Onlangs heb ik mijn Corsa naar een (universele) garage gebracht met het volgende probleem; Het stuur schommelde bij hogere snelheden.
Ik heb hier al eerder andere garages naar laten kijken maar niemand heeft wat kunnen vinden en heb er daarna een tijdje mee doorgereden totdat het iets erger werd (normaal begon het bij ongeveer 100km/h en nu al bij 80km/h of soms nog eerder).
Daarom heb ik de auto nogmaals naar de garage gebracht, een waar een collega goede ervaring mee had.
Deze garage kwam tot de conclusie dat de schokdempers versleten waren en dat dit hoogstwaarschijnlijk het probleem was. De schokdempers zijn vervolgens vervangen en dat verschil was duidelijk merkbaar, de auto ligt 'steviger' op de weg. Daarnaast is er iets bij het stuur aangedraaid waar speling op zou zitten.
De auto had er helaas 2 problemen bij gekregen toen ik hem ophaalde:
- Stuur stond niet recht bij het rechtdoor rijden
- Stuur draait vanuit de nulstand zwaar en kwam niet volledig terug naar de nulstand (irritant bij bochten ed)
Het scheve stuur zou moeten worden opgelost met uitlijnen en het niet terugdraaien naar de nulstand vonden ze wel prima zo. De man had er meerdere mensen in laten rijden en die vonden het allemaal prima, voor de rest was het mijn mening en misschien was die auto hiervoor nooit goed geweest en nu wel.
Ik heb daar geen genoegen mee genomen, we hebben de auto uit laten lijnen en ze hebben nog wat losser gezet bij het stuur waardoor hij nu wel netjes terugkomt in de nulstand.
Helaas was het schommelen nog steeds niet verholpen, ja als je het stuur maar strak genoeg zet dan schommelt hij inderdaad niet meer maar dan rijdt het voor geen meter. Maar goed daar zou ik op zich nog mee kunnen leven. Helaas kwam ik kort daarna tot de conclusie dat het auto nog een probleem heeft gekregen:
Bij het nemen van wat hogere/scherpere drempels komt er een zware knal van rechts-voor.
Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=eYRMOE7a...
Volgens de garage ligt dit waarschijnlijk aan de veerpoot lager. Het feit dat dit probleem plotseling is ontstaan direct na het vervangen van de schokdempers en het feit dat er een kul-verhaal werd verkocht over het niet terugdraaien van het stuur trek ik elke uitspraak van deze garage in twijfel.
Ik ben geen monteur maar sleutel regelmatig aan motoren en af en toe aan auto's en dit klinkt bepaald niet als speling op een lagertje. Dit klinkt als metaal op metaal alsof de auto het eind van de veerweg bereikt (wat niet het geval is). Overigens zijn de veren intact en slechts 17.000km oud.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heet de garage beun ??klinkt allemaal niet best wat je opsomt al naar de stuurpomp gekeken ? Geen garantie op dat ding
Daar zit duidelijk iets niet goed.
Lijkt me dat het bovenste bevestigingspunt niet goed gemonteerd zit , waar het taatslager in zit.
Terug naar beun of het ergens anders laten controleren/herstellen.
En laat het stuurhuis opnieuw afstellen door een vakman...dit lijkt nergens op.
Terug naar de beun heb ik weinig trek in. Zoals gezegd om de onzin die de man stond te verkondigen over het sturen, het feit dat ze de auto mee hebben gegeven zonder uit te lijnen (of te melden dat dit nog moest gebeuren). Daarnaast heb ik gezien hoe ze auto's daar op de brug pleuren, voorwiel half op de brug, met 1 as steun de hele voorkant in de lucht hangen, velgen vast ratelen met een slagmoersleutel. En dat is in een tijdspanne van 10 minuten dat ik ze aan het werk heb gezien.
De auto is inmiddels bij een officiële Opel dealer geweest die voor mij de poten eronderuit heeft gehaald (ook de veer eraf gehad). Eerdere ervaring met deze monteurs is dat zij zeer kritisch zijn, toch hebben zij eigenlijk niks kunnen vinden. Ze hebben oa het lager goed bekeken om dat de beun zei dat het hieraan zou liggen, maar dit lager zou volgens hun nog prima zijn. Wat mij dan weer niets verbaasd want tot het vervangen van de schokdempers heb ik nergens last van gehad en zoals ik al zei zijn de knallen nogal hard voor iets als een lager.
Waar ik zelf zou zoeken is het aanslagrubber oid, maar ik kan er dan weer met mijn pet niet bij dat de monteurs bij Opel dit niet zouden hebben geconstateerd.
10 jaar
hebben ze de complete veerpoten vervangen of alleen de schokbrekerpatronen? het kan zijn dat er verkeerde schokdempers gemonteerd zijn, of bij losse patronen, ze niet goed aan zitten. het komt ook wel voor dat de stofhuls scheef zit, maar dat zie je gelijk.
De poten zijn volledig vervangen, althans de oude veren ed zijn overgezet op de nieuwe poten. Het zijn de juiste schokbrekers volgens de fabrikant, heb ik gecontroleerd aan de hand van de artikelnummers. Blijkt achteraf goedkope meuk (merk: NK) te zijn met 200% marge oid maar goed daar had ik zelf beter op moeten letten.
Ik zit erover te denken de poot er zelf maar onder vandaan te halen en te gaan kijken. Zou nu geen probleem moeten zijn aangezien alle bouten al een keer los zijn geweest. Alleen vervelend dat ik dan weer het risico loop dat de auto uitgelijnd moet worden.
Maar het meest tergende is nog wel dat dit garage nummer 3 is waarbij ik de auto wegbreng met 1 probleem en hem met meer problemen terugkrijg dan ik had en dat ik het alsnog zelf mag gaan doen omdat het anders niet meer te betalen is.
Ik sta nog steeds open voor meer ideeën wat de oorzaak kan zijn.
10 jaar
normaal gesproken hoef je na het vervangen van de schokbrekers niet uit te lijnen. maar als je de veerpoot gedemonteerd hebt, kijk dan even in de wielkast of je geen aanloopplekken ziet zitten. het kan zijn dat het veerpootlager een slag verkeerd zit.
[quote=ellompo]normaal gesproken hoef je na het vervangen van de schokbrekers niet uit te lijnen[/quote]
Wel als de fusee los is geweest...( camber, wielvlucht )
bij de opel corsa zijn camber, wielvlucht en caster niet afstelbaar.
Dacht het wel...en camber en wielvlucht is hetzelfde...
[img]http://i57.tinypic.com/2wn24ck.png[/img]
Ik geloof niet dat de schrijver van dit topic is geholden met een discussie over uitlijnen. Laten we bij het onderwerp blijven, ik zou zeggen dos een suggestie.
Hr. Koek ;zijn de aanslagrubbers ook over gezet of vervangen??
Vaak zijn ze na jaren gebruik verpulverd of opgelost door de lekkende vloeistof.
Ze zitten rond de verchroomde stang onder de beschermhoes.
Bij een flinke drempel komt de vering makkelijk aan het eind en dit is duidelijk te horen .
Vr. Groet.
Nee deze zijn dus niet vervangen enkel de poten zelf, de rest is over gezet.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar