Opel Astra G X1.6XEL: Inhouden / stotteren / hoog toerental

Bouwjaar: 1998

Hallo

In december heb ik een Astra G X1.6XEL uit 98 aangeschaft. Sinds de aanschaf het volgende probleem:

Bij het loslaten van het gas (bijvoorbeeld bij naderen stoplicht) en het vervolgens weer gas bijgeven stottert de auto erg (stotteren lijkt niet helemaal de juiste omschrijving - hij lijkt af te slaan en maakt vervolgens een "bokkesprong" waardoor je opeens vooruit schiet). Daarna blijft de auto in een hoog toerental draaien, ook bij stationiar (ca. 3000 toeren). Dit gaat pas weg bij het afzetten van de motor.

De auto is reeds drie keer teruggeweest. De delaer heeft de software vervangen, injectiereiniger toegevoegd en het gaskleppenhuis gereinigd (overigens, de motor geeft geen storing aan)

Het probleem is er echter nog steeds!!!

Kan iemand mij a.u.b. vertellen wat dit kan zijn. De dealer beweert nu dat het nu eenmaal in dit type auto zit (wat mij onwaarschijnlijk lijkt)

Alvast bedankt voor jullie reactie

metje

Geplaatst door metje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

dit hoort niet zo lijkt mij.....mogelijk is de lfr (stationair regelmotor) de oorzaak. of vacuum lekkages in het inlaattraject. bovendien heeft deze motor een egr klep die vaak problemen bezorgt.

metje (0), 20 jaar geleden

Opeltje bedankt voor je snelle reactie. Morgen moet hij terug naar de dealer. Zorgt de EGR klep dan voor het stotteren? Men wil deze namelijk niet zomaar vervangen vanwege de kosten. Is er nog een andere mogelijkhied als vervangen ??Ik heb al heel wat gezocht op deze site en daar las ik ook wat over de stappenmotor.Kan dit er ook mee te maken hebben?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

de stappen motor kan de toerental problemen veroorzaken...

de egr klep het stotteren...reinigen/gangbaar maken van de klep wil ook wel eens helpen.

Harry de Groot (0), 20 jaar geleden

Hallo!

Heb misschien een rare vraag. Ik ben in discussie met de garage en misschien wil jij uitsluitsel geven. Ik heb namelijk het probleem dat bij mij het lampje (auto met steeksleutel) niet gaat branden als ik mijn auto op het contact zet. Dit zou volgens het boekje wel moeten. Ik heb hetzelfde type Astra als jouw. Zou jij willen kijken of dit lampje gaat branden en zou je dit mij willen laten weten?

Volgens mij is er bij dit type auto een terugroep actie geweest voor de EGR klep. Dus dit zou je kunnen proberen.........

Groeten,
Harry

ComTech (0), 20 jaar geleden

Dat lampje met sleuteltje zit pas op astra's van bouwjaar 2001 of nieuwer.
Dus bij een '98 (x16xel) niet. daar heb je alleen het motorlampje.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

astra van 98 met x16xel heeft geen terugroep actie gehad voor egr klep......

metje (0), 20 jaar geleden

Hallo Harry,

Ik neem aan dat de vraag over het lampje door Comtech voldoende is beantwoord. Er zit bij mij inderdaad niet zo'mn lampje op.

Ik heb wel nog een vraag aan jou. HEt prbleem dat ik heb beschreven (zie de eerste vraag), is dit ook bij jou voorgekomen? Volgens de dealer is het een normaal verschijnsel bij het type dat ik heb.

Groeten

Jordi

metje (0), 20 jaar geleden

Hoi Opeltje,

De EGR klep is vervangen (zie originele vraag) echter stationair draait de auto soms nog wat hoog (na dat je al een tijdje hebt gereden) HIj loopt dan naar 1500 toeren op maar zakt dan ook weer vrij snel terug. Hij blijft dan wel even onrustig. VOlgens de garage kan dit de lamda sonde (Als je dat zo schrijft) zijn. DEze laat hem dan hoog draaien om vervuiling uit het systeem te halen. klopt dit???? Ik heb hier mijn twijfels bij

Groeten

Jordi

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk dat dit de naloop regeling is.....dit is voor het milieu...ik kan het natuurlijk op afstand niet beoordelen..maar ik denk dat hun gelijk hebben.

metje (0), 20 jaar geleden

hallo Opeltje,

Het probleem wat ik in eerste instantie omschreef blijft bestaant. Simpleweg lijkt het alsof je te weinig gas geeft bij het optrekken waardoor hij af wil slaan en je vervolgens gas bij geeft. Je krijgt dan een schok door de hele auto. Ook bij uitlopen bij een stolicht en vervolgens weer gas geven is er weer het probleem. De garage heeft reeds nagelopen wat jij aangaf en ook de EGR vervangen. Het probleem is er dus nog. heb je nog goede suggesties

Jordi

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

maakt het ook wat uit of de motor warm of koud is?

metje (0), 20 jaar geleden

Meestal gebeurt het als je al even hebt gereden en de motor al opgewarmd is. Ik heb deze week een lijst bijgehouden en het gebeurt eigenlijk nooit net nadat ik net vertrokken ben (meestal toch al een kilometer of 20 gereden.

Ik had met dit koude weer gisteren echter ook startproblemen. Normaal draai ik de sleutel om en stat hij meteen. Gisteren duurde het vrij lang. (5 seconden). Overkoepelend heb ik dus de volgende problemen:
-Als ik optrek in zijn 1 dan lijkt de auto sterk in te houden maar opeens weer te "pakken" waardoor je ontzettend stotend van je plaats komt
-na het bovenstaande blijft het toerental bij ongeveer 2000 toeren hangen
-soms startproblemen

Ik hoorde iets van een bobine die hier mee te maken kan hebben??

Wellicht weet jij nog meer mogelijk oorzaken. Ik wil uiteindelijk met deze info naar de dealer om hem een voorzet te kunnen geven.

Alvast bedankt

JOrdi

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

een astra van 1998 heeft nog geen bobinerail....die kwamen pas op de latere modellen...mogelijk zijn de bougiekabels wel niet fris meer.....ik zou de wagen gewoon bij de dealer neerzetten en hun de tijd gunnen om het probleem op te lossen....en natuurlijk je klachten goed uitleggen...en ev rijden gaan met een monteur.

metje (0), 20 jaar geleden

EMC computer is vervangen. Probleem lijkt nu weg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.