[b]Door moderator verplaatst[/b]
Opel Omega 1999 (ook Koltec). Is in eerste instantie opgelost door het veertje onder de plunjer in het (inmiddels gereviseerde) gasverdeelhuis te vervangen door een iets langer exemplaar. Dat bleek later weer problemen op te leveren bij de APK: CO te hoog. Dat was niet goed te krijgen tot ik bedacht dat het met het vervangen van het veertje te maken zou kunnen hebben.
Twee gebruikte exemplaren op de kop getikt. Met het ene erin werd het CO nog veel hoger, met het andere was het CO-probleem opgelost. Het inhouden en op benzine overspringen is niet teruggekomen. Wel zorgen dat de gasinstallatie goed is afgesteld. Dat luistert nogal nauw bij dit systeem."
Het gaat in wezen om twee problemen met een Koltec/Necam systeem, waarbij de auto op benzine helemaal goed is:
- inhouden op gas, vooral als je na een eind met min of meer constante snelheid te hebben gereden gas bijgeeft; soms moet je dan even op benzine overschakelen om weer op snelheid te komen, soms schakelt het systeem zelf over op benzine;
- een te hoge CO-waarde om door de APK te komen.
In de verschillende discussies op autosites is voor beide problemen dikwijls het schoonmaken of reviseren van het gasverdeelhuis langsgekomen, in veel gevallen met succes. Ik had beide problemen. Na revisie van het gasverdeelhuis, afstellen van het gas en vervangen van het veertje was het eerste opgelost. Het heeft een hele tijd geduurd voordat duidelijk was dat dat nieuwe veertje het oplossen van het tweede probleem onmogelijk maakte.
Vr. groeten,
Rob Wegman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor de bijdrage.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar