Ik ben in het bezit van een opel corsa hatchback C1.4NZ U9 (benzine bouwjaar 1990)
Het probleem is dat ik de binnentemperatuur niet behagelijk warm krijg. De thermostaat is reeds vervangen, maar geen resultaat. De thermometer op het dashboard staat op een kwart (eerste streep na het blauwe gedeelte). De motor schijnt dus wel warm te worden...?
Ik kan de auto alleen warm krijgen als ik een deel van de radiator afplak, dit is nogal een drastisch lapmiddel en ik denk dat er vast wel iets anders aan gedaan kan worden.
Als ik een deel van de radiator afplak loopt de temperatuur op het dashboard op tot ongeveer de halve schaal. Dan wordt de auto behagelijk warm.
Misschien heeft iemand een idee/hetzelfde probleem gehad??
Alvast bedankt,
groet
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou toch denken aan een thermostaatprobleem...
Is de thermostaat vervangen door een nieuw exemplaar? Want vervangen door een gebruikt exemplaar dat ook niet goed werkt is natuurlijk wel een risico....
En is je koelvloeistofpeil OK?
Ik heb een nieuwe thermostaat gehaald bij een erkend opel dealer. Heb hem er ook zelf ingezet. De werking is exact hetzelfde als de voorgaande thermostaat. Hij werkt wel, anders kwam de temperatuurmeter op het dashboard niet uit de hoek.
Koelvloeistof is ook niet het probleem, zit gewoon vol zoals het hoort. Wat ik wel eens merk met de koelvloeistof is dat het potje af en toe leegloopt. Maar kan nergens een lek vinden,heb er een heel tijdje bovengestaan met stationair lopende motor, maar geen druppel wordt er gelekt! En toch loopt het potje af en toe leeg, kan dit ermee te maken hebben?
19 jaar
ik ken deze klagten vervang je kachelradiateur maar en heel je probleem is van de wereld.
gr tijne
19 jaar
Martijn de kachelradiateur zeg je, is dat het zelfde als de radiateur? Of is dit een speciale unit? Misschien een domme vraag, maar waar zit deze kachelradiateur? Ik heb er namelijk nog niet eerder van gehoort.
19 jaar
deze zit onder in het kachel huis binnen in de auto.
als je onder je motor kap kijkt zal je zien dat er twee koel slangen naar binnen gaan die gaan naar de kachel radiator.
gr tijne
19 jaar
Oke, ik zal eens gaan kijken! Kan ik op een of andere manier testen of deze werkt, of defect is?
19 jaar
nee niet echt.
de kanaaltjes verstoppen een beetje waardoor er neit voldoende heet water door heen spoelt en de auto van binnen niet warm wort.
en door dat de themp voeller van het dasbord bij de uitgang vaqn deze slang zit meet deze verkeerder wardes omdat er niet voldoende heet water langs stroomt.
gr tijne
ps: meschien dat iemand het hier weet maar ik heb er nog een ligen van een astra is een half jaar gebruikt als je weet of dat past moet je het maar zegen.
19 jaar
temp voieler in je dashboard bij een 90er corsa?????
dat heb je alleen met ECC
Willem
Volgens mij bedoeld Martijn de temperatuurmeter die bij het thermostaathuis zit, waar de slang van de kachel uitmondt?
19 jaar
Ik ga het eens allemaal bekijken. Heb nog ergens een vraagbaak liggen van mijn opel, ga het zaakje eens losschroeven en bekijken! Bedankt voor de reacties! Voor meer tips en trucs mogen er uiteraard nog reacties worden geplaatst, ik ben immers geen automonteur, maar kan wel een beetje sleutelen.
19 jaar
iderdaat kasper.
gr tije
19 jaar
Dat probleem met mijn temp. meter heb ik ook last van bij mijn astra ui '93.
Maar ik heb eens mee gekeken op de tech 1 toen ze hem eeen keer hebben uitgelezen i.v.m. slecht werkende lamda sonde.
De motor temp. was gaf netjes 100 graden aan toen me fan inschakelden maar me temp. meter in mijn dashboard gaf 90 graden aan.
Terwijl de motor temp. sensor het zelde koelvloeistof kanaal gebruikt.
Of heb ik het mis?
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
nou astra als ik het goed heb zit de temp voeller voor je dasbord bij de thermostaat in de buurt en de themp voeller voor de mm aan de andere kand van je kop.
en geloof me ik had de vreemdste problemen.
van de rijksweg af gaan en stoppen bij een stoplicht en de themp viel terug naar de 70 grade.
binnen de beboude kom niet op themp willen komen.
en ga zo maar door heb toen tich x een andere thermostaat er in gezet maakte niks uit.
uiteindelijk mijn kachelradiateur vervangen en alles was over.
gr tijne
19 jaar
Mijn MM temp sensor zit onder mijn gasklephuis in het inlaatspruitstuk net zoals mijn dashboard temp. sensor en die zit op het lucht inlaat kanaal van de 1e cilinder.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
oke dan had ik dat mis sorry maar heb jij dan wel de goede voeller met de goede waarde er in zitten?
gr tijne
19 jaar
is de afdichtings rubber van je thermostaat ook vernieuwd??
temperatuurmeter dashbord wijken vaak heel veel af dus daar kan je bij deze opel niet van op aan verder hebje ook last van je benzine meter?? dan moet je eens denken aan spannings stabilisator maar binnen niet warm worden kan drie dingen zijn thermostaat niet goed ,kachelradiateur verstopt en omdat je zij dat af en toe koelvloeistof verdwijnt de koppakking hoop dat je er iets aan hebt oja de 2 slangen die naar binnen lopen moeten bij warme motor allebei heet zijn zoniet kachelradiateur verstopt
19 jaar
Ik heb het eens bekeken en uit de tip van harnak blijkt dat de kachelradiateur niet verstopt zit, zowel de aanvoer als de afvoerslangen hebben dezelfde temperatuur. De koppakking lijkt me ook niet lek,anders zou ik dat wel zien aan de uitlaat qua vreemde rook. De thermostaat is het ook niet, aangezien deze wel uit de hoek komt en hetzelfde reageert als mijn voorgaande thermostaat (die defect is geraakt en ik heb vervangen door een nieuwe). Wat me wel opvalt is dat de temperatuurmeter op het dashboard slechts op een kwart staat, wat is normaal voor een corsa?? Iemand nog meer tips/trucs om achter de waarheid te komen?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar