Goedemiddag,
Zal me even voorstellen, ben pascal en heb sinds een maand of 3 een opel omega gekocht voor weinig geld met hier en daar wat werk. binnenkant super netjes motorisch ook redelijk ok. (voor zover ik kan dat kan beoordelen)
Het is een 2.0 16V uit 1995
Alleen nu begint de motor op een hoog toerental soort van in te houden (stotteren, klapperen)..
ik heb de dingen nagekeken wat ik dacht dat het was, (ook met dank aan een ander forum) maar helaas is het probleem nog niet verholpen!
Ik heb het gasklephuis schoongemaakt inc de carterontluchtings pijpjes. Vuil eruit gehaald met remreiniger en vervolgens goed ingespoten met wd40.
Ook heb ik er 4 nieuwe bougies ingegooit, en gekeken of de verdelerkap het goed deed.
Ik hoorde dat het misschien de kv sensor voor de ecu kan zijn, maar ben nog een beginner en heb zelfs na uren speuren helaas niet meer informatie kunnen vinden..
Mijn spruitstuk is wel lek (Ga ik ook nog maken) maar heb zelf zo'n vermoeden dat dat het probleem hiervan niet is.
Heeft iemand misschien een idee wat het probleem kan zijn?
En als het wat met de kv sensor te maken heeft misschien wat extra info wat betreft: plaats sensor, het eventueel kunnen doormeten ervan en hoe eventueel te demonteren.
Ik hoop dat iemand deze beginnend omega liefhebber kan verder helpen
Groeten pascal
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je dat lekke spruitstuk gemaakt hebt zal de auto een stuk beter rijden.
Dat is wel een hele grote oorzaak voor je klacht.
Welke is het? Inlaat of uitlaat?
oke vanwege dat ie dan geen druk opbouwt ofzo ?
het is het uitlaat spruitstuk (denk ik ) veel lawaai bij veel gas geven, normaal rijden minder lawaai..
13 jaar
houdt het toch maar op het spruitstuk
13 jaar
Door het lek komt lucht in de uitlaat (die zuurstof bevat) en dat geeft een foutief signaal op de lambdasonde (die zuurstof meet).
Gaat ie ook nog meer benzine van gebruiken.
oldford bedank voor je uitleg, het is een stuk duidelijker zo.
En wat betreft het meer verbruiken van benzine doet ie zeker!
ik ga van zo snel ik tijd heb het spruitstuk vervangen, zijn hierbij nog dingen waar ik op moet letten? is er eventueel een 'how to' daarvoor?
Ik laat het even weten als het probleem hiermee wel of niet is verholpen.
Groeten
13 jaar
ja op de terugslag klep die op het spruitstuk is gemonteerd
13 jaar
Dank je willem,
heb jij misschien een aantal foto's of een beschrijving wat betreft demontage van spruitstuk?
Gr.
13 jaar
kijk morgen even heb al geprobeerd
kon niet op tis
maar het is niet moeilijk alleen k... om er bij te komen
13 jaar
Zou super zijn willem,
Ja had al even gekeken in m'n auto, maar indd erg weinig ruimte : (
zie het morgen wel gr.
13 jaar
Uitlaatspruitstuk uit- en inbouwen (X 20 XEV)
Let op
Lekkages in het secundaire luchtsysteem kunnen schade aan de katalysator en de motor veroorzaken.
Uitbouwen, demonteren
Massakabel van accu afkoppelen.
Kabeltrosstekker (1) van de Lambdasonde aan transmissie losmaken.
Voorste uitlaatpijp uitbouwen.
Luchtslang (3) van terugslagklep secundaire luchtinjectie (2) verwijderen.
Bevestigingsbouten (1) van uitlaatspruitstuk verwijderen en houder terugslagklep secundaire luchtinjectie (2) verwijderen.
Afschermplaat van uitlaatspruitstuk verwijderen.
Slang carterventilatie van klepdeksel en flens carterventilatie van cilinderblok demonteren.
Bevestigingsbouten (3) van uitlaatspruitstuk verwijderen en metalen buis secundaire luchtinjectie (4) uit uitlaatspruitstuk trekken. Oliepeilstaaf verwijderen.
Uitlaatspruitstuk van cilinderkop demonteren.
Reinigen
Pakkingsvlakken reinigen en pakkingsresten verwijderen.
Inbouwen, monteren
Uitlaatspruitstuk met nieuwe pakking en nieuwe bevestigingsmoeren aan cilinderkop monteren.
Koppel
Bij uitvoering met eenlaagspakking 22 Nm.
Bij uitvoering met meervoudige metalen lagenpakking:
Stap 1 in de volgorde 9 7 8 2 4 3 9 7 2 4 14 Nm.
Stap 2 in de volgorde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 22 Nm.
Stap 3 in de volgorde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 22 Nm.
Oliepeilstaaf plaatsen.
Bevestigingsbouten voor metalen buis secundaire luchtinjectie met montagepasta (wit) insmeren. Metalen buis secundaire luchtinjectie met nieuwe afdichtringen in uitlaatspruitstuk zetten en bevestigen aanhaalkoppel 20 Nm.
Flens carterventilatie met nieuwe pakking op cilinderblok monteren aanhaalkoppel 25 Nm. Slang carterventilatie aan klepdeksel monteren.
Afschermplaat en houder terugslagklep secundaire lucht aan uitlaatspruitstuk monteren aanhaalkoppel 8 Nm.
Luchtgeleideslang met veerbandklem aan terugslagklep secundaire lucht bevestigen.
Voorste uitlaatpijp inbouwen.
Kabeltrosstekker lambdasonde samensteken en aan transmissie bevestigen.
Massakabel aan accu koppelen.
13 jaar
bedankt willem.
laat je even weten als het gelukt is.
groeten
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar