Opel corsa diesel: corsa diesel: een goede aankoop

Bouwjaar: 1997

Ik ben van plan een opel corsa diesel te kopen (klein, mooi en zuinig) Maar ik heb nooit een auto gehad en weet dus niet of dit een goede auto is.

Het gaat specifiek om een Opel corsa diesel 3 deurs die ik zoek

Ik had in gedachte bouwjaar 1996-2000

Is het een corsa diesel een goede auto
Is er verschil in corsa's bij verschillende bouwjaren?
Wat zijn de specifieke mankementen bij deze auto?
Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop ervan?

Alvast dank hiervoor!

zomaariemand

Geplaatst door zomaariemand (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kasperht (0), 18 jaar geleden

Ik heb jarenlang met veel plezier in een corsa 1.5TD uit 1996 gereden.

De corsa van 1996 is een tussenmodel qua uiterlijk van de corsa-B. Tussen 1997 en 2000 is er volgens mij niks aan het uiterlijk veranderd. De motoren zijn al die jaren identiek gebleven, alleen is de 1.5D door de 1.7D vervangen rond 1997.

Ik heb specifiek voor de 1.5TD gekozen, omdat dit een net wat pittiger motor is dan de 1.5/1.7D. En problemen door de turbo heb ik nog nooit van gehoord, dus die zullen wel aardig robuust zijn.

De dieselmotor is wat rumoerig, maar redelijk zuinig en was al die jaren storingsvrij (vrijwel alles mechanisch, dus geen elektrische storingen).

Bij hoge km-standen is goed onderhoud wel heel belangrijk om de motor in goede conditie te houden, dus let daar op. Olieverbruik komt vooral voor als de auto niet goed onderhouden is. Uitgestelde kleppen is ook een risico bij auto's van rond de 2,5-3 ton als er sportief in is gereden (ik heb mijn corsa bij 2,5 ton verkocht, en de kleppen waren volgens de dealer nog lang niet uitgesteld).

Er zijn niet echt hele specifieke dingen waar je op moet letten, gewoon de gebruikelijke dingen....maar misschien dat iemand anders hier nog wat weer?

Hans4040 (330) PRO, 18 jaar geleden

Misschien wat roest bij de achterspatborden.
Dit is echt een Opelkwaaltje als daar vanaf het begin niet goed op gelet is.
De beste remedie (als er nog geen roest zit) is , om er olie in te spuiten vanaf de binnenkant , achter de bekleding.

mvg,
Hans.

daninja (0) PRO, 18 jaar geleden

Enige wat ik kan bedenken zijn inderdaad de kleppen.
Als er flink mee getrapt is ben je bij de 150000km wel uigesteld.
Of je moet speciaal dunnere klepstelplaatjes laten maken.

Rutger10597 (0), 18 jaar geleden

De Corsa diesel is zeker een betrouwbare auto. Zelf rij ik in een 3 deurs 1.5 turbodiesel sport van 1997. Hierin zit een Izusu motorblok. Ik hoor van verschillende mensen dat deze beter zijn dan de 1.7 diesels van opel zelf. En ik merk dat je met de turbo snel kan opschakelen, omdat je wat meer trekkracht op lage toeren hebt.

Ik heb hem vanaf 2001 tot nu van 140.000 naar 295.000 km gestuurd (met eigenlijk alleen maar snelwegkilometers). Hij heeft weinig te lijden gehad. Hij heeft me 1 keer laten staan: kapotte dynamo (bij 200.000 km). Da's een dure reparatie (500 eur), maar in principe gewone slijtage volgens de dealer. Bij mij nagenoeg geen olieverbruik (0,5 liter per 15.000 km), en hij rijdt zeer zuinig: gemiddeld 1:20 / 1:21 is geen enkel probleem. Kortom: aanrader, let erop of er normaal mee is gereden en dat de auto goed is onderhouden, dan loop je weinig risico.

Het toeval wil dat ik volgende maand mijn corsa ga verkopen omdat ik een auto van de zaak krijg. Mocht je interesse hebben, laat mij dan maar weten. Hij is opeldealer onderhouden, en de onderhoudshistorie is bekend.

mvg Rutger

kasperht (0), 18 jaar geleden

Rutgers verhaal is idd heel herkenbaar.

Ook ik heb bij precies 2 ton een nieuwe dynamo moeten laten plaatsen. Was redelijk gebruikelijk begreep ik van de dealer rond die leeftijd/km-stand

Wat ik trouwens wel nog een nadeel van de auto vind is de slijtvastheid van de slijtagedelen. Remblokken, lagers en stuurkogel zijn in de jaren dat ik er in gereden meer dan eens vervangen. Maar doordat vervanging ervan vergeleken met andere auto's relatief goedkoop is, is dat niet een ramp. En omdat alles tijdens regulier onderhoud vervangen werd sta je niet vaker bij de garage ofzo...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.