Opel Zafira: Intercooler plaatsen

Bouwjaar: 2000

Op mijn niet al te vlotte Zafira 2.0 Di wil ik een intercooler plaatsen. Ik heb hem al ingebouwd op de juiste plek.
Twee vraagjes: heeft het uberhaupt zin om zo'n intercooler te plaatsen en waar kan ik de benodigde slangen/pijpen aanschaffen? De dealer (Merel, Heerhugowaard) keek me nogal schaapachtig aan en kon het naar zijn zeggen niet bestellen.

MiniJack

Geplaatst door MiniJack (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Jack,

Als jouw Zafira geen turbo heeft, heeft het plaatsen van een tussenkoeler ook geen zin. Wat die doet is het afkoelen van de gecomprimeerde lucht van de turbo voordat die de motor in gaat. De afgekoelde lucht is dichter en bevat per volume dus meer zuurstof. Zonder turbo zuigt de motor rechtstreeks buitenlucht aan en deze is veel minder heet (dus vanzelf al dichter).
Volgens mijn gegevens heeft jouw Zafira wel een turbo, hoewel "DI" anders doet vermoeden. Je zou misschien het slangenwerk van de DTI kunnen gebruiken, als het blok verder hetzelfde is.

Als je alleen de tussenkoeler plaatst en verder niets verandert, is het enige effect dat de motor thermisch minder zwaar belast wordt. Om hogere prestaties te halen, zul je ook de ingespoten hoeveelheid brandstof nog moeten vergroten. Dat kan bijvoorbeeld via chiptuning.

Succes, Thijs

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Een zafira DI heeft wel degelijk een turbo (low pressure turbo)

De tussenkoeler zal wel effect hebben dit werkte ook bij een peugeot 205 D-turbo.

m.v.g Willem

MiniJack (0), 19 jaar geleden

Inderdaad heeft mijn 2.0 Di wel een turbo. Maar het blijft een trage diesel. Menig (bouwvakkers)busje trekt mij er uit bij een verkeerslicht. Om het vermogen wat op te krikken heb ik er een paar jaar geleden al 'n Powermodule opgezet. Is wel te merken: de auto is een beetje zuiniger geworden en ook trekt ie duidelijk wat beter op. Nadeel is dat bij het schakelen je het gevoel krijgt dat je continu met een slippende koppeling rijdt. Het voelt heel anders aan. Ik heb de "tuningbox" via een schakelaar geplaatst zodat ik het effekt tijdens het rijden kan aflezen op de boordcomputer. Iig het verbruik. Via jumpers kan ik ook nog inwendig in het kastje wat wijzigen, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Er wordt een flink hoger koppel beloofd en ook het aantal PK's moet zo'n 20+ zijn. Ik denk ook wel dat het klopt.
Toch blijf ik de auto traag vinden. Met de komst van de opvolgmotor (de 2.0 Dti?) is het wel een stuk verbeterd, schijnt het.Hoger koppel ook en meer PK's.
Door de plaatsing van de intercooler, uit een schadeauto, moet er wel een merkbare verbetering komen. Zoals ik al zei, hij zit al op z'n plek. Nu nog de zaak met de benodigde slangen aansluiten. maar hoe kan ik daaraan komen. De dealer werkt niet echt mee! :-( Weet iemand een bedrijf die dat spul universeel levert?

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Origineel is de DI motor nooit met inter cooler geleverd, Dus de dealer kan hier geen info over geven.

Kan je van die schade auto ook de slangen niet over zetten dan??
Of anders die slangen bestellen
Of passen de slangen van een DTI niet?? die heeft standaard intercooler.

Willem

abbeyrules (0), 19 jaar geleden

Ik zou ook de slangen bij een auto-demontagebedrijf proberen te krijgen

woesch (0), 19 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/index.php?topic... Hiergeeft Opeltje al aan dat het niet mogelijk is om van een DI een DTI te maken.
Misschien is dit nuttige informatie en scheelt het een hoop ergenis.

Groeten Woesch

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

ook passen de slangen niet van een dth niet ....de turbo aanluiting hoek is anders helaas.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.