakt inc de carterontluchtings pijpjes. Vuil eruit gehaald met remreiniger en vervolgens goed ingespoten met wd40.
Ook heb ik er 4 nieuwe bougies ingegooit, en gekeken of de verdelerkap het goed deed.

Ik hoorde dat het misschien de kv sensor voor de ecu kan zijn, maar ben nog een beginner en heb zelfs na uren speuren helaas niet meer informatie kunnen vinden..
Mijn spruitstuk is wel lek (Ga ik ook nog maken) maar heb zelf zo'n vermoeden dat dat het probleem hiervan niet is.

Heeft iemand misschien een idee wat het probleem kan zijn?
En als het wat met de kv sensor te maken heeft misschien wat extra info wat betreft: plaats sensor, het eventueel kunnen doormeten ervan en hoe eventueel te demonteren.

Ik hoop dat iemand deze beginnend omega liefhebber kan verder helpen
Groeten pascal

Geplaatst door

omegap (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je dat lekke spruitstuk gemaakt hebt zal de auto een stuk beter rijden.
Dat is wel een hele grote oorzaak voor je klacht.
Welke is het? Inlaat of uitlaat?

oldford 0
badge

13 jaar

oke vanwege dat ie dan geen druk opbouwt ofzo ?
het is het uitlaat spruitstuk (denk ik ) veel lawaai bij veel gas geven, normaal rijden minder lawaai..

omegap 0

13 jaar

houdt het toch maar op het spruitstuk

kleijn 0

13 jaar

Door het lek komt lucht in de uitlaat (die zuurstof bevat) en dat geeft een foutief signaal op de lambdasonde (die zuurstof meet).
Gaat ie ook nog meer benzine van gebruiken.

oldford 0
badge

13 jaar

oldford bedank voor je uitleg, het is een stuk duidelijker zo.
En wat betreft het meer verbruiken van benzine doet ie zeker!
ik ga van zo snel ik tijd heb het spruitstuk vervangen, zijn hierbij nog dingen waar ik op moet letten? is er eventueel een 'how to' daarvoor?
Ik laat het even weten als het probleem hiermee wel of niet is verholpen.

Groeten

omegap 0

13 jaar

ja op de terugslag klep die op het spruitstuk is gemonteerd

kleijn 0

13 jaar

Dank je willem,
heb jij misschien een aantal foto's of een beschrijving wat betreft demontage van spruitstuk?

Gr.

omegap 0

13 jaar

kijk morgen even heb al geprobeerd
kon niet op tis

maar het is niet moeilijk alleen k... om er bij te komen

kleijn 0

13 jaar

Zou super zijn willem,
Ja had al even gekeken in m'n auto, maar indd erg weinig ruimte : (

zie het morgen wel gr.

omegap 0

13 jaar

Uitlaatspruitstuk uit- en inbouwen (X 20 XEV)

Let op

Lekkages in het secundaire luchtsysteem kunnen schade aan de katalysator en de motor veroorzaken.

Uitbouwen, demonteren

Massakabel van accu afkoppelen.

Kabeltrosstekker (1) van de Lambdasonde aan transmissie losmaken.

Voorste uitlaatpijp uitbouwen.

Luchtslang (3) van terugslagklep secundaire luchtinjectie (2) verwijderen.

Bevestigingsbouten (1) van uitlaatspruitstuk verwijderen en houder terugslagklep secundaire luchtinjectie (2) verwijderen.

Afschermplaat van uitlaatspruitstuk verwijderen.

Slang carterventilatie van klepdeksel en flens carterventilatie van cilinderblok demonteren.

Bevestigingsbouten (3) van uitlaatspruitstuk verwijderen en metalen buis secundaire luchtinjectie (4) uit uitlaatspruitstuk trekken. Oliepeilstaaf verwijderen.

Uitlaatspruitstuk van cilinderkop demonteren.

Reinigen

Pakkingsvlakken reinigen en pakkingsresten verwijderen.


Inbouwen, monteren

Uitlaatspruitstuk met nieuwe pakking en nieuwe bevestigingsmoeren aan cilinderkop monteren.

Koppel

Bij uitvoering met eenlaagspakking – 22 Nm.

Bij uitvoering met meervoudige metalen lagenpakking:

Stap 1 – in de volgorde 9 7 8 2 4 3 9 7 2 4 – 14 Nm.

Stap 2 – in de volgorde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 – 22 Nm.

Stap 3 – in de volgorde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 – 22 Nm.

Oliepeilstaaf plaatsen.

Bevestigingsbouten voor metalen buis secundaire luchtinjectie met montagepasta (wit) insmeren. Metalen buis secundaire luchtinjectie met nieuwe afdichtringen in uitlaatspruitstuk zetten en bevestigen – aanhaalkoppel 20 Nm.

Flens carterventilatie met nieuwe pakking op cilinderblok monteren – aanhaalkoppel 25 Nm. Slang carterventilatie aan klepdeksel monteren.

Afschermplaat en houder terugslagklep secundaire lucht aan uitlaatspruitstuk monteren – aanhaalkoppel 8 Nm.

Luchtgeleideslang met veerbandklem aan terugslagklep secundaire lucht bevestigen.

Voorste uitlaatpijp inbouwen.

Kabeltrosstekker lambdasonde samensteken en aan transmissie bevestigen.

Massakabel aan accu koppelen.

kleijn 0

13 jaar

bedankt willem.
laat je even weten als het gelukt is.
groeten

omegap 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.