close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Kachelprobleem / ECC probleem temperatuur blijft 'hangen'

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Ben sinds 2 maanden in het bezit van een Vectra B2 met ECC. Overigens mijn eerst met ECC/airco...
Vlak na aankoop bleek de airco ineens niet meer te werken, waar deze met de proefrit het wel deed!!! De airco bleek na controle (afpersen, lek zoeken ed) flink lek te zijn op de koppelingen van de verdamper. Oorzaak: de bout van het klemblok (v/d leidingen) bleek 'losgekomen' te zijn. Losgetrilt wellicht, maar mogelijk zelfs losgedraaid en niet weer vastgezet... De airco is zeer waarschijnlijk door het garagebedrijf zeer kort voor de proefrit dus nog snel even gevuld! De lekkage was namelijk bij ontdekking heel flink, voor de kenners: van 10 naar 3 bar in 5½ uur tijd, op een vulling van 900gram. Met andere woorden het borrelde er letterlijk uit. En dat was niet door toevallig 2 dagen gebruik en 6 dagen stilstand. Door deze garage flink gepiepeld dus.
IK heb als koeltechnisch monteur gelukkig zelf op het werk kunnen fixen en de airco weer werkend gekregen.
Voor dat moment, want het viel me tijdens de weinig vorstdagen al op, dat de ECC de binnentemperatuur (bij een buitentemp van nog maar -5° C) niet tot nauwelijks op een gewenste nivo van 20° C kon krijgen!!! De uitstroomopeningen genereerden zelfs op stand HI maar minimaal warme (lees: lauwe) lucht. De bereikte temperatuur was echter niet van een aangenaam nivo en echt warme lucht kwam er nooit uit. Zelfs dus niet op stand HI. Temp. max bleef op zo'n 18 a 19° C steken (schatting naar gevoel en in vergelijk kamertemp. + kleding) Wel reageerde de kachel vanaf 23° naar stand LO. Boven een instelling van 23 werd de lucht niet meer warmer.

Ik 2 weken terug het advies van een topic op deze site overgenomen en geprobeerd de ECC-kleppen te synchroniseren. Dit leek enig effect te hebben, omdat het in de auto wat warmer werd; naar schatting zo'n 23-24° C. Dat voel ik, omdat ik 23° in andere auto's met ECC altijd net een ONaangename warmte begin te vinden. Op dat moment was de buitentemp ook al weer boven nul gestegen (zo'n + 4°, dus bijna 10° warmer). Ik heb toen een testje gedaan, door de temperatuur eens goed op te stoken en na enige tijd afgekoeld mbv de ECC op 'auto' en de temp op LO. De airco werkte nog... In de 2 weken daarna leek de kachel telkens te verstellen. Denk ik...

Vandaag heb ik een echter een langere rit gemaakt (100km) en nu bleek de kachel ineens niet meer kouder te willen. De temperatuur is enkel nog maar te regelen door de uitstroomkopeningen in het dash dicht te draaien en de fan op laag of uit, evt met het raam open. Ook reageert de ECC niet meer op een ander temp.instelling; de ECC koelt dus mbv de airco ook niet meer. Thuis gechecked, maar de airco werkt indien deze wordt ingeschakeld (hoor althans dat compressor loopt). Koude lucht komt er echter niet meer, de zaak blijft heet indien fan loopt. Tevens voel ik geen uitstroom van lucht op voor- en zijruiten en voeten, zodra de stand 'auto'is ingeschakeld. Dit is wel het geval als ik een andere kleppenstand kies.

Wat is hier aan de hand??? En wat is de oplossing?

Helaas heb ik echt een problemcar gekocht, met ook al defecte lambda-sonde (inmiddels ook gefixed) en tot nu toe 2 foutmelding op ABS die beide kort na aankoop tevoorschijn kwamen. En een (gerenomeerde?) garage die zich van de domme houdt.
Gelukkig kan en doe ik -met hulp van een kennis/automonteur- het nodige zelf, want de wagen is door de vorige eerste eigenaar op zich in prima staat gehouden verkocht. Waarschijnlijk met bovengenoemde zaken als reden. De wagen binnenin is echter na 174.000 km nog bijna als nieuw en roest zit er niet aan. Dus er zitten wat uitdagingen in, maar hij is het me -nu nog- wel waard.

Geplaatst door

Rallye20e (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je er al een meterset aan gehad om te kijken wat er met je drukken gebeurd , als je de airco inschakeld ?

Hallo Ferrie,
De airco-installatie op zich is het probleem niet meer. Die heb ik half januari al gerepareerd en die werkt. 't Is de kachel zelf die hapert. Vandaag werkt de ECC ineens weer naar behoren. Voor zolang het duurt tenminste. Nadat ik vanmiddag de zaak nog eens heb getest, vermoed ik dat er ergens een mechanisch probleem zit in de regeling:
Als je de fan op de laagste stand zet (1) en je de temperatuur graad voor graad bijregelt, dan hoor je de ECC zoemen, maar bij bepaalde stappen veranderd dat bijna direct in een ratelend geluid. Met name als je de regeling in het bereik van 17 tot 23° verstelt. Van 23° naar stand HI is er altijd alleen een korte lichte 'zoem' te horen. Maar onderin daar is het echt zo'n reutel

Rallye20e 0

9 jaar

Die reutel/ratel die je hoort is van een stelmotortje , ik zou eens uitzoeken welke dit geluid veroorzaakt , dan is waarschijnlijk je probleem ook opgelost.

Weet het niet zeker, maar had ooit een Honda FRV gezien die na een herstelling van een aanrijding zowel airco problemen had als verwarmingsproblemen. Na onderzoek en vaststelling dat de airco blijkbaar in het tweede gedeelte van onderdruk ergens een geblokkeerde klep had, duwde ik vooraan even tegen wat buizen en plots hoorde ik een 'ventilatortje' aanschieten. Daarna ging in elk geval dan toch weer de verwarming. Misschien is het ook ergens een aan- of afvoer van lucht met een beetje 'geluk'? In het andere geval, garandeer ik je uren 'zoekplezier' (niet sarcastisch bedoeld, maar alles is leergeld voor ons techniekers).

Laat zeker hier nadien de oplossing weten als je het vond!

Ik zoek intussen ook info over de 'standkachels' van Opel, mijn komende Vivaro zal dat wellicht hebben en weet niet goed wat ze daar mee bedoelen (prijs minder dan die hele dure met timers, dus wellicht gewoon dieselbrander zoals in Diesel voor als je ergens stilstaat zonder motor of als extra verwarmer op diesel; dat stuk wordt normaal op de dieseltoevoerslang mee aangesloten in koppeling).

Het probleem is nog altijd niet opgelost. Door omstandigheden helaas het laatste half jaar niet in staat geweest, naar de oorzaak te zoeken. Ik ben er vrij zeker van dat het iets met een stelmotortje te maken heeft en ben bang dat het een 'klusje' gaat worden dit dingetje te bereiken. Ben al gewaarschuwd voor een uitbouw van het dashboard. Inmiddels heeft mijn aankoop zich al als een echte problemcar ontwikkeld, met oplichtende ABS en motorstoringslampjes, die ook al de nodige -al dan niet effectieve- investering heeft gevergd. Waaronder 2 lambda sondes waarbij bij 1 ervan de storingsmeldingen wel veranderd zijn na vervanging, maar niet verdwenen. De bijnaam ECO-pechmotor lijkt hier helaas opgeld te doen. Maar tot dusver rijdt-ie nog wel, maar lijkt de wagen een technische hobby te gaan worden...

Rallye20e 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.