Goedeavond Opeltje,
Ik ben in het bezit van een Opel Omega 2.0 16v SW uit 1997. 225000km op de teller, op LPG. Zo'n beetje alle bekende problemen uit dit forum gehad, maar het volgende is nieuw. Recentelijk is voor de tweede keer een nieuwe noksensor ingebouwd. Motor sloeg soms met een plofje af. Dat is nu verholpen, maar het volgende probleem blijft:
- motor mist duidelijk vermogen, en
- hij loopt erg luidruchtig, ook als 'ie warm is.
Overigens draait de motor verder mooi regelmatig, zowel op bezine als op gas.
De KAT rammelt een beetje van binnen. De garage meent dat de lawaaierige motor en gemis aan vermogen worden veroorzaakt door de kapotte KAT (is overigens 3 jaar geleden bij Kwitfit vervangen). Kan dit inderdaad het probleem zijn?
Mijn probleem is dat het vervangen van de KAT een hoop geld kost en onzeker is of dat helpt. Kan iemand me verder helpen? Is er een manier om te onderzoeken of het aan de KAT ligt?
Groetjes, Raoul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb dezelfde problemen gehad, de uitlaat was op twee plaatsen lek. Namelijk boven op de achterdemper en de pakking van het uitlaatspruitstuk bij de 1ste cilinder vlak naast het thermostaathuis. Ik kan me echter niet voorstellen dat een kapotte KAT invloed heeft op het vermogen van de auto.
Ik zit zelf ook nog met een probleempje met dezelfde auto, mijn stat. toerental loopt bij een warme motor soms op naar 2000tpm heb jij dit probleem ook al mee gemaakt?
Raoul,
Wanneer de katalysator rammeld ligt het binnenwerk los in de behuizing.
Dit komt doordat het binnenwerk(kiramisch materiaal)gesmolten is door bijv.overslaan van de ontsteking.
Door het gesmolten binnenwerk kan het uitlaatgas niet goed doorstromen,dus de boel zit als het ware verstopt.
Dit heeft als gevolg het slecht trekken van de motor,deze stikt in het uitlaatgas.
Hans
Als de kat nu alweer kapot is, moet je echt op zoek gaan naar de oorzaak hiervoor. Anders gaat deze kat ook weer kapot. Onsteking goed kontroleren dat er geen misfires voorkomen en ook mengsel bij gas goed kontroleren (laten).
Mistral,
Ja jouw probleem heb ik ook al gehad. Is bekend probleem bij dit model (zie ook forum). Het is een vuile LFR. Kun je zelf prima oplossen: LFR demonteren en goed schoonmaken....
Mvg, Raoul
18 jaar
Old Ford,
Ik denk dat de kat het begeven heeft door de kapotte noksensor (motor een paar keer ploffend uitgegaan...) Daarna rammelde het handeltje...
18 jaar
mijn kat heeft het ook vorig jaar begeven (ik heb dan een astra gsi 2.0 16v) maar daar kwamen ook plofjes uit de einddemper.
ik heb toen een katvervanger aangeschaft omdat een katalysator mij te duur was :)
maar voor de rest loopt hij prima!
kan er toch iets mis zijn met de ontsteking terwijl hij goed loopt?
bij mij werkt mijn ETC ook niet (de ene keer gaat na 100meter het lampje branden en de andere keer na 2 a 3km). heeft dit ook te maken met ontsteking of is dit echt meer te vinden in het gasklephuis?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar