Heren monteurs, onlangs is mijn distributieriem defect geraakt.
(opel corsa C14NZ U9 motor)
Ik heb het nokkenashuis verwijderd + nokkenas en geconstateerd dat 3 slepers (tuimelaars) afgebroken zijn. Wil dit nu automatisch zeggen dat de onderliggende kleppen scheef zijn??
Ik kan de kleppen gewoon indrukken (moet wel krachtig drukken,aangezien er een flinke veer opzit).
Kan ik 3 nieuwe slepers monteren, het zaakje weer dichtschroeven, een nieuwe riem monteren en starten maar?
Heel graag informatie
gr.
bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De tuimelaars zijn gebroken omdat de kleppen een opdonder gekregen hebben van de zuigers.
Als de zuiger in het bovenste punt staat en de klep wil open dan KAN de klep niet open en breekt de tuimelaar.
Ik weet zeker dat er 1 of meer kleppen kapot of krom zijn.
Dat wordt een koprevisie , en het is ook heel goed mogelijk dat er klepgeleiders beschadigd zijn.
En.........in het ergste geval zit er ook nog een gat in 1 of meer zuigers.
succes,
mvg,
Hans.
Ja maar bij een 8klepper, hoeft toch niet de kleppen kapot te zijn, heb een X16isz e2 8V daarvan heb ik gehoord dat het niks uitmaakt als de riem breekt (of bij welke motors maakt het niks uit dan!!!) heb een keer zoiets gelezen???
18 jaar
Hans, bedankt. Heb eens rondgevraagd en kan een donor cilinderkop krijgen bij een sloop. Kan ik deze er gewoon afdraaien en in z'n geheel op mijn blok zetten??
gr.
bart
18 jaar
Hans even nog een aanvulling op mijn vorige bericht. Kan ik een donor cilinderkop direct op mijn huidige blok zetten? Mits er uiteraard niks mis is met de zuigers (geen gaten of iets)
18 jaar
Ja dat kan.
Maar houdt er rekening mee dat je ook een demontage volgorde hebt met het losdraaien van de cylinderkop alsook een aandraai volgorde bij het monteren.
De losdraai volgorde is :
1 5 9 8 4
2 6 10 7 3
en de aandraai volorde is :
10 6 2 3 7
9 5 1 4 8
gebruik een nieuwe koppakking.
@ Monza : als de tuimelaars gebroken zijn zegt dat genoeg niet?
mvg,
Hans.
hans geweldig, nou dan ga ik morgen shoppen op de sloop. Inderdaad had ik in de opel vraagbaak ook al gezien dat er een aandraaivolgorde was.
Nog even iets, ze gebruiken in de vraagbaak "universele drukplaten" om de kleppen in te drukken, nodig om de druk van de nokken te halen staat erbij. Is dit met het opzetten ook nodig?
18 jaar
Ben het antwoord zelf al te weten gekomen. Die universele drukplaten heb je nodig als je de nokkenas wilt verwijderen zonder dat je de kopbouten los wilt draaien (als de nokkenas versleten is). In mijn geval moet de hele kop er toch al af dus heb je het niet nodig.
Heren bedankt voor de informatie!
18 jaar
Bart ,succes met de ombouw .
En @ monza :als de tuimelaars gebroken zijn is dat een bewijs dat de kleppen tegen de zuigers aangekomen zijn .
Anders kan het niet, namelijk.
je hebt gelijk , er zijn motoren waarbij dit niet gebeurd , maar ik zou zo even niet weten welke.
mvg,
Hans.
Hans;
1.6,1.8,2.0ltr 8 klep motoren bijv.
alleen de 1.4 ltr raken de kleppen de zuiger wel
Prof
Zo heren, de opel loopt weer! Een hele operatie, maar het is gelukt. Inderdaad waren er kleppen krom, 4 stuks zo krom als het maar kan. Dus naar de sloop en daar een andere cylinderkop eraf gedraait. Vervolgens volgens alle regels (en dat zijn er behoorlijk wat...) er weer opgezet. Nieuwe distributieriem erop gelegd, waterpomp was met geen mogelijkheid los te krijgen, maar gelukkig paste de nieuwe riem er precies op. Ontsteking vervolgens weer op tijd gezet. En rijden maar weer!
Nogmaals bedankt voor alle hulp!
gr. bart
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar