Hallo,
probleem of juist niet ?
de lambdasensor achter de catalysator geeft het volgende spanningsbeeld;
ca 0,4 Volt als ik auto start, daarna een tijdje pendelen, daarna een tijdje 0,8 volt in rechte lijn en vevolgens na circa 10 minuten rijden stijl zakkend naar 0 volt die daarna in rechte lijn blijft !
k kan dit niet met de theorie verenigd krijgen dus misschien iemand die de lamp aansteekt !
vr gr Ab
LET WEL het betreft hier de waardes van de diagnose sonde Niet de regelsonde !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor de duidelijkheid. een diagnose sonde bestaat niet. beide sonde'szijn lambda sondes.
Voor Kat MOET pendelen tussen 0.2v en 0.8V
Na kat moet 0.6V afgeven
0.4V is de PCM spanning.
wat jij opgeeft, is gelijk aan een defecte kat en sonde,
los ook de OORZAAK op, en niet alleen het gevolg!
Ik kan het niet helpen maar dit onderscheid wordt gemaakt op de Bosch site.
Daar wordt gesproken over Regellambda en Diagnoselambda onderscheidend naar plaats en functie. Deze laatste zit dus na de Kat en controleert of deze werkt.
Bedankt in ieder geval voor het doorgeven van de waarden.
Het ontgaat me echter waarom de door mij opgegeven waardes leiden tot de conclusie dat zowel Lambda + Kat defekt zijn. Misschien kun je me dat nog uitleggen ?
vr gr Ab
14 jaar
Bosch bedoelt denk ik met die namen de FUNCTIE, de naam is nog steeds Lambda sonde. De een regelt, de ander controleerd.
Als een lambda na kat pendelt, is je kat overleden. gezien het feit dat je lambda ook nog een voor een langere tijd vast blijft staan op een zeer rijk, of arm mengels ben ik van mening dat je beide zult moeten vervangen, en de oorzaak zul je ook moeten oplossen, een kat gaat niet zomaar kapot.
Kat is denk ik (nog) niet kapot. Het pendelen van de achterste sonde na een koude start is normaal - dan is de katalysator nog niet op temperatuur.
Signaal van 0,8 volt geeft aan dat de kat - in ieder geval op dat moment - perfect werkt. Is dat soms op benzine?
Probeer eens een rit van 15 minuten op benzine en kijk dan wat de sondes doen.
Kijk dan ook of lambdaregeling nog steeds gesloten is.
Waar lees je mee uit?
he dat is een goeie oldford: kijken of de plotselinge spanningsval gelijkvalt met de omschakeling van benzine op gas....
Tevens zal ik wat uitleesgegevens vermelden, maar die vallen volgens mij binnen der grenswaarden.
Was je nog geinteresseerd in specifieke ?
Opvalllend is wel dat het millampje niet brandt en dat de scan ook geen foutcodes aangeeft; geen permanente en geen rijpende !
Enkele dagen geleden sloot ik een sonde aan met een defekte verwarming en binnen de 5 kilometers had de PCM dit geplaatst in het permanente foutgeheugen dus die registratie zit wel goed !
Kwade tongen kunnen nu beweren waar ik me dan druk over maak.....maar ik kan het theoretisch niet plaatsen anders gesteld: ik wil gewoon weten wat hier aan de hand is !
Gegevens komen als is dat misschien niet vandaag.
14 jaar
Zo te horen lees je uit met EOBD/OBD2.
Specifieke gegevens bij de koude start zijn temperaturen: koelwater en inlaat lucht.
Bij bedrijfswarme motor en stationair: koelwater en inlaat lucht temperatuur en luchtmassa.
Na een rit op benzine Fuel System Status (Open of Closed Loop), de Long term Fuel trim, Luchtmassa en wat voor signaal beide lambdasondes geven.
Zelfde nog een keer na een rit op gas.
Indien mogelijk de luchtmassa bij vol gas tussen 5000 rpm en 6000 rpm. Het gaat om de hoogste waarde.
Bij deze de gevraagde waardes;
a) bij koude start zijn de inlaatluchttemperatuur en temperatuur koelwater conform omgeving.
b) bedrijfswarm inlaattemperatuur blijft omgevingstemperatuur, koelwater cira 85 en luctmassa 1,75 gr/sec
c)Tijdens lange rit varieert de LTFT keurig tussen de +3 en +6.
de regelsonde sondes geeft keurig de waardes tussen 0,1 en 0,8 (deze sonde is ook nieuw)
de katdiagnosesondegeeft koud een waarde tossen 0,37 en 0,41 (ook keurig) en daarna na verloop van enkele minuten vertoont zij die
genoemde spanningsval naar 0 volt om die in rechte lijn te vervolgen.
De karaktertistieken op gas of benzine verschillen (nagenoeg) niet
De luchtmassa bij 5000 tot 6000 rpm kan ik niet zeggen omdat ik die toeren niet heb gedraaid. wel kan ik zeggen dat de MAF sensor prima reageert op wisselende belastingen.
Wellicht ten overvloede auto rijdt goed en motorlampje brandt niet.
Maar hamvraag blijft; de spanningsval oorzaak ! lambdasonde of Kat ?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar